Ludwika Mendelska z d. Pyrkosz (ur. 1932, Warszawa) w 1938 roku straciła matkę. W 1940 roku rozpoczęła naukę w szkole tramwajarskiej i tajne komplety. Od 1942 roku mieszkała w Suchodole k. Sokołowa Podlaskiego, skąd szmuglowała żywność do Warszawy, m.in. do getta. Do Warszawy wróciła w lipcu 1944 roku na prośbę ojca, który działał w podziemiu. Podczas powstania warszawskiego przebywała wraz z ojcem w Śródmieściu Południowym. 26 września 1944 jej ojciec zginął. Po kapitulacji powstania przebywała w obozie przejściowym w Pruszkowie. Wywieziona do Miechowa, przedostała się do ciotki do Wituszy pod Łowiczem, skąd z siostrą babci wróciła do Warszawy. Zamieszkała w Domu Matki Ewy w Miechowicach – sierocińcu prowadzonym przez siostry ewangelickie. Stamtąd trafiła do Gliwic do internatu, prowadzonego przez siostry de Notre Dame. W 1952 roku zdała maturę i poszła do pracy. W Gliwicach prowadziła magazyn gospodarczy przy Zakładach Gastronomicznych, a po przeprowadzce do Elbląga pracowała w rzeźni i w biurze przy koszarach wojskowych.
more...
less
[00:00:10] Ur. 25 sierpnia 1932 r. w Warszawie, mama Józefa dd. Andrzejczyk, ojciec Tadeusz, w Żegludze Warszawskiej woził statkiem po Wiśle wycieczki. Choroba i śmierć mamy w 1938 r., na początku wojny śmierć babci. Małżeństwo ojca z sąsiadką, przemoc domowa, bicie, ciągnięcie za warkocze przez macochę. Wyjazd boh. do ciotki pod Sokołów Podlaski. Szmuglowanie żywności przez boh. na trasie Sokołów-Warszawa, palce połamane przez Niemca podczas łapanki w pociągu – zniekształcona dłoń boh.
[00:05:09] Opis przygotowywania przerzutów paczek z żywnością do getta. Współdziałanie ze znajomym żydowskim dentystą w getcie, przedostawanie się ojca za mur. Pomoc strażnika Ślązaka w getcie w dostarczaniu żywności – mąki i jajek.
[00:08:58] Opis nawiązania współpracy boh. ze strażnikiem i znajomym Żydem przy wejściu do getta przy ul. Żelaznej. [++]
[00:16:02] Działalność ojca w konspiracji, 210 pułk piechoty legionów, zdobywanie przez boh. umiejętności sanitariuszki przez znajomą ojca p. Stefcię. W czasie wojny praca ojca w tramwajach jako konduktora – możliwość dostarczania paczuszek z żywnością z tramwaju przejeżdżającego przez getto.
[00:19:54] Dowódca ojca udający kulawego garbatego dziadka w łachmanach. Szycie opasek powstańczych przez boh. od południa 1 sierpnia [1944]. Obserwacja otoczenia w czasie powstania, krew w rynsztokach. Łapanki ludzi do „bud”, więzienie na Pawiaku, karne egzekucje, ratowanie rannych.
[00:28:20] Przebieranie skazanych na egzekucję Polaków w worki po cukrze. Patriotyczne okrzyki wiezionych na śmierć, rozstrzelanie przy ul. Młynarskiej obserwowane przez boh. w drodze ze szkoły za zajezdnią tramwajową na Woli.
[00:32:52] Dziewczynka żydowska idąca ulicą zatrzymana przez patrol niemiecki, wrzucona do ścieku. Wpajanie przez ojca zasad zachowania wobec Niemców. [+]
[00:36:07] Ukradkowa wymiana paczuszek i pieniędzy w tramwaju przez ojca. Współpraca z ciotką z Sokołowa, pomocna sąsiadka. Dramatyczna sytuacja rodzinna boh. po śmierci mamy, płacz i głośne skargi boh. na schodach domu. Proceder bicia „dyscypliną” boh. rozebranej do naga, wyjazd macochy do wnuczki. [++]
[00:40:30] Edukacja w czasie okupacji na tajnych kompletach na strychu. Najście gestapo w szkole, przegnanie dzieci ulicą Leszno, ludzie powieszeni na balkonach. Rzucenie boh. o mur przez Niemca za pomoc zemdlonej kobiecie. Kapliczka upamiętniająca podwójną śmierć 27 mężczyzn rozstrzelanych, a następnie powieszonych.
[00:45:20] Pokazowa egzekucja dla zastraszenia dzieci i kadry nauczycielskiej. Towarzyszenie ojcu w działalności konspiracyjnej, kontakt w kajucie kapitana. Przebieg wydarzeń 1 sierpnia 1944, zachowanie zasad konspiracji przez ojca.
[00:48:27] Przenoszenie przez piwnice rannego w lnianej kapie zawieszanej na szyi. Kilkudniowy pobyt na Powiślu, pożegnanie kapitana, czołganie się obok zwalonej figury Chrystusa z kościoła św. Krzyża. Trafienie ojca w krtań przez snajpera z dachu 26 września [1944] o godz. 9 podczas przemykania się z boh. podwórzami na ul. Łuckiej, śmierć na oczach boh., ranieni szrapnelem powstańcy. Pochowanie ojca przez boh na podwórku. [++]
[00:53:53] Poszukiwanie boh. przez ciotkę, siostrę mamy z Sokołowa. Przeniesienie ciała ojca do rodzinnego grobu na Bródnie.
