Perzyna Eugenia
Eugenia Janina Perzyna z d. Witczak (ur. 1932, Sobota) lata II wojny światowej spędziła w rodzinnej Sobocie, położonej blisko granicy Generalnej Guberni z III Rzeszą. Jej matka za próbę przemytu została aresztowana, ale udało jej się zbiec. Była też przez miesiąc więziona w Łowiczu za męża, uchylającego się od wywózki na roboty przymusowe. Po wojnie pani Eugenia skończyła liceum pedagogiczne w Łowiczu, dostała nakaz pracy do technikum przemysłu wełnianego w Białymstoku jako wychowawczyni internatu. Po wyjściu za mąż wróciła do Soboty, pracowała w Marywilu w szkole podstawowej, a następnie w szkole w Bielawach.
more...
less
[00:00:07] Autoprezentacja boh. urodzonej w 1932 r. w Sobocie.
[00:00:35] Przedstawienie rodziców: Klementyny i Zygmunta Witczaków. W Sobocie przed wojną mieszkali Polacy, Żydzi i Niemcy. Boh. miała koleżankę Żydówkę, we wsi były żydowskie sklepy. Niemcy mieszkali po przeciwnej stronie, w domu Brauna po wojnie był ośrodek zdrowia. Za szkołą mieszkał sołtys Edward Ney. Rodzina boh. mieszkała pod lasem, sąsiadami byli Niemcy Braunowie, dobrzy ludzie. Boh. przed wojną i w czasie okupacji bawiła się z dziećmi sołtysa. Niemieccy sąsiedzi wyjechali po powstaniu warszawskim, we wrześniu 1944. Boh. słyszała, że sąsiad Karol Braun zmarł podczas kopania okopów. Jego żona i dzieci wyjechali do Niemiec. Sołtys Ney wrócił i zmarł w Sobocie.
[00:04:55] Sąsiedzi Braunowie mieli czworo dzieci. Najstarszy Waldek przed wybuchem wojny został powołany do wojska w 1939 r. walczył jako polski żołnierz. Jego brat Heniek został wcielony do armii niemieckiej – rozterki sąsiadki Braunowej, która nie wiedziała czy jest Polką, czy Niemką. Sąsiad Karol Braun nie wierzył w to, że Niemcy wygrają wojnę. W czasie kampanii wrześniowej nad Bzurą toczono walki. Polscy żołnierze stacjonowali w lesie i na podwórku rodziny boh. – obrona niemieckich sąsiadów przez babcię.
[00:08:45] W czasie okupacji niemieckiej nie wolno było zabijać świń. Niedaleko była granica [Rzeszy i GG], sąsiadka uprzedzała, by nie gotować mięsa, ponieważ mają przyjść „czarni”, tak mówiono na żandarmów. Ludzie z Warszawy przyjeżdżali, by nielegalnie przejść granicę i handlować. Sąsiadka kazała córce i boh. ostrzegać szmuglerów, by nie wychodzili z lasu, bo w gospodarstwie są „czarni”. Przedstawienie członków rodziny Braunów: Marty i Karola. Waldek służył w wojsku polskim, Heniek w niemieckim, Zygmunt i Helena byli młodszymi dziećmi. Braunowie chodzili do szkoły niemieckiej w Łowiczu.
[00:11:47] Ojciec i stryj mieli jechać na roboty do Niemiec, ale nie stawili się na wyjazd i Niemcy zrobili łapankę. Brał w niej udział Zygmunt Braun, Niemiec z Soboty, przed wojną kolega ojca. Mężczyźni zostali ostrzeżeni i uciekli do lasu, więc Niemcy zabrali kobiety, w tym matkę, żonę stryja i sąsiadkę Dębicką. Boh. była w tym czasie u koleżanki – bieg do domu. Boh. wybiegła na drogę i krzyczała, Zygmunt Braun wyszedł z domu Braunów, złapał ją i chciał uderzyć – interwencja sąsiadki Braunowej.
[00:15:55] Podobno w 1945 r. Zygmunt Braun zginął na drodze z Soboty do Bąkowa. Mieszkańcy Soboty nie żałowali go, nikt nie widział jego zwłok. Dwie siostry Brauna pracowały w gminie w Zdunach i chodziły w niemieckich mundurach. Córka jego siostry po latach przyjechała i szukała śladów wuja.
