Janina Szternfeld z d. Skotnicka (ur. 1949, Biernacice) pochodzi z rodziny rolniczej, przesiedlonej po wojnie z Kresów Wschodnich do Biernacic na Ziemiach Zachodnich, gdzie otrzymali 10-hektarowe gospodarstwo. Ukończyła liceum pedagogiczne w Kłodzku i w 1968 roku rozpoczęła pracę w Niemczy jako nauczycielka matematyki. W następnych latach rozszerzała wykształcenie, kończąc studium matematyczne dla klas 4-6, studium dla nauczycieli klas 1-3 oraz studia na kierunku nauczanie początkowe i pedagogika na Uniwersytecie Wrocławskim (magisterium w 1987). Przebyła chorobę nowotworową. Przeszła na emeryturę w 2007 roku po 39 latach pracy nauczycielskiej. Zajmuje się pracą społeczną, jest członkinią Klubu Seniora. W 1973 r. wyszła za mąż za Piotra Szternfelda. Mają dwóch synów: Macieja (ur. 1974) i Grzegorza (1975). Mieszka w Niemczy.
[00:00:09] Ur. 20 marca 1949 r. w Biernacicach k. Ziębic, pow. Ząbkowice Śląskie. Biernacice to kolonia wybudowana w 1939 r. przez Niemców. Rodzice przyjechali pociągiem po wojnie z Kresów Wschodnich ze wsi Petlikowce Stare w woj. tarnopolskim. Po wojnie rodzice, niezadowoleni z pierwszej lokalizacji w Goleniowie pod Szczecinem, przenieśli się do Biernacic. Początkowo wspólne mieszkanie przez rok z niemiecką rodziną Buchta. Gospodarstwo rodziców 10,5 ha.
[00:01:52] Ciężkie dzieciństwo, „miałam tylko jedną lalkę”, w czasie pracy rodziców, babci, wujów w polu samotne spędzanie czasu w domu, częste ucieczki z domu, porzucenie również przedszkola w Biernacicach. Przyjście na świat siostry w 1953 r.
[00:03:00] Zabawy na podwórku, szkoła oddalona o 3 km. Ojciec ukończył szkołę podstawową, pracował w zakładach ceramicznych w Dziedzicach, porzucił pracę za namową mamy, by pracować na mało wydajnej i nieurodzajnej ziemi. Praca dzieci na polu także w czasie roku szkolnego: sianie warzyw, przerywanie i hakowanie buraków, przetwory zimowe, kiszenie kapusty, żniwa. „Wakacji nie miałam prawie wcale”. [+]
[00:05:11] Rozkład dnia w czasie żniw: pobudka o godz. 5. Ekstensywne, zacofane rolnictwo galicyjskie na Kresach, w Biernacicach znaczny stopień mechanizacji, konieczność poznania nowych technologii uprawy. Obsługa maszyn rolniczych: pług, brona, kultywator, siewnik, młockarnia, silnik elektryczny, snopowiązałka, kosiarka do trawy, wialnia („młynek”) do ziarna [+]. Opis przygotowania do zbioru zboża, ubrania. Cała rodzina pracowała na polu, zestawianie snopków w kopki itd.
[00:08:10] Wyczerpująca pomoc w domu – szorowanie szczotką ryżową podłóg z surowego drewna – obowiązek boh., „nauka, praca i tyle”. W czasie żniw boh. podawała widłami snopki na wóz drabiniasty, a potem w stodole – z wozu do sąsieka. Opis młócki ziarna i formowania słomy w brykiety, układanie w stodole. [+]
[00:10:15] Opis wykopywania buraków i obcinania liści sierpem. Z powodu słabej jakości gleb „w domu nie przelewało się”. Współpraca sąsiadów przy wykopkach ziemniaków – bułki pieczone przez babcię jedzone na polu w czasie wykopków.
[00:12:23] Obowiązkowy kontyngent na rzecz państwa: zboże, byk, świnie. Pasza dla świń: ziemniaki, śrutowane zboże, pokrzywy lub liście buraków. Ziemniaki przechowywane w piwnicy. Opis technologii parowania ziemniaków dla świń i przygotowywania mieszanki paszowej – obowiązek dzieci. [+] Niewielki zarobek z kontyngentu.
