Tadeusz Oleksiak (ur. 1935, Nadkole), muzyk, waltornista, wieloletni członek Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze”. Miał cztery siostry i trzech braci. Rodzice zajmowali się uprawą roli, mieli gospodarstwo o powierzchni 7 ha. Ojciec Władysław dorabiał jako cieśla, po II wojnie światowej pracował przy odbudowie warszawskiego Powiśla. Podczas okupacji niemieckiej, ok. 1940/1941 roku, rodzice ukrywali rodzinę żydowską Sokołowskich lub Sokalskich – małżeństwo z córką Hanią (ok. 17 lat) i synem Heniem (ok. 5 lat). Nie są znane dokładnie pora oraz czas ukrywania. Podczas wizyt Niemców we wsi Żydzi schodzili na kilka dni do małej piwniczki, która była zastawiana sprzętem domowym. Sporo ludzi w Nadkolu wiedziało o ukrywanych Żydach, ale nigdy nie było donosu. W pewnym momencie żydowska rodzina postanowiła opuścić kryjówkę u Oleksiaków i udać się w stronę Szumina. Brak informacji o ich dalszych losach. Tadeusz Oleksiak naukę szkolną rozpoczął w Łazach, potem chodził do szkoły w Kamieńczyku nad Bugiem, a VI i VII klasę szkoły podstawowej ukończył w Rogóżu k. Lidzbarka Warmińskiego. Pasję do muzykowania przejawiał w młodym wieku, grając amatorsko na akordeonie na potańcówkach. W wieku 16 lat (1951 r.) został przyjęty do lokalnego chóru przez Tadeusza Sygietyńskiego. W latach 1952-1956 występował w Zespole Pieśni i Tańca „Skolimów”, gdzie nauczył się grać na waltorni oraz podszkolił zdolność gry na akordeonie u prof. Orzechowskiego. W Skolimowie zdał maturę w 1956 r. W 1963 r. przeniósł się do Państwowego Zespołu Pieśni i Tańca „Mazowsze”, w którym przepracował dwadzieścia 20 lat. Przez sześć lat grał także w Centralnym Zespole Artystycznym Wojska Polskiego, a przez dziewiętnaście lat koncertował z Centralną Orkiestrą Reprezentacyjną Wojska Polskiego. W 1989 r. przeszedł na emeryturę, ale pozostał aktywny muzycznie. Grał m.in. w orkiestrze Zakładowej Grodziskich Zakładów Farmaceutycznych „Polfa”, Operetce Warszawskiej, orkiestrze przy Hucie Warszawa, orkiestrze w Zakładach Mechanicznych im. Marcelego Nowotki, orkiestrze na ul. Świerczewskiego, orkiestrze Fabryki Papieru Konstancin-Jeziorna oraz w orkiestrze w Elektrociepłowni na Siekierkach. Za zasługi artystyczne został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski w 1989 r. W wieku 24 lat ożenił się z Danutą Żukowską. Mieszkali całe życie w Warszawie, mieli syna Pawła.
more...
less
[00:00:07] Ur. 1935 r., muzyk artysta, grał we wszystkich orkiestrach warszawskich, przede wszystkim w Centralnym Zespole Artystycznym Wojska Polskiego i zespole pieśni i tańca „Mazowsze”. „Z „Mazowszem zjechałem cały świat oprócz Hawajów”. Poczucie misji zawodowej: rozweselanie ludzi, w szczególności znudzonych w jednostkach żołnierzy.
[00:01:53] Występy przez 12 lat w orkiestrze operetkowej. Z symfoniczną orkiestrą wojskową wykonywane przede wszystkim historyczne utwory wojskowe, w „Mazowszu” – muzyka ludowa. „Wesoło spędziłem życie: tylko młode i piękne dziewczyny, to jest bardzo ważne”, długoletnie przyjaźnie nawiązane w zespole.
[00:03:29] Ur. w lutym 1935 w Nadkolu, gm. Łochów. Ojciec Władysław Oleksiak, mama Stanisława dd. Chabrowska. Mama oddana w szpitalu po urodzeniu, być może pochodzenie żydowskie. Zaadoptowana przez Franciszkę Radio. Jej mąż Franciszek Radio jako jedyny we wsi umiał czytać i pisać, grał w orkiestrze na klarnecie, był cieślą – zbudował rodzinny dom.
[00:07:25] Akordeon kupiony dla boh. przez dziadka na odpuście. W dzieciństwie zainteresowanie boh. muzyką, śpiewanie, udawanie gry na akordeonie, w wieku 11 lat grał już na wieczorkach tanecznych dla młodzieży na akordeonie guzikowym. [+]
[00:09:21] Wybuch II wojny światowej: przeczekiwanie bombardowania w piwnicy u sąsiadów. Wspólna modlitwa, „Matko Boska, nie zabij nas”. Iwan, Franciszek, Kostia – zaprzyjaźnieni Rosjanie, którzy stacjonowali w domu – boh. grał im melodie rosyjskie na harmonii. „Rosjanie dobry naród”. Pieniądze radzieckie w kuferku. [+] Przekonanie o niezbędnej wdzięczności Polaków wobec Rosjan.
