Hanna Prosnak z d. Kmiecińska (ur. 1952, Szczecin) pochodzi z rodziny inteligenckiej. Jej ojczymem był Julian Kaczmarek, robotnik przymusowy i autor książki „Tak było”, a przybraną ciocią Seweryna Szmaglewska, więźniarka obozu Auschwitz-Birkenau i autorka książki „Dymy nad Birkenau”. Dzieciństwo spędziła u dziadków w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie dziadek Aleksander Matusiak był historykiem i kierownikiem szkoły podstawowej, a babcia nauczycielką. Matka pani Hanny pracowała w Łodzi w Muzeum Sztuki i gdy zdobyła tam mieszkanie, Hanna zamieszkała z nią w Łodzi i tam kontynuowała naukę. Po maturze studiowała filologię rosyjską, napisała doktorat, przez 12 lat pracowała w bibliotece uniwersyteckiej, a przez kolejne 12 lat na wydziale kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Obecnie jest na emeryturze.
[00:00:10] Ur. 19 marca 1952 r. w Szczecinie, gdzie mieszkała „prawdopodobnie” rodzina biologicznego ojca. Po porodzie przyjazd mamy do rodzinnego domu przy ul. Parkowej w Piotrkowie Trybunalskim. Opieka dziadków nad boh., mama kończyła studia (historia sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim) w Krakowie. Babcia ukończyła polonistykę na UJ – „całe życie tęskniła za Krakowem”. Dziadek – historyk – był kierownikiem szkoły podstawowej w Piotrkowie Trybunalskim, babcia uczyła polskiego w studium nauczycielskim.
[00:01:58] Zmiany w szkolnictwie po wojnie – powstanie szkół dla niewykształconych młodych „ludzi, którzy wyszli z lasu”. Specyficzne problemy społeczno-wychowawcze z młodzieżą partyzancką niechętną nauce. Opiekuńczy stosunek babci do uczniów, walka dziadków o zmianę ich położenia. [+]
[00:03:40] „Zostałam państwowym dzieckiem” – boh. chodziła do żłobka i przedszkola w Piotrkowie. Ukochany dom dziadków: swoboda i przestrzeń do życia. Obowiązkowy obiad o godz. 13.30. Droga z dziadkiem do przedszkola – zimą przez zamarznięty parkowy staw. Tran przyjmowany codziennie przez dzieci w przedszkolach z kawałkiem kiszonej kapusty.
[00:06:10] Stypendia zagraniczne dla mamy: Jugosławia, Bułgaria – badanie ikon. Decyzja o przeprowadzce z prowincjonalnego Piotrkowa Trybunalskiego. Pomoc cioci Seweryny [Szmaglewskiej] w zdobyciu mieszkania dla mamy w Łodzi. Zatrudnienie mamy w Muzeum Sztuki w Łodzi przy ul. Więckowskiego – przeprowadzka od dziadków: „bardzo to przeżyłam”. Silna nić porozumienia z dziadkiem – cosobotnie odwiedziny u boh. [+] Ściśle określone role rodzinne.
[00:08:50] Budowa nowej rodziny w Łodzi: przyjaciel mamy Julian – „wujek” – pochodził z bardzo biednej rodziny. Prośba Juliana podczas zabawy w łaskotki: „możesz mówić do mnie tato”, „papciu”. Poznanie biologicznego ojca po 50 latach, „wolałabym nie wspominać”. Odkrycie faktu ślubu mamy z Julianem po ich śmierci. [++]
[00:11:54] Przedszkole w Łodzi, a na czas wyjazdów zagranicznych mamy – w Piotrkowie z dziadkami. Samodzielny powrót boh. z przedszkola do domu – przerażenie mamy.
[00:13:16] Szkoła podstawowa w Łodzi (obecnie budynek kuratorium) i Piotrkowie Trybunalskim (szkoła św. Jadwigi). Obrona doktoratu przez mamę. Przyjaźń świetlicowa z koleżanką Elżbietą „Lalą” przetrwała do dziś. Uszkodzony kręgosłup Elżbiety, wyjazdy na operacje do Niemiec. Losy Elżbiety w Niemczech. Portret Wisławy Szymborskiej namalowany przez „Lalę”.