[00:18:40] Kobiety z Soboty, w tym matka, trafiły do więzienia w Łowiczu. Starano się o jej uwolnienie, w domu były małe dzieci, a matka była w ciąży. Mężczyźni chcieli się zgłosić na roboty, ale sąsiadka Braunowa im to odradzała. Kobiety zostały po jakimś czasie uwolnione i wróciły do domów. Zdarzenie miało miejsce latem 1940 r., brat urodził się w 1941.
[00:21:00] Przed wojną ojciec pracował na linii kolejki, korzystano z niej podczas kampanii buraczanych w majątkach w Sobocie, Walewicach, Piotrowicach. Buraki przewożono do Jackowic, a tam przeładowywano je do wagonów kolejowych i transportowano do cukrowni. Po wyzwoleniu był torowym na odcinku z Jackowic do Czerniewa – zmiana odcinka. Matka zajmowała się gospodarstwem, w którym uprawiano len, oraz trójką dzieci.
[00:24:20] Rodzina mieszkała w Sobocie pod lasem. Wiosną 1939 mężczyźni dostawali wezwania do wojska. Kuzyn został zmobilizowany, a jakiś czas potem zwolniony. Dziecięce zabawy m.in. z Mietkiem Lewarskim.
[00:27:20] Boh. cieszyła się, że będzie wojna, dopiero matka uświadomiła jej, co to znaczy. Ojciec wypędził rano krowy na wspólne pastwisko. Gdy wrócił do domu powiedział, że będzie wojna. Żydzi mieszkający w Sobocie mieli radio, wystawiono je na balkon i ojciec wysłuchał wiadomości. Samoloty nadleciały nad las sobocki i bombardowały go – ucieczka do sąsiada, który miał schron. Potem rodzina schroniła się w oborze, byli tam też inni uciekinierzy. Matka zabrała koszałkę, do której włożyła chleb i proszek do prania – skutki. Po nalocie na las zjawiło się polskie wojsko – kłopoty z wodą. Babcia zostawiła chleb na piecu i matka poszła po niego, ale żołnierze go zjedli – podarowana konserwa. [+]
[00:34:25] Zacięte walki nad Bzurą – pożar w Sobocie. Głód we wrześniu 1939. Brakowało wody, więc do naczyń zbierano szlam i zlewano wodę, gdy się ustała. Brat Zenek chorował na zapalenie płuc, felczer Gałaj stawiał mu bańki. Matka najpierw dała wody bratu. Żołnierze zabili i zjedli krowę i świniaka, ale zostawili jego łeb. Matka zrobiła skwarki, jedzono je, gdy w pobliżu wybuchła bomba – ucieczka z gospodarstwa. Babcia przedostała się do Bąkowa i rodzina postanowiła do niej dołączyć, ale rowem nie dało się iść z powodu ostrzału – decyzja ojca. W czasie ostrzału rodzice przykrywali dzieci własnymi ciałami, by razem zginąć. [+]
[00:40:52] Niedaleko wylądował polski samolot Karaś, trzej lotnicy szukali polskiego wojska. Gdy wrócono do domu okazało się, że pościel zgniła, a lustro zostało rozbite. Zniknęły ubrania ojca, prawdopodobnie żołnierze się przebierali – straty rodziny. [+]
[00:43:00] Niedługo przed wybuchem wojny ojciec kupił dla dzieci owoce, w tym figi, by mogły ich spróbować. Po powrocie z tułaczki rodzice kupili krowę i świniaka. Ojciec kupił maszyny do robienia pończoch i skarpet i tym się trudnił w czasie okupacji. Za jego wyroby płacono żywnością.
[00:44:50] W 1951 r. boh. z nakazu pracy podjęła pracę w Technikum Przemysłu Wełnianego w Białymstoku, uczyła wychowania fizycznego i była wychowawczynią w internacie. Nauczycielom dawano talony na materiał i ojciec uszył sobie ubranie. Wspomnienie sukienki do pierwszej komunii – reakcja prawnuczek. Matka za kopę jaj kupiła białą wstążkę do sukienki.
[00:46:25] Walki z Niemcami nad Bzurą [w 1939]. Niemcy bali się białej broni – boh. do dziś słyszy szczęk szabli. Na polu leżał ranny polski żołnierz, który błagał, by go dobić – reakcja matki. Na cmentarzu cholerycznym wykopano dwa rowy, po wkroczeniu Niemców zbierano zwłoki z pól i tam chowano. Szwagier matki został zabrany z podwodą – rozpacz jego żony [+]. Potem zwłoki ekshumowano i przeniesiono na cmentarz w Bielawach. Ciało jednego z poległych zabrała rodzina.