[00:14:12] Łuny widoczne nocą znad płonącej w czasie powstania Warszawy (55 km) [++]. Pomstowanie na Niemców, „do dziś ich nienawidzę”, poczucie niższości wobec Niemców. Częste wyjazdy „Mazowsza” z występami do NRD. [+]
[00:16:55] Pojawienie się we wsi w czasie wojny rodziny żydowskiej z dwojgiem dzieci. Decyzja rodziców boh. o odstąpieniu pokoju, bliskie relacje mamy z tą rodziną, „płakała, kiedy odchodzili”. W czasie łapanki schodzenie rodziny do kryjówki w piwnicy. Lojalność mieszkańców Nadkola, brak donosicieli we wsi.
[00:19:30] Życie w ciągłym napięciu, ucieczka rodziny żydowskiej do lasu podczas kolejnej obławy. Rozpacz mamy. Spanie boh. z córką Żydów Hanią, w obronie przed gwałtem, syn Henio. Nieznane dalsze losy Żydów, nazwisko Sokarski? Sokołowski? Obyczaje młodzieży wiejskiej, „chodzenie na kawalerkę”, strach dziewcząt przed zgwałceniem. [+]
[00:25:01] Moment odchodzenia Żydów do lasu drogą przy krzyżu, w kierunku Szumin, rozpaczająca mama. Boh. przygrywał na akordeonie podczas cotygodniowych zabaw tanecznych w Szuminach. Wdzięczność Żydów za przechowanie. „Myśmy w wielkim strachu żyli”. Odważna postawa sołtysa w czasie rewizji. Wymarli świadkowie tamtych dni z Nadkola, „nie ma kogo zapytać”.
[00:29:33] Rodzeństwo boh: cztery siostry, trzej bracia. Młoda akuszerka z Nadkola, Bronisława Rudnik, przyjęła wszystkie porody w domu, bez powikłań. Bracia bliźniacy Waldemar, Kazimierz – śmierć Kazimierza w niemowlęctwie na zapalenie opon mózgowych. Zapamiętany pogrzeb „braciszka” w Kamieńczyku. Żyje dwóch braci, siostry zmarły.
[00:32:22] Postawa rodziców wobec żydowskiej rodziny – trudna decyzja zarówno dla ojca, jak i mamy, wdzięczność Żydów. „Nieraz to i 3 dni siedzieli” w piwnicy, załatwianie się do nocnika. Nie wszyscy w Nadkolu wiedzieli o przechowywanej rodzinie, solidarność sąsiadów. Nie wiadomo, jak długo ukrywali się Żydzi w domu boh. Wspomnienie Hani, która nosiła boh. na rękach niczym tarczę, by ochronić przed gwałtem. [+]
[00:35:05] Rosyjscy żołnierze: „Skolko stoi u was adnu pannu papierdolić?”. „Gdyby nie ja, toby ją zgwałcili”. [++]
[00:36:20] Ojciec zajmował się prowadzeniem gospodarstwa, 7 ha ziemi, zwierzęta. Zaniedbanie gospodarki przez ojca, „był leniem”, stopniowa wyprzedaż majątku. Zatrudnienie ojca przy odbudowie Warszawy, mieszkał w hotelu robotniczym przy ul. Ludnej – pracował przy budowie Powiśla jako cieśla. Odwiedzanie ojca w Warszawie, przywożenie wypłaty do domu przez boh., „mama zawsze w domu”. Duma z własnej rodziny: „I Żydów uratowali, i Warszawę odbudowali”. Ponadprzeciętność ojca i dziadka – zorientowanie w świecie, „dlatego ja zostałem światowym człowiekiem”.
[00:39:10] Zdobywanie aktu urodzenia mamy przez boh., mama urodzona w szpitalu Dzieciątka Jezus w Warszawie, oddana w szpitalu do adopcji. [+] Zagubione w czasie wojny dokumenty w Warszawie, Mira Zimińska-Sygietyńska „odmłodziła się” o 5 lat. Narzekanie na współlokatorów ośrodka opiekuńczego, w którym przebywa boh.: „siedzę w więzieniu”. Wnuk Krzysztof.
[00:43:53] Edukacja w trzech szkołach: w Starych Łazach, Nowych Łazach, Kamieńczyku. Szkoła podstawowa ukończona w Rogóżu k. Lidzbarka Warmińskiego. Nabór do zespołu „Mazowsze”, gdy boh. miał 16 lat. Spotkanie z Tadeuszem Sygietyńskim, który wynajdywał uzdolnioną młodzież wiejską: sprawdzian muzyczny, badanie słuchu, odśpiewanie hymnu Światowej Federacji Młodzieży Demokratycznej. Alkoholizm Sygietyńskiego, popijanie z kuzynem w Brańszczyku.
[00:47:00] Po przejściu mutacji przyjęcie boh. do „Mazowsza”. Przeniesienie do zespołu „Skolimów”, by móc się uczyć gry na waltorni. Etat w Centralnym Zespole Wojska Polskiego [+]. Powrót do „Mazowsza” jako muzyk orkiestry – praca przez 6 lat.
