Henryk Czerkas (ur. 1927, Karskie, zm. 2024, Lublin) pochodził z ubogiej rodziny chłopskiej. Gdy miał dwa lata, jego ojciec wyjechał zarobkowo do Kanady (wrócił w 1933), a rodzina przeprowadziła się do wsi Hołubla w powiecie siedleckim, gdzie Henryk rozpoczął edukację w siedmioklasowej szkole powszechnej. Podczas okupacji niemieckiej brał udział w akcjach partyzanckich, m.in. w lipcu 1944 w likwidacji przez oddziały AK i BCh niemieckiego składu sprzętu saperskiego do budowy umocnień na Bugu. Po wojnie wraz z rodziną osiedlił się na poniemieckich terenach w olsztyńskiem. Powołany do służby wojskowej, brał udział w akcji „Wisła” i walkach z Ukraińską Powstańczą Armią. W 1952 roku ukończył szkołę oficerską w Rembertowie. Był zastępcą dowódcy Pułku Obrony Terytorialnej Kraju w Olsztynie (do 1973), następnie pełnił służbę w 17 Centralnej Składnicy Mundurowej w Jawidzu pod Lublinem. W 1989 roku przeszedł na emeryturę. Pełnił funkcję prezesa Zarządu Wojewódzkiego Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych w Lublinie, zasiadał w Prezydium Zarządu Głównego Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych w Warszawie. Odznaczony m.in. złotym i srebrnym Krzyżem Zasługi, medalem Za Zasługi dla Obronności Kraju. Zmarł 17 lutego 2024 w Lublinie w wieku 95 lat, w stopniu podpułkownika Wojska Polskiego.
more...
less
[00:00:07] Ur. 6 sierpnia 1927 r., ppłk Wojska Polskiego, służba przez ok. 40 lat, odejście na emeryturę po transformacji ustrojowej, działalność w ZBoWiD. Urodzony w rodzinie małorolnego chłopa. Ojciec boh. uczestnik bitwy warszawskiej 1920 r., po zwolnieniu do rezerwy nie otrzymał pomocy od państwa. Zrujnowane i biedne gospodarstwo rolne ojca po wojnie. Decyzja ojca o wyjeździe zarobkowym do Kanady, praca przy budowie kolei. Po wybuchu wielkiego kryzysu praca u farmerów i przy wyrębie lasów, powrót do Polski, gdy boh. miał 6 lat. Powiększenie gospodarstwa, dokupienie gruntów przez mamę.
[00:05:15] Pęd boh. do wiedzy, namiętne czytanie „Trylogii” Sienkiewicza. W 1939 r. promocja do 7 klasy, „czuć było, że będzie wojna”, słaby dopływ informacji na wieś. Trzy odbiorniki kryształkowe we wsi. Radio z głośnikiem w szkole, wożenie akumulatorów do ładowania w Siedlcach.
[00:08:10] Po wyjeździe ojca do Kanady zamieszkanie rodziny u dziadków w Hołubli. Niezależne pismo „American Echo” przysyłane ojcu przez Polonię amerykańską – wspólne czytanie przez mieszkańców wsi, wysoka pozycja ojca wśród sąsiadów. Dom boh: „chałupina o powierzchni 15 m kw.”.
[00:11:35] Niski poziom wykształcenia na wsi przed wojną, brak możliwości rozwoju młodzieży. Infrastruktura we wsi Karskie: prężna straż pożarna, parafia, 7-klasowa szkoła, organizacja kobieca.
[00:13:25] Sprzedaż części gruntów, by opłacić bilet dla ojca na MS Batory do Kanady, przeprowadzka mamy do rodzinnego domu. Mieszkanie rodziny w czworakach, bez łazienki, woda ze studni, sławojka na podwórku zbudowana przez ojca po powrocie z Kanady. Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych w sprawie sławojek, obowiązku bielenia kominów, naprawiania strzechy, odgrodzenia podwórka od ulicy płotem. [++]
[00:17:30] Brukowana droga do kościoła i chodniki we wsi. Rozproszone grunty gospodarstwa rodziców w kilku kawałkach, niewydajne gospodarowanie. Poczucie boh. braku perspektyw, chodzenie 18 km piechotą do Siedlec.
