Helena Pracka z domu Obara (ur. 1933) opowiada o pomocy udzielonej przez jej rodzinę Czesławowi Studnickiemu ze Lwowa, pochodzenia żydowskiego. Czesław Studnicki ukrywał się w ich gospodarstwie 3,5 roku, przetrwał do końca wojny.
[00:01:00] – Przedstawienie się pani Heleny. Dzieciństwo przed wybuchem II wojny św. W wieku 3-6 lat uczęszcza do ochronki prowadzonej przez siostry zakonne. Uczy się pacierza, recytuje wiersze, sypie kwiaty podczas oktawy Bożego Ciała (Władzia Kozikówna), „od dzieciństwa z Bogiem”
[00:04:00] – Pani Helena śpiewa piosenkę dziecięcą, zapamiętaną z dzieciństwa (ksiądz Majka)
[00:08:00] – Wybuch wojny, widok „aeroplanów”. Łuny po zbombardowanych okolicznych wsiach
[00:11:00] – Jesień 1939, patrole niemieckie na motocyklach. „Wtedy zaczęłam się trwożyć”. Zaczyna naukę w szkole podstawowej w Suchorzowie. Kończy dwie klasy. Nauczyciel bije ją po głowie za pomyłkę w pisaniu
[00:13:00] – Zostaje przeniesiona do szkoły w Baranowie Sandomierskim. [fragment prywatnej rozmowy, do usunięcia, do [14:50]] Historia Baranowa. Nauka w szkole podstawowej
[00:17:00] – Czyta wspomnienia dotyczące szkoły podstawowej w Baranowie oraz pomocy udzielanej partyzantom z oddziału „Jędrusie” oraz Czesławowi Studnickiemu z Batalionów Chłopskich. Przeciwdziałanie germanizacji w szkole (nauczycielka Elżbieta Madej)
[00:23:00] – [ciągle czyta wspomnienia] Założenie organizacji zuchowej (koleżanki Stasia Solarska, Stefcia Lis) i późniejsza działalność w harcerstwie. Postać wychowawczyni (Janina Wnękowska). Lektury, chór szkolny. Dyrektor szkoły Wołoszyński. Ksiądz Blacharczyk
[00:27:00] – Powrót do relacji: historia przechowywania Czesława Studnickiego (wuj Ślęzak, państwo Baranowscy). Opis gospodarstwa rodziców pani Heleny. „Chodziłam po drzewach jak diabeł”. Studnicki sypia na strychu. Konie w gospodarstwie. Studnicki jako „wujek ze Lwowa”, udaje krewnego
[00:34:00] – Najścia patroli niemieckich, strach rodziców pani Heleny, ukrywanie się Studnickiego na strychu lub w piwnicy. Głośne i prymitywne zachowanie Niemców. Ukryte wejście do kryjówki Studnickiego. Rewizja w domu. Ojciec okazuje niezadowolenie z powodu obowiązku świadczenia serwitutów na rzecz Niemców, zostaje mu przystawiony pistolet do głowy, pani Helena mdleje, czym być może ratuje ojcu życie [[39:40] - przerwa w relacji, „zmęczyłam się”]
[00:39:00] – Poruszanie się Studnickiego po gospodarstwie (gdzie mógł się pojawić, a gdzie nie). Opis upraw w gospodarstwie. Świniobicie w nocy, żeby Niemcy nie zabrali mięsa. Opis pomieszczeń w domu
[00:44:00] – Czesław Studnicki, jego wiek podczas ukrywania się, kontakty z panią Heleną, odpytywanie z tabliczki mnożenia. Gra w „świnkę”
[00:46:00] – Pochodzenie żydowskie Czesława Studnickiego. Zbliżanie się frontu, bombardowania, cała rodzina śpi w piwnicy
[00:48:00] – Cofnięcie się do czasu okupacji niemieckiej (sąsiad Machlarz). Chodzenie po zupę do żołnierzy niemieckich
[00:49:00] – Wycofywanie się Niemców, rzucanie przez nich cukierków dzieciom. Wkroczenie wojsk radzieckich. Kuchnia rosyjska w ogrodzie. Kradzieże dokonywane przez żołnierzy radzieckich. Matka pani Heleny chce zgłosić do NKWD kradzież kilimu, ale rezygnuje, bo wtedy Rosjanki, które go ukradły, zostałyby rozstrzelane
[00:51:00] – Ponownie o okupacji niemieckiej: zastrzelenie przez Niemca chłopca żydowskiego, który przyszedł żebrać na wesele w Suchorzowie. Wspomnienie widoku jego ciała
[00:54:00] – Chodzenie dzieci żydowskich do szkoły, „niektórzy zupełnie się zlewali, nie mieli charakterystycznego semickiego wyglądu”
[00:55:00] – Cd. wejścia armii radzieckiej: Rosjanki wykradają garnki. Opis izb, czystość w domu