[00:16:34] Druga przyjaciółka z czasu liceum: Joanna Ślusarska, dzięki której boh. pisze wiersze. Dojrzałość nad wiek Joanny, „dziwne” zachowanie: podarowany bukiecik fiołków. Wspólna praca nad poezją boh. Wybór kierunku studiów: rusycystyka dzięki mamie i fascynacji pracami malarza Michaiła Wrubla (cykl „Demona”), „zakochałam się w tych obrazach”. Poznawanie historii Związku Radzieckiego, kontakty mamy z artystami ukraińskimi. „Czytanie ikon” – odkrywanie znaczeń i kontekstów.
[00:21:10] Łatwość dostania się na filologię rosyjską w latach 70. „Konspiracyjne” nauczanie w studenckim kole naukowym – grupa naukowców (Grzybowski, Jurkin, Iwaniec) organizowała wyjazdy do staroobrzędowców na Suwalszczyźnie, by badać wpływ polszczyzny na język wiekowych starowierców [+].
[00:23:37] Poznanie twórczości Włodzimierza Wysockiego z Teatru na Tagance na obozach naukowych przez [Stefana] Grzybowskiego. Nagrania VHS antyradzieckich występów Wysockiego (piosenka o Magadanie) – zainteresowanie nieoficjalnym ruchem dysydentów ZSRR, zachowanie dyskrecji.
[00:25:22] Udział w sympozjach naukowych kół studenckich, referat boh. o „Demonie” Lermontowa w malarstwie Michała Wrubla na sympozjum we Wrocławiu, poznanie przyszłego promotora prof. Barańskiego – uznanie dla boh. Kolejny referat: „Elementy literackie w twórczości Włodzimierza Wysockiego”. „Naiwne” przekonanie boh. niezależności sztuki od polityki – wątpliwości prof. de Lazariego. Opis obrad jury oceniającego referaty, prof. Semczuk: „to skandal”.
[00:29:10] Obrona prof. Lazariego: obecność piosenek Wysockiego w audycjach III PR. Odsłuchiwanie „godzinami” nieoficjalnych nagrań z recitali Wysockiego. „Dostałam wtedy nauczkę”. Tchórzliwa propozycja od prof. Mścisława Olechnowicza. Pozytywna ocena studiów przez boh.
[00:31:03] Rozpoczęcie pracy w bibliotece uniwersyteckiej, po 12 latach w katedrze kulturoznawstwa UŁ na 12 lat. Znużenie pracą w katalogu alfabetycznym biblioteki, decyzja rozpoczęcia przewodu doktorskiego na studium doktoranckim (prof. Skwarczyńska, prof. Cieślikowska). [+]
[00:32:56] Wprowadzenie stanu wojennego, problem ze znalezieniem promotora do pracy na temat twórczości rosyjskiego poety „dziwaka” Wielimira Chlebnikowa, zmarginalizowanego i niewydawanego w ZSRR. „Nikt nie chciał być promotorem”.
[00:34:00] Nieoceniona pomoc Jacka Wiśniewskiego. Tłumacze Chlebnikowa Jan Śpiewak i Anna Kamińska: „karkołomna praca”. Specyfika twórczości poetyckiej Chlebnikowa, który był matematykiem (liczba urojona), zainteresowanie rozszyfrowaniem języka ptaków. Wydanie pełnej antologii poety w Monachium – kolejne tomy wypożyczane przez Wiśniewskiego w bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego – możliwość cytowania oryginalnych utworów. [+]
[00:37:17] Poszukiwanie promotora – pomoc prof. Zbigniew Barańskiego z Wrocławia – wysyłanie kolejnych partii pracy pocztą. Opis obrony doktoratu (zmiana recenzenta z Andrzeja Drawicza na Pazuchina, by „utrącić doktorat”). Wnikanie polityki w procedury naukowe, „polityka jest wszędzie”.