[00:51:26] W czasie okupacji Niemcy stacjonowali w szkole i przychodzili do sąsiadów. Jeden z żołnierzy utopił się. Lekcje odbywały się w częściowo w szkole, w domach, w karczmie, nie wszystkie dzieci chodziły do szkoły. Uczono z pisma „Ster”, uczniowie mieli tylko tabliczki i rysiki. Ojciec zdobył podręcznik do historii i chował go pod strzechą. Wychowawcą był Kazimierz Dąbrowski, aresztowano go za działalność konspiracyjną i zginął w obozie. Szkoła nie miała opału, więc zimą dzieci przynosiły gałęzie. Lekcje odbywały się na górze, a Niemcy stacjonowali na dole. Ktoś powiedział, że przyjechało gestapo i książkę do historii schowano w piecu. Niemcy weszli do klasy i sprawdzili, czym uczniowie się zajmują, ale do pieca nie zajrzano, co uratowało życie nauczyciela.
[00:56:58] W czasie okupacji dwaj krewni matki zginęli w obozach koncentracyjnych. Brat teścia boh. był w obozie jenieckim na terenie Niemiec. Boh. bardzo przeżyła walkę na białą broń we wrześniu 1939 i spotkanie z ciężko rannym żołnierzem. Gdy chowano zwłoki żołnierzy, rodzice nie chcieli jej zabrać na cmentarz choleryczny, więc sama tam poszła.
[00:58:57] W czasie okupacji ojciec produkował wyroby dziewiarskie, potem Niemiec Gruntman zaczął uprawiać buraki i ojciec pracował przy kolejce [wąskotorowej]. Dziadek był synem karczmarza, lubił wieczory spędzać ze znajomymi. Pewnej nocy wrócił późno i zaczął się dobijać do drzwi – ucieczka mężczyzn do lasu, wyjaśnienie pomyłki.
[01:01:45] Wystrzegano się niemieckich pograniczników, którzy przychodzili do sąsiadów. Nie bano się żołnierzy, którzy stacjonowali w szkole. Klaus i Franz bawili się z małym bratem boh. Franz zostawił w domu dziecko i płakał przewidując, że nie wróci z frontu wschodniego.
[01:03:44] W Sobocie przed wojną mieszkało wielu Żydów, w czasie okupacji zostali usunięci. Do domu boh. przyszła Żydówka w stroju łowickim. Babcia dała jej jeść. Jedna kobieta ukrywała się u Wiechnów, potem w leśniczówce Staszewskich. W domu Wiechnów dzieciom nie pozwalano wchodzić na górę, potem boh. dowiedziała się, że ukrywano tam Żydówkę. Z Żydów sobockich nikt po wojnie nie wrócił. Jedna z Żydówek pracowała w gminie, ale odkryto jej pochodzenie. Żydów wywieziono do getta w Łowiczu. Gdy mąż boh. wydał książkę, napisał do niego z Izraela jeden z łowickich Żydów.
[01:08:05] Szkoła w czasie okupacji. „Ster”, z którego się uczono, to było pismo dla dzieci w rodzaju „Płomyczka”, „Świerszczyka”.
[01:10:00] Sobota leżała w Generalnym Gubernatorstwie, niedaleko we wsi Wola była granica z III Rzeszą. Granicę przekraczano w celach handlowych, w Rzeszy było lepsze zaopatrzenie w żywność. Handlarze przyjeżdżali z Warszawy. W domu pieczono chleb z ziarna mielonego w młynku – jakość chleba. Szmuglerki namówiły matkę, by poszła z nimi przez granicę, ojciec był przeciwny, ale matka go nie posłuchała. Na granicy wpadła na żandarmów, a jej towarzyszki zniknęły, ukryła się w stodole pod balią i Niemcy jej nie znaleźli.
[01:13:50] Ojciec oddał jako kontyngent jałówkę. Świnie było kolczykowane – przekładanie kolczyków na inne osobniki. Sołtys Ney wrócił [po wyzwoleniu], ponieważ nie bał się, że Polacy go skrzywdzą. Sąsiedzi Braunowie wyjeżdżając oddali ziemię służącemu, który pochodził z terenów Rzeszy.