[00:14:28] Chów krów mlecznych – dojone przez mamę i babcię. Odciąganie śmietany w centryfudze, ubijanie masła w drewnianej maselnicy przez boh., sprzedaż masła, śmietany , sera i jaj na targu przez mamę. Rosół z kury co niedziela.
[00:16:00] Wożenie zboża do młyna. Obsiewanie części pola prosem (kasza jaglana) i gryką (kasza gryczana). Zapasy na zimę: worki z mąką i kaszami, jagody leśne w cukrze, miód z własnych uli. Pasanie krów przez boh. Wujek młodszy od boh. o rok.
[00:17:45] Dobre oceny w szkole, uciążliwa codzienna droga do szkoły. Ojciec umiał naprawiać buty, zelowanie blaszką. Przydział na materiał ubraniowy w Bielawie – szycie sukienek przez mamę. [+]
[00:19:15] Decyzja boh. o podjęciu nauki w liceum pedagogicznym. Jednakowe domki mieszkalne w kolonii Biernacice, opis domu. Badanie słuchu przed egzaminem wstępnym do szkoły – samodzielna wyprawa z koleżanką pociągiem do Kłodzka. Przesłuchanie u profesora muzyki, ocena 3+. Duża konkurencja: pięć osób na miejsce, doskonałe przygotowanie dzięki wysokiemu poziomowi nauki w szkole podstawowej (matematyka, geografia): bicie „po łapach” za każdą pomyłkę. Litwinka ucząca rosyjskiego w szkole podstawowej.
[00:23:40] Długa droga z domu do szkoły w Kłodzku: pociąg ze Starczowa, zamieszkanie w internacie w Kłodzku, 12 osób w pokoju, dyscyplina. Opłata za internat: 480 zł. Niedobory finansowe: 20 zł kieszonkowego miesięcznie, wydzielanie sobie po 1 cukierku dziennie. Nauka gry na skrzypcach, śpiewu, solfeżu, przygotowanie zawodowe: pedagogika, psychologia, metodyka.
[00:26:10] Stryj uczestnik walk o Monte Cassino i bitwy o Anglię, odznaczony Orderem Virtuti Militari. Prawda o Katyniu przekazana przez ojca, niedowierzanie boh. – indoktrynacja w szkole. Przyjazd stryja do wsi boh. Słuchanie nocami Radia Wolna Europa, „nie można było spać” – wytłumienie głośnika pierzyną. Brat babci zadenuncjowany przez sąsiada dostał wyrok 5 lat więzienia za słuchanie Wolnej Europy, pomimo zachorowania na gruźlicę przeżył 92 lata.
[00:29:49] Obóz sportowy w Lubawce w czasie wakacji, przygotowanie do harcerstwa. Praktyka na koloniach letnich z dziećmi pracowników fabryki Diory w Dzierżoniowie. W piątej klasie studium pedagogicznego miesięczna praktyka w szkole – prowadzenie lekcji w I klasie szkoły podstawowej, opieka wychowawcza, potem w starszych klasach. Szkoła ćwiczeń w Kłodzku.
[00:31:33] Po maturze giełda pracy – oferty pracy przedstawiane przez wizytatorów z kuratorium. Rozpoczęcie pracy w szkole w Niemczy w 1968 r. jako nauczycielka matematyki przez 15 lat. Pogłębianie wykształcenia: studium matematyczne dla klas 4-6, studium dla nauczycieli klas 1-3, studia na kierunku nauczanie początkowe i pedagogika na Uniwersytecie Wrocławskim – krępujące egzaminy wstępne po 15 latach pracy nauczycielskiej, „coś strasznego”. [+]
[00:35:04] Praca w szkole przez 39 lat, przejście na emeryturę w 2007 r. Specyfika pracy nauczyciela: codzienne konspekty przygotowywane przez trzy lata. Warunki lokalowe: zakwaterowanie w szkolnym gabinecie lekarskim, otrzymanie mieszkania na poddaszu razem z koleżanką, pokój z kuchnią opalany kozą – 28 mkw.