[00:40:13] „Problemy w bibliotece” po obronie doktoratu, propozycja objęcia funkcji dydaktycznej w katedrze kulturoznawstwa, trudne początki, trema. Działalność w łódzkiej Grupie Literackiej Centauro, prowadzonej przez Henryka Zasławskiego (przygarniał twórczych ludzi). Odnowienie działalności Centaura po pandemii w domu kultury przy ul. Żubardzkiej. Poznanie Zasławskiego, prezentacja niewydanych wierszy boh. Dofinansowanie od miasta dla debiutantów w czasach PRL.
[00:43:45] Dofinansowany debiutancki tomik boh. „Piosenka wędrującego”, „wcale nie było tak łatwo wydać”. Niestandardowe godziny pracy boh. Daniela Zajączkowska z „Centauro” zainicjowała spotkania poetyckie. Wieczór autorski boh. 7 listopada 2024 r. w bibliotece przy ul. Zachodniej 12.
[00:45:25] Powolna odbudowa nieformalnego życia literackiego. Spotkania „nieodżałowanej” grupy literackiej i muzycznej „Lubię poniedziałki”, „Lubię wtorki”. Miniwykłady autorstwa boh.: „odkryłam, że mam poczucie humoru”. Wieczór poświęcony zmarłym w pandemii poetom w księgarni „Kamena”. [+]
[00:47:10] Sylwetka Juliana, przybranego ojca: pracował w Muzeum Włókiennictwa, w czasie wojny na robotach przymusowych w Kaliszu – intensywna wieloletnia korespondencja ze współwięźniami, pracował w zakładach chemicznych w Wuppertalu. Spisał swoje wspomnienia w książce. Kłopoty Juliana ze stopami, zniszczone chemicznymi odczynnikami paznokcie.
[00:50:06] Satysfakcjonująca praca ojca w Muzeum Włókiennictwa, miłość do zwierząt. Rozmowy Juliana z dziadkiem w ogrodzie z ulami. Obowiązkowe na studiach zajęcia z ekonomii politycznej, nauka do trudnego egzaminu z ojcem. Wsparcie od ojca. „Był w porządku”. Długie rozmowy mamy z Julianem w zamkniętej kuchni.
[00:53:54] Postać cioci Seweryny [Szmaglewskiej], „miała w sobie taki rodzaj smutku, niepewności”, serdeczny wuj Witold. Zdjęcia rodzinne wuja Witolda. Wizyty boh. w Warszawie, kuzyni Jacek i Witek [Wiśniewscy]. Tajne komplety prowadzone przez babcię.
[00:56:00] Rozmowa z babcią zarejestrowana przez Radio Łódź. Zaangażowanie babci w edukację ubogich wiejskich dzieci po wojnie, „należy być z ludźmi, a nie przy ludziach”. Siostra stryjeczna Małgorzata Marweg z Piotrkowa. Otwarty, pełen ludzi dom dziadków przy ul. Parkowej. Akceptująca filozofia życiowa babci: „liczy się człowiek”. Otwartość boh. na ludzi dzięki babci.
[01:01:50] Decyzja dziadków o unikaniu opowieści wojennych w obecności boh. Ślady po kulach w posiadłości dziadków. Babcia utrzymywała kontakty z partyzantami, broń schowana pod sofą w bibliotece dziadków, niewykryta przez gestapo. Przypadkowe aresztowanie cioci Seweryny, matka chowana przez dziadka w komórce z węglem. Siedziba gestapo blisko domu dziadków. Polegli w walce partyzanci z Wolborza. [+]
[01:06:15] Aresztowanie cioci Seweryny, korespondencja z obozu. Witold i Jacek – synowie Seweryny Szmaglewskiej. Babcia przygarnęła ciocię Sewerynę, gdy wybuchła wojna (mama rocznik 1929). Tradycyjna Wigilia w domu dziadków, czuły, tajemniczy rytuał mamy i dziadka, „bardzo byli za sobą”.