[00:57:00] – Przyjście Rosjan, stosunek do nich. Słowa matki do Studnickiego: „Jeszcze ciężko popamiętamy to wyzwolenie”. „Wszystko nam ukradli” – kradzież porcelany, zakopanej w beczce
[01:00:00] – Babcia Apolonia von Fuchs, Niemka. „O babce nie wolno było mówić”. Zabranie przez Niemców konia, zostawienie pokwitowania
[01:01:00] – Pomoc dla partyzantów (Jerzy Satara). Dygresja o matce z rodziny Szczepańskich, tradycje PPS-owskie. Ojciec włościanin, rolnik. Cd. pomocy dla partyzantów (Tadeusz Salarski, Chwałek). Rabowanie ze sklepów żywności dla partyzantów
[01:05:00] – Warunki ukrywania Studnickiego. Odwiedziny Marii, żony Studnickiego. Dzieci Studnickich: Hanna, Wiesław. Smakołyki od cioci, zatrudnionej w kuchni w kantynie niemieckiej
[01:09:00] – Zakończenie wojny, maj 1945, koniec ukrywania się Studnickiego. Pani Helena kończy gimnazjum prywatne w Baranowie, w 1948 roku zaczyna naukę w liceum ogólnokształcącym
[01:11]00: – Pytanie o dalsze losy Czesława Studnickiego (pojechał do Krakowa, pracował w Zielonej Górze)
[01:12:00]: – Pani Helena podczas nauki w liceum mieszka w bursie prowadzonej przez siostry zakonne. Zdaje maturę (1951 rok). Nie może studiować z powodu „klerykalnego wychowania”. Zapisuje się do ZMP. Nauczycielka Maria Pietruska
[01:14:00]: – Zdaje na Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Poznaniu, zaczyna studia (Wydział Finansów, specjalizacja: budżet państwa). Problemy z rachunkowością
[01:15:00] – Nakaz pracy po ukończeniu Wyższej Szkoły Ekonomicznej do Prokuratury Wojewódzkiej w Krakowie (naczelnik Malanda, pan Buczek). Księga sum depozytowych, imienna nagroda. Poznaje przyszłego męża (Henryk Pracki)
[01:19:00] – Bolesław Trawiński, Józef Mól. 1956 – rozpoczyna studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Doktor Tedling przyznaje dodatkowe urlopy przed sesją (Danuta Walaszanka). Kończy studia, broni pracę magisterską. Dziekan Harasin pomaga podczas obrony pracy magisterskiej
[01:24:00] – Rozpoczyna aplikację w sądzie. 1962 – rodzi syna Marka. Pracuje w Okręgowym Sądzie Ubezpieczeń Społecznych
[01:27:00] – Otrzymuje nominację na sędziego okręgowego. Prezes sądu (Roman Kiełkowski) pyta o zapisanie się do PZPR. Wspomina sprawę Karola Kota, zabójcy chłopca. Odmawia zapisania się do PZPR, w konsekwencji musi jeździć na sesje wyjazdowe do Kielc
[01:32:00] – Delegacje do Trybunału Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie, 1968 rok (Wasylecki, Kazimierz Wieruszewski, Stefania Szymańska)
[01:34:00] – Osiedlenie w Warszawie na Woli (ulica Jana Krysta). Nominacja sędziowska. Rywalizacja z mężem na wysokość pensji. Praca w Trybunale Ubezpieczeń (do 1976 roku). Likwidacja Trybunału. Dalsza praca
[01:37:00] – Zapytanie prawne dotyczące statusu kombatanckiego Dzieci Zamojszczyzny (Stefania Szymańska). Obóz polskich dzieci w Łodzi. Otrzymanie przez 280 dzieci uprawnień kombatanckich (z ponad 11 tysięcy)
[01:42:00] – Pytanie, jak być człowiekiem przyzwoitym podczas wojny. Opis wychowania w ochronce. Całowanie rodziców i starszych ludzi w rękę. W Ministerstwie Sprawiedliwości jest „na muszce” jako bezpartyjna. Anegdoty związane z pracą w wymiarze sprawiedliwości
[01:54:00] – Pytanie o Czesława Studnickiego. Był wiceprzewodniczącym Wojewódzkiej Rady Narodowej w Krakowie. Prośba o pomoc w znalezieniu pracy, odpowiedź Studnickiego. Służbowe mieszkanie na ulicy Smoleńsk 24 w Krakowie. Nawiązanie kontaktu z Marią (Misią), żoną Czesława Studnickiego. 1968 rok, sesja Rady Narodowej, ataki rolników na Studnickiego
[01:59:00] – Wyjazd Studnickich z Polski do Izraela (1968). Próba nawiązania kontaktu, nieudana wskutek zmiany nazwiska przez Studnickiego
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.