[00:19:36] Wrzesień 1939: spodziewany wybuch wojny, ogłoszenie mobilizacji w kraju. Skierowanie ojca, artylerzysty, na Wołyń, niemożność dotarcia do jednostki z powodu blokady kolei.
[00:22:22] Częste naloty, samoloty latające nisko nad ziemią. Bombardowanie Siedlec. Pasanie krowy przez boh., zdobywanie węgla. Powrót żołnierzy po kapitulacji Polski.
[00:25:40] Zdemobilizowani żołnierze, zbieranie broni przez chłopców. Rzucanie granatów do stawów rybnych. Samochód we wsi – niecodzienny widok. Pozytywne wrażenie sprawiane przez żołnierzy Wehrmachtu.
[00:28:55] Nauka w 7 klasie zimą 1939/40 r. Ograniczone pomoce naukowe, autorskie programy nauczania, język polski uczony z zeszytów miesięcznika „Ster”. Rozporządzenie Niemców, by oddać aparaty radiowe i broń. Z inicjatywy sołtysa ugoszczenie Niemców przez mieszkańców wsi. Przyjazd Niemców do wsi w poszukiwaniu proboszcza Pielasy i komendanta straży pożarnej Zieniuka. Ostrzeżenie proboszcza i komendanta przez boh. [+]
[00:37:30] Marzenie boh. o karierze oficerskiej. Handlujący towarami kolonialnymi (kakao, kawa, owoce tropikalne) przybysz mieszkający w domu zamożnego sąsiada. Zakaz pokątnej produkcji alkoholu i machorki za sanacji. [+]
[00:40:13] Kuzynka boh. Bronia z Łodzi wysłana do pracy przymusowej. Boh. złapany w łapance we wsi, ucieczka z wozu, zabranie za karę ojca do transportu na roboty. Organizujący łapankę agent handlowy – gestapowiec.
[00:46:30] Wybudowanie murowanego kościoła przez księdza [Franciszka?] Pielasę w czasie okupacji. Cegły z odzysku – ze spalonych żydowskich domów, blaszany dach położony przez żydowskich fachowców. Dzięki interwencji matki udało się zwolnić ojca z transportu na roboty przymusowe.
[00:48:18] W czasie okupacji pomaganie partyzantom, kontakty z AK. W 1944 r. podczas wycofywania się Niemców zgromadzenie sprzętu saperskiego w stodole ojca (narzędzia, trotyl, zapalniki, maski p-gaz, świece dymne, beczki z benzyną). Woda dla strażaków w stawie.
[00:52:20] Zabieranie koni i wozów przez Ukraińców pod wodzą Niemców, batalion ukraiński – wspólny wypas zwierząt na gminnym pastwisku. Zarekwirowanie konia i wozu boh. na podwodę, dyskusja Ukraińców z Niemcem, czy zostawić mieszkańców przy życiu. [+]
[00:57:08] Lipiec 1944 r.: przyjście Armii Radzieckiej, przyjacielskie powitanie. Mieszkanie przez dwa tygodnie w bunkrze ziemnym na wzgórzu, zalanie bunkra wodą deszczową. Dobytek ukryty w ziemi przed Rosjanami.
[01:00:26] Spotkania z partyzantką w domu boh., czytanie „Biuletynu informacyjnego” AK i okupacyjnej gadzinówki. Czytanie książek dzieciom przez ojca przy lampie naftowej.
[01:03:15] Zapasy zgromadzone przez Niemców „rozparcelowane” przez „ruch oporu”, podobnie sprzęt saperski ze stodoły i lekarstwa.
[01:05:41] Tymczasowy obóz jeniecki w Podnieśnie – głód wśród jeńców radzieckich, zjadanie trawy i liści. Obowiązkowe kontyngenty (ziemniaki, buraki), próby dokarmiania jeńców. Bunt jeńców i ucieczka z obozu jesienią na wschód, pomaganie uciekinierom. Udział jeńców w ruchu oporu w pobliskich lasach, potem dołączenie do partyzantki Kowpaka.
[01:09:45] Zmarnowany czas dorastania w czasie wojny, niewykorzystany na naukę i rozwój, życie w ciągłym strachu. Zamknięcie Żydów w gettach. Ucieczka Żydów do ZSRR, pomoc ojca – przewożenie furmanką przez granicę niemiecko-radziecką.