[01:09:35] Pies mamy Pucek asystował boh. przy nauce chodzenia. Spełnienie zawodowe mamy.
[01:11:04] Postać ciotki Seweryny: po śmierci rodziców została przygarnięta przez babcię do domu, nazywała babcię „mateńką”. Dom dziadków: „enklawa serdeczności, miłości”. Pisarka Seweryna Szmaglewska, przygarnięta przez rodzinę Matusiaków [babcia Aleksandra]. Szkoła Podstawowa im. Seweryny Szmaglewskiej [w Woźnikach]. Widok numeru obozowego wytatuowanego na ręce cioci Seweryny. Rozmowy babci z ciotką.
[01:17:20] Trauma obozowa: histeryczna reakcja Seweryny na widok wrzucanych przez babcię do pieca pozostałych po obiedzie kości z kurczaka. Przekonanie babci, że Seweryna powinna opowiedzieć swoją historię obozową, „bo inaczej się nie uwolni od tego”. Książka „Dymy nad Birkenau”. [++]
[01:20:15] Synowie Szmaglewskiej: Jacek i Witek, popularna w całym pokoleniu młodzieży książka „Czarne stopy”. Wycieczka szkolna do Birkenau – niemożliwe do zrozumienia przez dzieci doświadczenie obozu koncentracyjnego. „Wybuch bomby” emocjonalnej przy spaleniu kości kurczaka. Doświadczenie obozowe silnie oddziałujące na ciocię przez całe życie „jak niewybuch”. [+]
[01:23:57] Przeniesienie traumy obozowej na babcię i mamę. Ukrywanie mamy w komórce na węgiel. Przeżycia wojenne trzymane z dala od boh., „Parkowa miała być moim rajem i nim była”. Częste wizyty boh. w Piotrkowie, obecność przy śmierci babci. Pokonywanie lęku przed pająkami, ukochane szpaki, „koncerty muzyki” pszczół – dziadek miał 30 uli.
[01:27:44] Plaga myszy w Piotrkowie, „były wszędzie”, ukochany kot mamy Maciek, zgodne współżycie psów i kotów. Terapeutyczne oddziaływanie babci na ludzi. Dziadek realizował się przez pracę. Szczęśliwe dzieciństwo boh.
[01:31:01] Wspomnienie babci z momentu aresztowania Seweryny: przez gestapowca z powodu osuwających się okularów [++]. Poznanie Seweryny z Witoldem, szczęśliwe małżeństwo. Odwiedziny u synów Seweryny w Warszawie, Mikołaj, syn Jacka [Wiśniewskiego]. Rozmowy babci i cioci w bibliotece domu.
[01:35:28] Wydanie dzieł Seweryny Szmaglewskiej przez syna Jacka, syn Witold mieszka w Kanadzie.
[01:37:25] Książka babci, Aleksandry Matusiakowej, uwieczniająca zmarłych w czasie wojny mieszkańców Piotrkowa i ukazująca rolę wychowawczą i aktywizującą powojennego szkolnictwa Piotrkowa: bezwarunkowe włączenie młodych byłych partyzantów do systemu edukacji. „Przyczynki do badań nad rozwojem szkolnictwa nauczycielskiego w Piotrkowie Trybunalskim. Dokument walki młodych Ziemi Piotrkowskiej z okupantem hitlerowskim w latach 1939-1945”.„Kawał roboty psychologa”. [++]
[01:41:37] Odczytanie przez boh. przykładowej krótkiej biografii Mieczysława Kopackiego z Piotrkowa zmarłego w hitlerowskim obozie, zawartej w książce. Henryk Kapica ps. „Mściwoj” – partyzant rozstrzelany przez Niemców w Pieńkach Karlińskich. „Nożyczki wojny”.