[00:49:05] Praca w operetce, okazjonalne tańczenie na scenie zamiast grania na instrumencie. Zatrudnienie w orkiestrze „Mazowsza” w latach 1963-1983, w Centralnym Zespole Artystycznym Wojska Polskiego (6 lat) oraz 17 lat w Centralnej Orkiestrze Koncertowej Wojska Polskiego prowadzonej przez prof. Arnolda Rezlera z opery w Bydgoszczy. Uhonorowanie boh. za 29 lat pracy dla wojska Krzyżem Kawalerskim Orderu odrodzenia Polski. „Tadeusz niezawodny”.
[00:53:03] Przyjęcie do zespołu „Skolimów” przez prof. Wiłkomirskiego, brata skrzypaczki Wandy Wiłkomirskiej. Badanie słuchu, zębów. Trudność gry na waltorni (rogu), „wymagający instrument”. Niewielu waltornistów na rynku muzycznym. Niemcy najwybitniejszymi wytwórcami waltorni.
[00:56:30] Dwumiesięczny wyjazd z „Mazowszem” do Japonii. Uprzedzenia do Niemców, „wrogów”. Ciepłe przyjęcie w Japonii i Brazylii, „Kukułeczka kuka”, misja szerzenia polskiej kultury ludowej na świecie.
[00:59:39] Pobyt w Stanach Zjednoczonych, ostrzeżenia przed niebezpieczeństwami w Central Parku. Polskie pracownice w hotelu Hamilton przy Broadwayu, trasa przez Amerykę Północną: 60 miast, m.in. Miami, Tampa na Florydzie, Meksyk, San Francisco. Notatki z podróży. Negocjowanie warunków występów przez Mirę Zimińską: co najmniej czterogwiazdkowe hotele. [+]
[01:03:10] Trudności z otrzymaniem zgody na wyjazd dla boh. w czasie stanu wojennego z powodu zatrudnienia w wojsku (tajemnica wojskowa), występy orkiestry wojskowej w jednostkach polskich i radzieckich. Rozmowa Miry Zimińskiej-Sygietyńskiej z gen. Jaruzelskim w obecności boh.: „proszę mi załatwić”. [+] „Jaruzelski tak się jej słuchał, bo to mądra kobieta”. Kłótliwe usposobienie Miry i wybitna osobowość. [++]
[01:05:30] Nauka gry na waltorni w „Skolimowie” w latach 1952-56. Naciski Miry na rozwiązanie „Skolimowa” jako konkurencji dla „Mazowsza”. Po 4 latach istnienia rozwiązano „Skolimów”, „Gomułka chytry na kasę”. [+] Wybitny talent Tadeusza Sygietyńskiego do komponowania i aranżacji dla „Mazowsza”. Wybitny choreograf Witold Zapała. Zatrudnienie boh. i innych artystów ze „Skolimowa” w „Mazowszu”, „skolimowiaki”.
[01:07:54] Kompozytor muzyki elektronicznej Eugeniusz Rudnik, sąsiad i „serdeczny przyjaciel” boh. z Nadkola. Opinia boh. na temat muzyki atonalnej: „fiu-bździu”. Siostra Zuzanna Oleksiak. Opinia boh.: „najbardziej rozsławiłem kulturę polską”.
[01:11:10] Amatorska dęta orkiestra zakładu Polfa Grodzisk – granie przez 12 lat. Obyczaj tworzenia orkiestr przyzakładowych w czasie PRL. Występy boh. w siedmiu przyzakładowych orkiestrach: w zakładach Nowotki, Hucie Warszawa, Świerczewskiego. [+]
[01:14:50] Rozkład dnia podczas pracy w różnych orkiestrach: kilka prób dziennie. [++]
[01:16:10] Podczas pierwszych występów w „Mazowszu” specjalny numer boh. w tańcu góralskim: „salto mortale”. Boh. o sobie: „Tadeusz Oleksiak, waltornista”.
[01:17:55] Ucieczka z kolegą w nocy z „Mazowsza” do „Skolimowa”, droga torami do Warszawy. Specyfika gry na waltorni, konieczny słuch absolutny. Wszechstronne kształcenie muzyczne w „Skolimowie”: balet, instrumentoznawstwo, chór – na poziomie akademii muzycznej.
[01:21:54] Wspomnienie uratowanej rodziny żydowskiej, ochrona Hani przed zalotami „kawalerów”: płakanie na zamówienie – powód do dumy boh. Miłość do ludzi w rodzinie boh. [+]
[01:23:32] Docenienie boh. w centralnym zespole Wojska Polskiego, zazdrość kolegi koncertmistrza o odznaczenie Krzyżem Kawalerskim. Opinia o Polakach za granicą przed laty: „pijak, złodziej”. Współczesna akcja promocyjna w Londynie: plakat „polski hydraulik najlepszym fachowcem na świecie”. „Im dalej na wschód, tym większy smród” – w czasie wojny wódka była najlepszą walutą, wymiana z żołnierzami za żywność.
[01:26:18] Propozycja dla boh. wyjazdu na kontrakt do filharmonii w Teheranie – odrzucona przez boh. Muzyk Stanisław Wolny.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.