Józef Kielar (ur. 1927, Wysoka) pochodzi z rodziny rolników. Podczas okupacji niemieckiej jego matka, Bronisława Kielar, pomagała ukrywającym się Żydom. Uczęszczał do szkoły zawodowej w Łańcucie oraz do szkoły ślusarsko-mechanicznej w Rzeszowie. Po wojnie ukończył studia w Gdańsku, zdobył tytuł inżyniera i pracował jako konstruktor-projektant. Mieszka w Krakowie.
[00:00:10] Autoprezentacja boh. urodzonego w 1927 r. w Wysokiej koło Łańcuta.
[00:00:33] Przedstawienie rodziców: Bronisławy i Wawrzyńca Kielarów, dochodzenie do dat ich urodzin i śmierci.
[00:04:16] Boh. miał siedmioro rodzeństwa, najstarszy brat Tadeusz urodził się w 1922 r., najmłodszy Stanisław w 1942 r. Rodzice prowadzili gospodarstwo rolne, boh. pasł krowy i opiekował się młodszym rodzeństwem, w 1934 r. poszedł do pierwszej klasy.
[00:10:15] We wsi były trzy żydowskie rodziny. Niedaleko mieszkał właściciel sklepu, który był równocześnie stolarzem i wynajmował jedno pomieszczenie w domu boh. na warsztat. Żydzi chodzili do synagogi w Łańcucie. Żydowskie dziewczęta pływały łódką na młynówce.
[00:15:38] Wielu Żydów mieszkało w Łańcucie i Markowej. Drugi Żyd z Wysokiej trudnił się wyprawianiem skór. Konkurencja żydowskich sklepów w Łańcucie.
[00:18:22] Podczas okupacji ojciec pracował w sklepie przy Kółku Rolniczym.
[00:19:28] Przedwojenna propaganda, wycofywanie się wojska na wschód – działalność „piątej kolumny”. Brat Tadeusz chciał uciekać, ale ojciec, który brał udział w I wojnie, był przeciwny – kryjówka w psiej budzie. Początek okupacji – zachowanie Niemców. Powroty uciekinierów do domów. [+]
[00:25:26] Żydów zgromadzono w Łańcucie, stąd wywieziono ich do Bełżca. Boh. nie pamięta nazwisk żydowskich sąsiadów: Icka, Srula i Fajgi, której śmierci był świadkiem.
[00:29:49] W 1941 r. boh. ukończył siódmę klasę, Niemcy zabierali młodych ludzi na roboty – podjęcie nauki w szkole zawodowej. Wracając ze szkoły w Łańcucie zobaczył koło cmentarza żydowskiego żandarma Kokotta, który prowadził jego sąsiadkę Fajgę. Padły strzały i żandarm wyszedł z cmentarza sam. Boh. wszedł na cmentarz i widział agonię Fajgi. Refleksje na temat wojennej znieczulicy. [+]
[00:38:20] Wielu Żydów ukrywało się w okolicy, ale o tym się nie mówiło. Matka nosiła jedzenie Żydom, którzy ukrywali się w pustym domu dziadków, położonym nad Sawą – rozkład domu, budynki gospodarcze. Boh. nie wie, ilu Żydów ukrywało się w gospodarstwie. Matka chodziła wąwozem wzdłuż rzeki. Po dwóch miesiącach Żydzi odeszli i rodzice nie wiedzieli, co się z nimi stało. Rodzice znali ukrywanych Żydów, którzy pochodzili z Łańcuta. [+]
[00:47:57] Dzieci wiedziały, że matka nosi jedzenie Żydom, ale w domu o tym nie mówiono. Świadomość kar za pomaganie Żydom. W sąsiedniej Markowej także ukrywano Żydów, dzieci żydowskie pomagały w gospodarstwach.
[00:50:35] Wiele osób pomagało Żydom, ale o tym nie mówiono. Matka później pomagała uciekinierom i przesiedleńcom ze wschodu – przygarnięcie chłopca, Janka i pomoc Bronisławowi Sokołowskiemu, który uciekł Rosjanom. W sąsiedztwie zamieszkała liczna rodzina przesiedleńców i matka dokarmiała jednego z chłopców. Janek i Bronek wyjechali na Ziemie Odzyskane, Bronek mieszkał w Prudniku i utrzymywał kontakt z rodziną.
[00:58:20] Charakter ojca, który zajmował się pracą i utrzymaniem domu, pozwalając matce na pomaganie innym.
[00:59:35] We wsi wiedziano o zbrodni popełnionej w Markowej na rodzinie Ulmów i ukrywanych przez nich Żydach, w egzekucji brał udział żandarm Kokott. Reakcje okolicznych mieszkańców.
[01:02:00] Żona boh. widywała jednego z Żydów, którym matka pomagała.