[01:45:20] Ignacy Jakubiak ps. „Miglanc” z Sulejowa, zginął bohatersko na Diablej Górze. Ślubowanie dziecięce ziemi rodzinnej: „miłością, pracą służyć ci po grób”. Odczytanie fragmentu ze wstępu do książki. Pomniki poświęcone piotrkowskiej młodzieży poległej w czasie II wojny światowej. Niezgoda babci na umieranie jej uczniów. Odwiedzanie babci przez dawnych uczniów, „masa ludzi”. Rozmowy w ogrodzie pod orzechem włoskim.
[01:50:05] Rodzina babci Aleksandry Matusiak pochodziła w Litwy. Rodzina osiadła w Bochni, babcia skończyła studia w Krakowie, do Piotrkowa pojechała na praktykę zawodową, tam poznała dziadka. Wspomnienia z budowy domu przy ul. Parkowej, zbudowanego za pieniądze pożyczone od Żydów. Rzetelność dziadka, dotrzymywanie słowa. Sprzedawał ceniony w okolicy miód. Poznanie dziadka przez córkę boh. Anegdoty z domu dziadków, miłość do zwierząt w rodzinie. Wiersz o dziewczynce z kotem na kolanach napisany przez boh. po wybuchu wojny w Ukrainie.
[01:57:20] Potrzeba wolności twórczej, niemożność pisania wierszy na zamówienie. Uczeń Iwan z V klasy z ukraińskiego miasta Chmielnicki – pomoc w nauce języka polskiego. Historia przygarniętego przez dziadka psa Rudego.
[02:00:55] Nazwisko rodowe boh.: Kmiecińska, mama: Teresa Kmiecińska-Kaczmarek, ojciec Julian Kaczmarek, ojciec biologiczny: Kmieciński Jerzy. Ślub boh. w 1979 r, rozwód w 2005 r. Córka Mirosława Aleksandra.
[02:03:40] Dziadek Aleksander Matusiak. Pragnienie babci po wojnie: „żeby młodzi zdobyli wykształcenie”. Trudne dla chłopców przejście z lasu do ławy szkolnej. Stabilne pokolenie boh., „łatwiejsze wybory życiowe niż obecnie”,
[02:08:00] Nakaz pracy po studiach, „nie było gadania”. Pierwsza praca w bibliotece osiedlowej przy ul. Długosza – pomaganie uczniom w odrabianiu pracy domowej. Niedogodne godziny pracy: 13-20. Po roku przejście do biblioteki uniwersyteckiej, ulubione stanowisko w wypożyczalni („cała gama różnych ludzkich charakterów”), znienawidzone katalogowanie. Ostatni zawód: adiunkt (wykładowca) katedry kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego. Potrzeba kontaktu z ludźmi. Przejście na wcześniejszą emeryturę.
[02:14:02] Cechy charakteru boh.: nieśmiałość, lęk przed drugim człowiekiem, wycofanie, kruchość.
[02:16:55] Cenne wartości w życiu: nie uprzedzać się do ludzi, poznawać ich bez uprzedniej uproszczonej oceny, pozytywne nastawienie i pogoda ducha. Ceniona Barbara Skarga. „Bądź uważny i przyzwoity”.
[02:19:42] Marzenia Hani z dzieciństwa: żeby być tancerką (udział w zajęciach gimnastyki akrobatycznej przez 10 lat, lekcje baletu w MDK) oraz aktorką filmową i przemóc nieśmiałość (nieśmiały Zbigniew Zapasiewicz). Obecnie marzenie o ożywieniu środowiska literackiego.
[02:24:00] Poezja w klubie seniora – „treningi poetyckie”. Poezja jako „środek powiedzenia tego, co w środku zaczyna ciążyć”. Zalety wiersza: metafora, fakt, że „wiersz nie musi niczego udowadniać”. Przewrotność pytania „co poeta miał na myśli?”. Subiektywność odbioru sztuki. „Poezja jest potrzebą wewnętrzną człowieka”. Różne inspiracje poetów, poszukiwanie własnego języka. Wiersz wolny w XXI wieku.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.