Marian Zbisław Szpak (ur. 1924, Izbica) w kwietniu 1940 roku został deportowany wraz z rodziną w okolice Pawłodaru w Kazachstanie. W 1941 roku po zawarciu układu Sikorski-Majski wraz ze starszym bratem dostał się do formowanej Armii Polskiej na Wschodzie, gdzie został przydzielony do artylerii 10 Dywizji Piechoty. Wiosną 1942 został przez Krasnowodzk ewakuowany z ZSRR do Persji, a następnie przez Irak do Palestyny. Po reorganizacji Armii Polskiej dostał się do Pułku Artylerii Przeciwlotniczej 3 Dywizji Strzelców Karpackich. Ranny w bitwie pod Monte Cassino, walczył o wyzwolenie Ankony i Bolonii. W 1947 roku wrócił do Polski i zamieszkał w Szczecinie. Pracował w Baltonie jako kierowca. W 2019 roku awansowany na stopień kapitana. Mieszka w Szczecinie.
[00:00:15] Ur. w Łucku na Wołyniu. Ojciec ranny w czasie bombardowania Łucka, sąsiad Ukrainiec Kiryczuk, członek Komunistycznej Partii Ukrainy, zadenuncjował ojca. Ojciec aresztowany, zamordowany po kilku dniach, oficjalna informacja: zesłany w głąb ZSRR. Nauczycielka boh. pracowała w urzędzie bezpieczeństwa, jej brat zamordowany przez władze polskie za „działalność szpiegowską”. Lisiecki – drugi stracony przez NKWD.
[00:05:18] W Łucku mieszkało 40 proc. Żydów, zgodne życie z Polakami. Wielu Żydów było komunistami. Ksiądz Bukowiński opiekował się biednymi. Jego gosposia, praczka w seminarium, zamieszkała na strychu w domu boh., zniszczona bielizna księdza.
[00:08:50] Boh. służył jako ministrant, był „łobuzem”, miał własne „dzielnicowe wojsko”, dowódcą był były legionista Mierzejewski. Dzielnica Krasne – starcia z narodową organizacja ukraińską. „Wywiezienie na Syberię to było szczęście” wobec mordów rzezi wołyńskiej.
[00:10:40] Dwie cegielnie w Łucku, pokłady gliny. Ręczne wyrabianie cegieł, suszenie na słońcu [+]. Wśród mieszkańców przeważali biedni robotnicy. Nieupilnowane dzieci, łobuzerka.
[00:13:50] Dyrektor szkoły Ukrainiec. Władysław Kocewicz – kolega „z oddziału”, został politrukiem, patriota, wychowywany przez ojca. Pokazał boh. bibliotekę, czytanie „Trylogii” Sienkiewicza – kształtowanie postaw patriotycznych i nacjonalizmu. Podskórna nienawiść między Polakami, Ukraińcami i Żydami.
[00:18:42] Zamordowanie ojca kilka dni po aresztowaniu. Strach boh., zabawy bronią na zamku. Ojciec był policjantem, stosował wobec dzieci kary cielesne: „pies stale bity bicia się nie boi”. Ucieczki z domu, kryjówka w krzakach na łące – namiot, spanie w wagonach kolejowych, zdobywanie jedzenia.
[00:22:40] Edukacja, szkoła jako „gniazdo patriotyzmu”. Wiadomość o wywózkach. Przygotowanie do wyjazdu, przekonanie o nędzy w ZSRR, marne mundury żołnierzy radzieckich. Oczekiwanie na stacji kolejowej na transport pod strażą żołnierzy.
[00:24:55] Wagony towarowe, dziura asenizacyjna w podłodze. Przesiadka do wagonów szerokotorowych w Szepietówce, ucieczka starszego brata. Oddanie fajki ojca przypadkowemu starszemu pasażerowi, ucieczka mężczyzny do Łucka.
[00:32:15] Po dwóch tygodniach podróży przyjazd, koniec maja [1940]. Smród w wagonie, wydłubywanie dziur w ścianach. Załatwianie się pod wagonem podczas postojów. Przyjazd do obozu w regionie Pawłodaru (Kazachstan).
[00:35:02] Obóz otoczony wysokim murem z drutem kolczastym, zimne noce, ognisko z ropy naftowej na środku placu, okopcone twarze. Większość deportowanych stanowiły kobiety i dzieci. Rodzina boh. mogła zabrać duży bagaż. Posiłek – kasza manna, „bałanda” (zupa) z kawałkiem chleba.
[00:38:50] Przejazd 140 km odkrytymi gazikami. Przegląd deportowanych, przydział do pracy. Boh. pracował przy rozbijaniu tafli „sulifatu” – kawałów soli przywożonych ze słonego jeziora. Legionista Sierpiński opowiadał przeżycia wojenne – spór z boh., brygadzista Kirgiz.
[00:42:44] Donos Sierpińskiego do brygadzisty. Spotkania mieszkańców w lesie nad Irtyszem: wspólne modlitwy, śpiewanie pieśni, „nie mogli z nas tego wykarczować”, donos do NKWD. Dotkliwe kary za niesubordynację: 3 lata łagru za zbieranie kłosków przez kobiety.
[00:45:58] Wieści o umowie z Sikorskim, przybycie Sikorskiego do obozu, przedstawiciel wojska polskiego, początkowy brak zaufania do przybyłych rekrutów – późno otrzymali broń. Przejazd sańmi do Pawłodaru w 30-stopniowym mrozie, spotykanie rannych żołnierzy wracających z wojny – żołnierz z uschniętą ręką.
[00:48:03] Boh. miał przestrzeloną lewą dłoń, gnijąca kość w palcu wskazującym, kpt. Majewski, chirurg wojskowy.