[00:37:30] Otrzymanie własnego mieszkania w budynku dawnej szkoły. Mianowanie na nauczyciela po trzech latach nauczania, komisja egzaminacyjna w składzie: metodyk, związkowiec, wizytator, kurator i dyrektor, egzamin praktyczny i teoretyczny.
[00:40:00] Aktywne życie na emeryturze
ogrodnictwo, działalność w związkach zawodowych, komisji socjalnej dla emerytowanych nauczycieli, „latam dalej do tej szkoły”. Zasady naliczania funduszu socjalnego, pożyczki oprocentowane na 1 proc., konflikt interesów między nauczycielami czynnymi zawodowo a emerytami. Aktywna działalność w klubie seniora, pogodne życie.
[00:44:00] Rodziny obojga rodziców osiedliły się w jednej wsi Petlikowce Stare. Siedmioro rodzeństwa babci, czwórka u dziadka. Dziadek szewc. Śmierć babci w wieku 51 lat, wyniszczenie ciężarami pracy w gospodarstwie i prowadzeniem domu. Duża wieś babci: dwie szkoły (polska i ukraińska), kościół polski, cerkiew, zgoda wśród mieszkańców, „nie było rzezi”.
[00:46:20] Osiedlenie się po sąsiedzku w Biernacicach rodzin z Kresów, spośród trzynastu domów siedem zajmowała bliższa lub dalsza rodzina boh., która przybyła jednym transportem. Mama Antonina dd. Pfeifer, praprapradziadek, specjalista od budowy kół młyńskich, przyjechał do wsi z Wiednia. Ojciec Edward Skotnicki.
[00:48:06] Dziadek ze strony ojca, szewc Mateusz Skotnicki, babcia Karolina dd. Hreczyńska. Dziadkowie ze strony mamy: Michalina Pfeifer dd. Skotnicka, Ksawery Pfeifer. Stryj Jan Skotnicki osiedlił się we wsi Niedźwiedź po powrocie z Anglii, zmarł na gruźlicę w 1957 r. Jego historia trzymana przez rodzinę w tajemnicy. Brat babci uciekł do Francji, drugi postrzelony przypadkowo w nogę, nieleczony w szpitalu, zmarł na gangrenę w czasie wojny.
[00:50:40] Nieliczne wspomnienia rodziców z czasu wojny. Po wojnie namawianie rodziców do podpisania obywatelstwa ZSRR, decyzja o repatriacji. Bieżnik z lat 30. tkany i haftowany przez babcię z samodziału.
[00:53:00] Duże gospodarstwo rodziny na Kresach, na Ziemiach Odzyskanych rodzice otrzymali 10,5 ha ziemi ornej i dom. Renta rolnicza ojca. Ucieczka boh. i siostry Marii ze wsi: „nie chciałam ciężko pracować”, szybka decyzja o usamodzielnieniu się pomimo trudnej sytuacji finansowej. Losy siostry po zamknięciu zakładów ceramicznych w Ziębicach.
[00:58:50] Radość i duma rodziców z decyzji boh. podjęcia nauki i ukończeniu studiów – pierwsza absolwentka studiów wyższych w rodzinie. Wsparcie finansowe rodziców. Skuteczny opór mieszkańców przed kolektywizacją, „nie dali się”. Opór społeczny, nielegalne pędzenie bimbru przez ojca. [+] Ziemia zdana przez rodziców uprawiana przez innych gospodarzy.
[01:01:07] Uciekanie 5-6-letniej boh. z domu do wielodzietnych rodzin, reakcje rodziców (przywiązywanie do nogi stołu). Nauka jazdy na rowerze, odwiedzanie krewnych, zabawy z chłopcami.
[01:03:52] Życie dzieci zimą, droga do szkoły, zaspy po pas. Kolega noszony przez mamę na plecach. Rower – nieodzowny sprzęt na wsi. Nauka samodzielności od dziecka.