[01:13:11] Zorganizowany system przewozu Żydów do ZSRR w Siedlcach z udziałem mieszkańców pasa przygranicznego. Nocowanie Żydów w domu boh. na słomie na podłodze. Kosztowności przewożone przez Żydów przekazane mamie na przechowanie.
[01:19:20] Wojska niemieckie przez atakiem na ZSRR rozlokowane w okolicy, spanie żołnierzy w stodołach. Wieża obserwacyjna zbudowana przez Niemców. Wielu Ślązaków i Czechów w wojsku niemieckim, handel wymienny (jajka za koniak). Smak niemieckiej grochówki, przejażdżki niemieckim motocyklem.
[01:22:25] Przyjazd gestapo do wsi, poszukiwanie oficera dezertera, zastrzelony podczas ucieczki. Wybuch pocisku przechowywanego w stodole, w którą trafił piorun, śmierć jednej osoby. Kilka osób ze wsi zabrano na roboty, jedna nie wróciła. Komisja katyńska, Franciszek Wysokiński, dyrektor szkoły, zmobilizowany we wrześniu 1939, zginął w Katyniu. Opublikowane w okupacyjnej gadzinówce nazwiska zabitych w Katyniu – niedowierzanie wśród Polaków.
[01:25:45] Przekonanie o prowokacji niemieckiej w Katyniu. Przekazywanie informacji o Katyniu podczas studiów boh. w szkole wojskowej w latach 50., odsunięcie od nauczania niepokornego wykładowcy. [+]
[01:29:34] Koniec wojny: program PKWN akceptowany przez rodziców (bezpłatna opieka zdrowotna i edukacja, reforma rolna). Euforia na wsi, „każdy chciał żyć”. Krytyka rządu na uchodźstwie. Zachwyt boh. zagospodarowaniem Ziem Zachodnich. [+]
[01:32:45] Pospieszny wyjazd ojca na rekonesans na Ziemie Zachodnie, ostateczna decyzja o osiedleniu się w Prusach Wschodnich w 1945 r., bezpłatne wagony do przewozu mienia. Szabrownicy z okolicy niszczyli dobytek. Administracja radziecka, okoliczni Niemcy. Zabranie całego zboża przez Rosjan. Rozkradanie okolicy przez Rosjan.
[01:37:48] Opis zajmowania gospodarstwa: własny koń, dokupienie drugiego konia „z demobilu”, jałówka z przydziału, „krowina” z Hołubli zamieniona na lepszą [+]. Stopniowy rozwój gospodarstwa, knur rozpłodowy. Życzliwość ludzi.
[01:41:45] Akcja „Wisła”, wyrzucanie „niewinnych ludzi” z domostw w ramach walki z ukraińską partyzantką nacjonalistyczną. Zaprzyjaźnieni z ojcem Ukraińcy w Kanadzie, udział ojca w uroczystości narodowej – wierszyk o mordowaniu Polaków. [+]
[01:44:30] Kpt Ksawery Poniński, kolega z wojska, który stracił rodziców i siostrę w rzezi wołyńskiej. Opis sceny egzekucji. Stosunki polsko-ukraińskie w latach 1942-43. [++]
[01:49:23] Kłopoty z władzą ludową: likwidacja ruchu oporu wiosną 1944 r. Amunicja znajdowana w ziemi podczas kopania grządek. Obława wojskowa na boh., ukrycie się pod zbożem w stodole sąsiada. [+]
[01:55:55] Wstąpienie boh. do wojska. Udział w akcji „Wisła”. Wysiedleni Ukraińcy zamieszkali w poniemieckim folwarku w sąsiedztwie domu boh. Opowieści żołnierzy KBW o bestialstwie Ukraińców. Pod koniec wysiedleń mobilizacja boh. do KBW, służba w Lublinie.
[02:00:00] Jednostka wojskowa (brygada) zakwaterowana pod Lublinem, trzymiesięczne szkolenie. Służba boh. w II kompanii specjalnej (służba wartownicza, odszukiwanie zaminowanych bunkrów). Skierowanie jednostki do różnych zadań operacyjnych, „wyrzucenie z KBW”.
[02:06:15] Wypełnianie drobiazgowych kwestionariuszy personalnych w jednostce. Z czasem zatajanie niektórych faktów z życia przy wstępowaniu do wojska.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.