[00:50:48] Ranni żołnierze traktorzyści, Kirgizi. Mordowanie jeńców rosyjskich przez NKWD. Bitwa pod Kurskiem, pokonanie Niemców.
[00:54:14] Porozumienie Sikorski-Majski. Trudne warunki bytowe Armii Andersa – niewystarczające racje żywnościowe, spanie w namiotach, brak uzbrojenia. St. sierżant Kamiński. Zbrodnia katyńska – dokumenty filmowe.
[00:57:15] Surowa dyscyplina w Armii Andersa, „żołnierz to nie był człowiek”. Dowódca V dywizji znienawidzony przez żołnierzy. Przejazd przez miasto Krasnowodzk [Turkmenbaszy], powitanie przez chór żydowski śpiewający po polsku, posiłek: kasza z morską rybą. Solone śledzie bez wody do jedzenia. Lepszy prowiant dla oficerów. Przewożenie rekrutów tankowcami.
[01:00:18] Zaprzyjaźniony żołnierz Jan. Załatwianie się na tankowcu – ubikacje wiszące nad wodą, ochlapywanie ludzi na pokładzie. Worki z prowiantem dla oficerów (sucha kiełbasa). Kołysanie na Morzu Kaspijskim. Schodzenie do perskich łodzi po drabinkach sznurowych. Żołnierze Andersa nie mieli broni. Podczas walk żołnierze radzieccy nie wszyscy mieli broń – zdobywali od poległych.
[01:06:15] Stosunek Persów do żołnierzy polskich: pomagali, obsługiwali żołnierzy, sprzątali odchody. Wąskie drogi wykute w skale, samochody porzucone w przepaściach.
[01:09:50] Przyjazd do Iraku. Stosunek Brytyjczyków do Irakijczyków.
[01:12:10] Żydzi w Armii Andersa, przyjaciel Jasio zdezerterował na przepustce do Palestyny. Modlitwy żołnierzy rano i wieczorem. Podchorąży Sadowski – zginął we Włoszech. Oficerowie brytyjscy, boh. służył w dywizji karpackiej. Rolnik antysemita woził wodę w Iraku. Wielu Żydów poległo pod Monte Cassino. Bez polskich dokumentów Żydom trudno było dostać się do wojska polskiego.
[01:18:45] Zachorowanie na malarię w Kazachstanie. [+] Niesnaski między polskimi i brytyjskimi żołnierzami. Żołnierz australijski na promenadzie w Tel Awiwie zniszczył wózek Żydówce. Zaczepni i bezduszni żołnierze australijscy, otrzymywali podwójny żołd. Pochówek żołnierza rozszarpanego przez minę w Tobruku.
[01:23:29] Polacy w kantynie we Włoszech zaczepiali Włoszki (Franek Nerka, bokser z brygady karpackiej), awantura i bójka w kantynie, rzucanie butelkami. Kolega Bolek Świderski pobity do nieprzytomności przez Brytyjczyków („fakenów”).
[01:29:53] Droga przez Środkowy Wschód: Irak-Syria-Palestyna-Włochy. Podwodne łodzie japońskie. Upał podczas przeprawy do Włoch. Rekiny i delfiny płynące przy łodzi. Wyskoczenie żołnierza do wody, uratowanie przez załogę. Droga statkiem z Iraku do Palestyny, potem autobusem przez kamienną pustynię. Proszenie o „bakszysz”, dawanie papierosów Arabom.
[01:34:28] Żydzi pracujący fizycznie. Przypłynięcie na Sycylię, wybuchy bomb głębinowych. Zwiedzanie Włoch.
[01:36:25] We Włoszech służba w „paplotce” (pułku artylerii przeciwlotniczej), dobre wyszkolenie strzeleckie. Początek bitwy o Monte Cassino, propaganda niemiecka. Ostrzał dwóch tysięcy dział alianckich. Polacy zajęli pozycje Brytyjczyków.
[01:40:21] Dominujące uczucie: strach, odór rozkładających się ciał mulników arabskich. Zwożenie rannych samochodami marki Willys. Śmierć wielu młodych ludzi, boh. zbierał rannych, „wszędzie szczątki ludzkie”. Nieporozumienia z armią francuską.
[01:44:35] Zamaskowane bunkry niemieckie, wszechobecne poczucie zagrożenia. Zdobywanie niemieckiego bunkra. Ślązak w mundurze Wehrmachtu [+]. Obserwowanie śmierci kolegów z jednostki. Marzenie chłopców o piechocie – najbardziej narażona na śmierć jednostka.
[01:48:50] Ostrzał artylerii nocą. Stary kapral dostawał duży żołd, boh. otrzymywał 1 funta. Ranni polscy żołnierze. Uratowanie boh. przez brata. Boh. ranny odłamkiem w rękę, nieopatrzne podniesienie się, postrzał w brzuch. Odgłos broni niemieckiej i polskiej. Świetne przygotowanie i wyposażenie armii niemieckiej.
[01:55:01] Zdobycie klasztoru – boh. był szpitalu w Campobasso – równe traktowane przez lekarzy i pielęgniarki żołnierzy alianckich i niemieckich. Radość ze zdobycia szpitala. Groby niemieckie na Monte Cassino. Pierwsze wykonanie piosenki „Czerwone maki na Monte Cassino” w kinie, wykonywał śpiewak Aston. Częstowanie jeńców niemieckich papierosami przez polskich żołnierzy. [+].Ranny w pośladek jeniec niemiecki. Jeńcy niemieccy odsyłani do obozów angielskich. Dwa tysiące jeńców niemieckich w bitwie pod Ankoną.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.