[01:07:00] Ulubiony strój babci – tradycyjny, kresowy. Syn babci młodszy o rok od boh. Wełna z własnych owiec, swetry i rękawice dziergane przez mamę. Zajęcia „na długie zimowe wieczory”: przędzenie wełny, dzierganie na drutach, skubanie gęsi i kaczek, opowieści starszych kobiet. Rozróżnienie między puchem a pierzem. [+]
[01:09:43] Śmierć brata Stefana w 1950 r., liczne groby dzieci z początku w lat 50. Niechęć do uciążliwego pasania zwierząt w niedziele. [+] Dziadek 16 lat starszy od babci.
[01:13:26] Aleja czereśniowa we wsi – wydzierżawione przez ojca drzewa, punkt skupu przy przetwórni warzywno-owocowej w Śliwicach. Dorabianie latem zbieraniem groszku i fasolki w PGR-ach, „nie dostałyśmy ani grosza, bo poszło na podatek”. Siostra „egoistka” nie dzieliła się czekoladą. Pogodne usposobienie boh.
[01:16:20] Targ w Ziębicach, towar (masło, ser, jajka, śmietana) wożony przez mamę autobusem. Jajka sprzedawane na kilogramy.
[01:18:05] Wujek Antoni, słaby uczeń (wypraszanie u nauczycieli pozytywnych ocen), wyrósł na wybitnego fachowca ogólnobudowlanego. Skłonność ojca do alkoholu, przyprowadzanie pijanego ojca leżącego w rowie przez boh., zagorzały palacz, zmarł na raka płuc. [+]
[01:20:00] Ogrzewanie domu: asygnata na drewno u leśniczego, ścinanie suchych drzew, pomaganie ojcu przy cięciu drewna, rąbaniu, układaniu w sterty. Dym tytoniowy w kuchni wdychany przez rodzinę.
[01:21:45] Rodzice pochodzili z jednej wsi na Kresach, wspólne życie i towarzystwo w Biernacicach. Karabin przywieziony przez ojca (ur. 1926) z Kresów, wśród Ukraińców nieprzyjazna pamięć o ojcu z czasu wojny. Niechętne mówienie rodziców o wojnie i ich młodości.
[01:24:05] Zdobywanie informacji o rodzicach od dalszej rodziny. Rodzice „nauczyli się milczeć”. Technika wytwarzania masła. Każdej soboty pieczenie chleba w domu: siedem bochenków na tydzień.
[01:25:45] Zrujnowane gospodarstwa rodzin na kresach. Stała obecność mamy w domu. Chodzenie babci Pfeifer na odpusty po okolicznych miasteczkach, losy dziadków.
[01:28:09] Zmienne plany życiowe rodziców: przekonanie, „że Niemcy wrócą” po wojnie, jednoczesna niechęć do powrotu na Kresy, strach przez ZSRR. Niepewność w czasie zimnej wojny. Początkowy dystans mieszkańców do swojej własności na Ziemiach Odzyskanych, unikanie remontów i inwestycji z obawy przed powrotem Niemców. Kolonia w Biernacicach podłączona do wodociągu – kran w domu. Warunki higieniczne, kąpiel w balii.
[01:30:30] Modernizacja gospodarstw polskich w latach 90. Skok cywilizacyjny między Kresami a Biernacicami. [+] Niemiecka rodzina Buchta przez rok zajmowała dół domu, życie w zgodzie. Odwiedziny syna Buchtów w latach 90., „mama go nie wpuściła”. Odnajdywanie po latach dobytku niemieckiego zakopanego w ziemi, ukrytego w kurniku.
[01:24:30] „Byłam małą złodziejką” – podkradanie rzeczy sąsiadom w wieku 6 lat. [01:35:58] Odmowa przystąpienia do „kołchozu” bez konsekwencji. Liczne PGR-y w okolicy.
[01:36:35] Niemiecka rodzina pozostała do dziś w Biernacicach, właściciele dużego gospodarstwa. Ojciec boh. wyspecjalizowany w kastracji knurów. Wszechstronne umiejętności chłopów na wsiach. [+]
[01:37:58] Nauka szewstwa od dziadka, wyposażenie warsztatu szewskiego, naprawianie butów całej rodzinie. Praca ojca w zakładach ceramicznych w końcu lat 40. Trudy uprawy roli przez ojca: „ile musiał się nachodzić, żeby zaorać 8 hektarów”. Rozrzucanie obornika przez boh. widłami na polu. Dzieciństwo wypełnione pracą.
