Teodor Krosny (ur. 1933, Pawłowice) pod koniec wojny był świadkiem przemarszu kolumny więźniów z obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Po wojnie jego ojciec został aresztowany i wywieziony do łagru w Karagandzie, skąd wrócił po kilku miesiącach. Teodor Krosny uczył się przez kilka lat w Seminarium Misyjnym Werbistów w Nysie, ale po maturze ukończył studia w Krakowie.
[00:00:01] Autoprezentacja boh. urodzonego w 1933 r. w Pawłowicach k/Żorów.
[00:00:23] Przedstawienie rodziców: Marii i Józefa oraz rodzeństwa. Rodzice mieli gospodarstwo rolne, ciotka była akuszerką i odebrała porody wszystkich dzieci w rodzinie.
[00:03:44] Mieszkańcy wsi pracowali na roli, niektórzy jeździli do pracy w kopalniach, na kolei. Wiele osób pracowało w mleczarni i stolarni. Brat matki uczył się fachu w stolarni i po wojnie robił rzeźby. Boh. nie pamięta Żydów sprzed wojny. Położenie Pawłowic – przemyt z Prus na teren Austro-Węgier w okresie zaborów.
[00:08:12] Stosunki między Polakami i mieszkańcami innych narodowości.
[00:09:38] Nastroje we wsi przed wybuchem wojny. We wrześniu 1939 boh. widział dwóch wycofujących się polskich żołnierzy. W domu zatrzymał się uciekinier w ubraniu poprzestrzelanym przez Niemców. Do wsi wjechali Niemcy na motocyklach, jeden z nich rozmawiał z dziadkiem.
[00:14:17] Życie codzienne podczas okupacji – niemieckie zakazy i nakazy, sprawdzanie zaciemnienia przez gminnego urzędnika, żywność na kartki, nakaz mówienia w urzędach po niemiecku. Rodzice chodzili do pruskiej szkoły, gdzie karano za mówienie po polsku. Ksiądz Szubert uczący dzieci polskiego trafił za to do obozu koncentracyjnego.
[00:19:52] Starsi nie rozmawiali przy dzieciach o ważnych sprawach. Przemarsz więźniów z Oświęcimia – boh. widział kolumnę ludzi w pasiakach, którym mieszkańcy wsi próbowali podawać wodę. Warunki marszu zimą.
[00:26:26] Refleksje na temat zachodniej propagandy.
[00:27:30] Próby pomocy więźniom ze strony mieszkańców wsi. Brak wiadomości na temat narodowości idących więźniów.
[00:29:30] W okolicy działała partyzantka – oczekiwanie na przejście frontu. Niektórzy mieszkańcy wsi zginęli podczas okupacji.
[00:32:55] Wkroczenie Armii Czerwonej – żołnierze weszli do domu i okradli rodzinę. Niemieccy żołnierze, którzy stacjonowali we wsi chowali swoich zmarłych na miejscowym cmentarzu – zwłoki niemieckich żołnierzy w okolicy wsi. Walki Niemców i Rosjan we wsi – pola minowe i podpalenie zabudowań. Rozminowywanie pól przez polskich saperów. Od wybuchu miny zginął ksiądz Brandys. [+]
[00:40:35] Długotrwałe walki na linii Strumień-Pawłowice-Żory. Różnice między czerwonoarmistami a żołnierzami Wehrmachtu – niemiecki porządek i sowiecka samowola. Zachowanie czerwonoarmistów wobec kobiet.
[00:47:00] Po wkroczeniu sowietów rodzina została wyrzucona z domu i zatrzymała się w Porębie, gdzie doczekano przejścia frontu. Rodzice wysłali dzieci do Pawłowic – droga bez świadomości, że teren jest zaminowany. Powrót do domu.
[00:50:55] Przemarsz więźniów obozu koncentracyjnego przez wieś – droga do Wodzisławia, gdzie załadowano ich do wagonów.
[00:55:32] Ojciec został zabrany na przesłuchanie – jego powrót po kilku miesiącach z obozu w Karagandzie, stan zdrowia po pobycie w łagrze. Ojciec przywiózł hubkę i kamienie do rozniecania ognia. Opowieść o warunkach transportu więźniów. [+]
[01:02:38] Powojenna parcelacja majątku barona – na jego ziemi pobudowano domy. Sny o wojnie.
[01:05:15] Ciężka praca na roli – zmęczenie rodziców.
[01:07:10] Naloty aliantów pod koniec wojny – jedna z bomb spadła w Pawłowicach. Boh. nieświadomie wszedł na pole minowe koło gospodarstwa Brandysów. Pod koniec wojny we wsi był obóz dla jeńców – dwaj z nich uciekli i zostali zastrzeleni. Uczniowie zostali zaprowadzeni ze szkoły na miejsce egzekucji.
[01:11:55] Charakter matki – pobożnej i pracowitej osoby i ojca, człowieka z zasadami. Sąsiedzka pomoc, wspólne śpiewanie. Odmawianie modlitw podczas pracy.
[01:15:22] Boh. po ukończeniu sześciu klas został wysłany do Seminarium Misyjnego ojców Werbistów w Nysie, w jedenastej klasie zrezygnował i poszedł do liceum. Po maturze studiował w Krakowie.
[01:17:04] Boh. podczas studiów poznał przyszłą żonę Alfredę – spotkania w kościele, wspólnota zainteresowań.
[01:22:50] Nauczycielem ojca w pruskiej szkole był pan Bayer, podczas okupacji sprowadzono go w nadziei, że nie będzie zaprowadzał hitlerowskich porządków – przyjazd nauczyciela w mundurze NSDAP. Metody nauki języka niemieckiego. W kościele śpiewano po niemiecku – pozostałość zaboru pruskiego. [Boh. śpiewa piosenkę po niemiecku]. W domu śpiewano kościelne pieśni.
[01:30:10] Przesłanie do młodych ludzi. Dwaj bracia matki zginęli na froncie wschodnim, trzeci brat zaginął. Brat Bernard podczas okupacji wyrzeźbił popiersie Piłsudskiego, które ukrył na strychu. Przed sowiecką ofensywą na podwórku stały dwa niemieckie działka – uzbrojenie Armii Czerwonej – praca obsługi moździerza.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.