[01:02:55] Podczas wspólnych ćwiczeń partyzantów BCh i AK został zastrzelony przez Niemców ojciec koleżanki. Na pogrzebie mówiono, że zmarł z przyczyn naturalnych. Boh. chodził do szkoły ślusarsko-mechanicznej w Rzeszowie i uczył się zawodu ślusarza – mieszkanie na stancji, skromne wyżywienie. Siostry Stanisława i Maria uczyły się na tajnych kompletach w Wysokiej – lekcje każdego dnia odbywały się w innym domu – Stanisława zdawała maturę w konspiracji. Brat Tadeusz pracował w warsztacie samochodowym. Edukacja rodzeństwa po wojnie – zdolności najmłodszego brata. Podczas akcji zdejmowania krzyży w szkołach siostra zawiesiła krzyż schowany za piecem – wyrzucenie ze szkoły. Boh. studiując miał stypendium, więc ściągnął siostrę do Gdańska, by pomagać jej w edukacji. Siostra skończyła stomatologię.
[01:13:50] Żydzi, którym matka pomagała, prawdopodobnie nie przeżyli okupacji. Charakter matki – skłonność do pomagania ludziom. Wspomnienie żandarma Kokotta, którego boh. widywał w okolicy.
[01:17:39] Kuzyn ojca Wiesław Kielar został wywieziony do Oświęcimia z Tarnowa pierwszym transportem. Miał numer obozowy 290. Pisząc po wojnie książkę „Anus mundi” musiał zważać na cenzurę – przekłady na obce języki.
[01:22:35] Ucząc się w Rzeszowie boh. mieszkał niedaleko opuszczonego getta. Po wojnie był świadkiem publicznej egzekucji dwóch mężczyzn, którzy rzekomo rabowali pociągi z przesiedleńcami ze wschodu. Potem mówiono, że byli to członkowie podziemia antykomunistycznego.
mehr...
weniger
Bibliothek des Pilecki-Instituts in Warschau
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Mo. - Fr. 9:00 - 15:00 Uhr
(+48) 22 182 24 75
Bibliothek des Pilecki-Instituts in Berlin
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
Diese Seite verwendet Cookies. Mehr Informationen
Das Archiv des Pilecki-Instituts sammelt digitalisierte Dokumente über die Schicksale polnischer Bürger*innen, die im 20. Jahrhundert unter zwei totalitären Regimes – dem deutschen und sowjetischen – gelitten haben. Es ist uns gelungen, Digitalisate von Originaldokumenten aus den Archivbeständen vieler polnischer und ausländischer Einrichtungen (u. a. des Bundesarchivs, der United Nations Archives, der britischen National Archives, der polnischen Staatsarchive) zu akquirieren. Wir bauen auf diese Art und Weise ein Wissenszentrum und gleichzeitig ein Zentrum zur komplexen Erforschung des Zweiten Weltkrieges und der doppelten Besatzung in Polen auf. Wir richten uns an Wissenschaftler*innen, Journalist*innen, Kulturschaffende, Familien der Opfer und Zeugen von Gräueltaten sowie an alle an Geschichte interessierte Personen.
Das Internetportal archiwum.instytutpileckiego.pl präsentiert unseren Bestandskatalog in vollem Umfang. Sie können darin eine Volltextsuche durchführen. Sie finden ebenfalls vollständige Beschreibungen der Objekte. Die Inhalte der einzelnen Dokumente können Sie jedoch nur in den Lesesälen der Bibliothek des Pilecki-Instituts in Warschau und Berlin einsehen. Sollten Sie Fragen zu unseren Archivbeständen und dem Internetkatalog haben, helfen Ihnen gerne unsere Mitarbeiter*innen weiter. Wenden Sie sich auch an sie, wenn Sie Archivgut mit beschränktem Zugang einsehen möchten.
Teilweise ist die Nutzung unserer Bestände, z. B. der Dokumente aus dem Bundesarchiv oder aus der Stiftung Zentrum KARTA, nur beschränkt möglich – dies hängt mit den Verträgen zwischen unserem Institut und der jeweiligen Institution zusammen. Bevor Sie vor Ort Zugang zum Inhalt der gewünschten Dokumente erhalten, erfüllen Sie bitte die erforderlichen Formalitäten in der Bibliothek und unterzeichnen die entsprechenden Erklärungsformulare. Informationen zur Nutzungsbeschränkung sind in der Benutzungsordnung der Bibliothek zu finden. Vor dem Besuch empfehlen wir Ihnen, dass Sie sich mit dem Umfang und Aufbau unserer Archiv-, Bibliotheks- und audiovisuellen Bestände sowie mit der Besucherordnung und den Nutzungsbedingungen der Sammlung vertraut machen.
Alle Personen, die unsere Bestände nutzen möchten, laden wir in den Hauptsitz des Pilecki-Instituts, ul. Stawki 2 in Warschau ein. Die Bibliothek ist von Montag bis Freitag von 9.00 bis 15.00 Uhr geöffnet. Bitte melden sie sich vor Ihrem Besuch per E-Mail: czytelnia@instytutpileckiego.pl oder telefonisch unter der Nummer (+48) 22 182 24 75 an.
In der Berliner Zweigstelle des Pilecki-Instituts befindet sich die Bibliothek am Pariser Platz 4a. Sie ist von Dienstag bis Freitag von 10.30 bis 17.30 Uhr geöffnet. Ihr Besuch ist nach vorheriger Anmeldung möglich, per E-Mail an bibliothek@pileckiinstitut.de oder telefonisch unter der Nummer (+49) 30 275 78 955.
Bitte lesen Sie unsere Datenschutzerklärung. Mit der Nutzung der Website erklären Sie sich mit ihren Bedingungen einverstanden..