[01:41:26] Kino objazdowe we wsi w czasie wakacji. Radio „kołchoźnik” w każdym domu grało przez cały dzień. Ulubione słuchowiska: „Matysiakowie”, „W Jezioranach”. Pranie na tarze.
[01:43:30] Poglądy polityczne ojca, nienawiść do Rosjan, stały nasłuch Radia Wolna Europa. Ulga po śmierci Stalina, „no, nareszcie się skończyło”.
[01:45:30] Lalka jedyna zabawka. Różnica wieku z siostrą 4 lata, oddzielne zabawy. Krystyna Nowak dd. Misztal – ulubiona koleżanka boh. przez całe życie. Organizacja internatu, nieprzychylność nauczycieli wobec młodzieży z internatu. Oddzielne środowiska uczniów z miasta, internatu i dojeżdżających ze wsi, „tworzyliśmy swoją społeczność”. „Lepsze” i gorsze” dziewczyny. Walka z ogólnoklasową wszawicą.
[01:50:05] Stypendium socjalne dla boh. dzięki wrażliwej wychowawczyni (180 zł). Po odebraniu stypendium niedojadanie, by oszczędzać pieniądze. Piętno „córki kułaka”.
[01:52:30] Niepewność zarobków rolników, brak wsparcia państwa, pozostawienie rolników samym sobie. Słabe ziemie w kolonii Biernacice. Przypadkowy wybór domów do osiedlenia – przybycie rodziców w 1945 r.
[01:55:30] Drzewo genealogiczne rodziny. Stryj Jan przeszedł cały szlak bojowy z Armią Andersa. Przybycie boh. do szkoły w Kłodzku. Trudne wychowanie muzyczne (skrzypce, solfeż), dużo pracy, trudne przedmioty zawodowe.
[01:58:10] W czasie nauki w Kłodzku regularne wyjazdy do domu raz na miesiąc: przywożenie pieniędzy, czystej pościeli. Tęsknota za domem. 12 dziewcząt w pokoju, godziny ciszy na naukę, odpowiedzialność a własna organizacja czasu. Oglądanie „Bonanzy” w telewizji u sąsiada na wsi – jeden telewizor na wsi.
[02:00:05] Przedwojenne kadra nauczycielska (matematyk Bogusz, fizyk Jarmoluk). Nauczyciel WF walczył pod Monte Cassino ze stryjem Janem. Ubogie małżeństwo nauczycieli z Bieszczad – brak obycia, zagubienie.
[02:03:22] Likwidacja liceum pedagogicznego w 1971 r., zmiana na Zespół Szkół Budowlanych w Kłodzku, ul. Bohaterów Getta 6. Internat w głębi podwórka, w obórce chowano kilka świń. Ukochane zakątki Kłodzka. Nauka strzelania z kbks na pobliskiej strzelnicy w ramach przysposobienia obronnego. Wyprawy do Twierdzy Kłodzko bez biletów. Karnet na projekcje do DKF (Dyskusyjny Klub Filmowy) – filmy „w starym kinie”.
[02:07:03] Seanse filmowe ze szkołą. Obowiązkowe pochody pierwszomajowe w strojach sportowych. Dyscyplina w internacie, nacisk na odrabianie prac domowych. Surowa nauczycielka biologii Jadusiewicz.
[02:09:34] Dobre wspomnienia z Kłodzka. Nauka religii w salce katechetycznej przy kościele. Porównanie uroczystości I Komunii boh. i siostry: skromniejsza uroczystość u boh.
[02:10:34] Widoczna obecność Niemców i Romów w Kłodzku, „trochę Żydów”. Koleżanka Maryla Bor [Born?] pochodzenia żydowskiego. Wyobcowanie dziewcząt z internatu, brak kontaktów z koleżankami mieszkającymi w mieście.
[02:12:14] Interwencja w Czechosłowacji – wojska przejeżdżające przez Niemczę. Udział męża boh. w interwencji w Czechosłowacji. „Nie było rozmów o interwencji”, „tylko tata burczał” na władzę.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.