[01:15:46] Wujkowie Jan i Stasiek Warzywoda działali w ruchu oporu, ale nie mówiono o tym przy dzieciach. Jeden z nich został aresztowany, ale wykupiono go. Jakiś czas przebywał w domu rodziców boh., potem wrócił do swoich działań i aresztowano go ponownie. Partyzanci wykonali wyroki na dwóch Polakach, mieszkańcach Soboty. Jednego zabito, gdy wracał z wędkowania. Widział to brat ojca. Drugi był kawalerem i przychodził do dziewczyny, która pracowała w gospodarstwie Braunów. Partyzanci zabrali go do lasu. Po wyzwoleniu rodzice chłopaka dali na mszę w intencji jego powrotu. Dostali potem list ze wskazaniem miejsca pochówku. Wyroki wykonano za donosicielstwo. W domu nie bywali partyzanci, tylko przez jakiś czas mieszkał kuzyn z Łowicza (Warzywoda). Potem jeden z kuzynów zginął w Dachau, a drugi w Oświęcimiu.
[01:21:32] Nie było radia i informacje docierały pocztą pantoflową. O sytuacji na froncie wschodnim wiedziano od niemieckich żołnierzy, którzy stacjonowali w szkole. Dzieciom nie przekazywano wiadomości.
[01:24:20] Bracia Waldek i Heniek Braunowie zginęli na wojnie, jeden jako żołnierz polski, a drugi jako niemiecki. Braunowie wyjechali zostawiając swoje gospodarstwo. W czasie okupacji ostrzegali rodzinę przed gestapo. Sołtys Ney był sprawiedliwy wobec ludności.
[01:26:24] Koniec wojny – pewnego dnia z lasu wyjechał czołg i stanął przed domem. Żołnierz chciał kurę, a dziadek myślał, że chodzi mu o papierosy. W 1945 r. okolicy nie było żadnych walk. Matka była w Bielawach i miała problem z powrotem do domu, ponieważ szosa była pełna wojska i uciekinierów.
[01:28:12] W czasie powstania pojawili się handlarze z Warszawy. Rodzina Szelągów miała kontakt z warszawiakami. Babcia wyszła rano na podwórko i usłyszała, że ziemia drży na wschodzie – odgłosy z walczącej Warszawy. Rodzice przy dzieciach o tym nie rozmawiali. Jeden z Niemców stacjonujących w szkole bawiąc się z bratem boh. mówił, że „Hitler kaput”. Po ucieczce Braunów w domu został służący, który potem wrócił do swojej rodziny mieszkającej w czasie okupacji na terenie Rzeszy. Podczas powojennej parcelacji gruntów gospodarstwo Braunów otrzymał jeden z mieszkańców Soboty. Jeden z uciekających Niemców chciał zostawić ojcu swoje rzeczy, ale ten się nie zgodził.
[01:32:25] W czasie I wojny ojciec stracił rodziców. Miał wtedy 14 lat i był najstarszy z czwórki rodzeństwa, najmłodsza siostra miała kilka miesięcy. Charakter ojca.
[01:33:32] Po wyzwoleniu ojciec pracował jako torowy. Boh. po skończeniu sześciu klas, jako trzynastolatka, poszła do gimnazjum w Łowiczu. Nie była na do tego dobrze przygotowana, inni uczniowie byli po siedmiu klasach. W czasie nauki mieszkała w internacie. Bracia byli w domu z rodzicami. Matka chciała podjąć pracę w Łodzi, ale miała chorobę lokomocyjną i nie mogła dojeżdżać.
[01:35:40] Zmiany w polityce po wojnie nie wywarły wpływu na życie mieszkańców Soboty. Boh. nie słyszała o podziemiu antykomunistycznym. Po małej maturze poszła do liceum pedagogicznego w Łowiczu – reforma szkolna. Po skończeniu szkoły dostała nakaz pracy do Technikum Przemysłu Wełnianego w Białymstoku. Pracowała jako wychowawczyni w internacie i uczyła w-f. Była młodsza od niektórych uczennic.
[01:39:25] Boh. wyszła za mąż i wróciła do Soboty. Pracowała przez pół roku w szkole podstawowej w Marywilu. Potem przeniosła się do szkoły w Bielawach. Mąż został powołany do wojska. Gdy urodził się syn, boh. zamieszkała u rodziców. Gdy zwolniło się miejsce w szkole w Sobocie, podjęła tam pracę i pracowała do emerytury.
more...
less