[00:56:15] Punkt kontaktowy na podwórzu ul. Ludnej 10 na Powiślu, szycie dodatkowych opasek na maszynie babci. Młodzi ludzie rozstrzelani w bramie domu, struga krwi na ulicy 1 sierpnia. Pochówek zastrzelonych na podwórku.
[00:59:20] Przedostawanie się z ojcem do Śródmieścia, czołganie w gruzach. Piwnica na ul. Złotej, rozerwanie noworodka przez ukraińskiego żołnierza. Trauma boh. [++]
[01:05:50] Przydział ojca do oddziału w Śródmieściu, epidemia czerwonki wśród powstańców, leczenie ziołami zebranymi na polu. Pseudonim boh.: „Córeczka”. Zdobywanie wody z pompy u kolegi ojca, rozpalanie ogniska.
[01:09:50] Spanie na deskach w piwnicach. Rana boh., odłamki wyciągane z rany nożyczkami, eter do znieczulenia. Szczur przy twarzy. Mężczyzna trafiony serią z karabinu, zatykanie ran papierem toaletowym, pocałunek na twarzy umierającego. [+]
[01:15:49] Zbieranie ziół na wsi u ciotki. Grzebanie poległych na podwórzach, grób ojca. Przyjmowanie zrzutów – żywność i uzbrojenie zapakowane w rurach.
[01:20:01] Dom boh. u zbiegu ul. Pańskiej i Towarowej, ojciec pochowany na ul. Łuckiej. Różne efekty bombardowania domów w Warszawie i Ukrainie dziś. Siostry ojca Eugenia i Janina, brat ojca aktor Witold Pyrkosz.
[01:24:30] Oczekiwanie na pomoc wojska polskiego widocznego nad Wisłą, „dowództwo rosyjskie w polskich mundurach”, strzelanie do polskich żołnierzy przepływających na pomoc powstaniu. „Przeżyłam, bo zabrakło dla mnie kuli”.
[01:26:51] Bombardowanie domu, uciekanie, odgłosy „szafy”, stracenie rodziny ojca w zbombardowanym domu. Pochowanie ojca w grobie rodzinnym. Siostra babci z Sokołowa.
[01:31:16] Ostatnie dni powstania przepłakane na grobie ojca, zabranie boh. przez Niemca do ewakuowanych idących ul. Towarową. Dom rodziny przy ul. Pańskiej. Życie w obozie w Pruszkowie, pogryzienie przez pchły i wszy, zdobywanie żywności sprytem. [+]
[01:35:30] Oczekiwanie na bocznicy przy ul. Bartniczej, kobiety rodzące w wagonie towarowym bez dachu. Wszy unoszące się w powietrzu. Chleb od kolejarzy. [+]
[01:37:52] Trzy dni podróży do Miechowa, pomoc PCK – list polecający dla kolejarzy, droga do Łowicza. Nocleg w kasie dworca, pomoc kasjerki, odnalezienie „cioci”. Walka z wszami, kąpiel w balii. Żurek z kartoflami, spanie przez dwa dni.
[01:47:00] „Ciocia” – znajoma kobieta z Łowicza, której lekarz powstaniec uratował oko. Wspomnienie wakacji z babcią, zabawa szczeniętami w budzie. [+] Zamieszkanie u sąsiadki, pasienie „leniwej krowy”. Ropiejące stopy i dłonie boh. leczone kiszoną kapustą.
[01:53:46] Przybycie cioci z Sokołowa, powrót do Warszawy, zamieszkanie w domu sierot powstania warszawskiego w pobliżu Al. Jerozolimskich. Przejazd na Śląsk, sierociniec prowadzony przez zakonnice ewangelickie „Niemki”, stłuczony przez warszawskich chłopców portret Hitlera.
[01:59:20] Wykorzystywanie dzieci do pracy w ogrodzie, wrogość ewangelickich zakonnic. Smutne i głodne Boże Narodzenie 1945 r. [+] Po kilku latach wywiezienie niemieckich zakonnic z Polski.
[02:02:45] Wykorzystywanie boh. w gospodarstwie zakonnic z „zakładu Matki Ewy”: sprzątanie, oporządzanie świń, zaprzestanie edukacji. Decyzja o wyjeździe z Miechowic do kuratorium w Katowicach, pomoc „dobrych ludzi” w zdobyciu ubrania i butów (konduktorki, koleżanka Halinka, urzędnicy kuratorium). [++]
[02:06:56] Wyjawienie prawy o zakładzie Matki Ewy w kuratorium w Katowicach, kąpiel, nowe ubranie [+]. Po powrocie represje przełożonej „Kuśtyrnogi” i kierownika: skonfiskowanie paczki z żywnością i ubrania, uznanie za złodziejkę, zabranie racji żywnościowych. Żywienie się paszą świńską. [+]
[02:12:13] Postanowienie o samobójstwie. Interwencja urzędnika z kuratorium w sprawie „sieroteczki”, odkrycie prawdy o nierównorzędnym traktowaniu sierot z powstania warszawskiego. „Luksusowe” warunki życia sierot ewangelickich [++]. Opuszczeni chłopcy tulący się do boh., opieka dziewczynek nad dziećmi w żłobku z zapaleniem płuc. [++]
[02:20:10] Strach przed poprawczakiem, wyjazd starszych dziewczynek z boh. (Celina, Basia, Stasia). Rozkaz zmiany ubrania, poniżające traktowanie przez siostrę przełożoną, dziury w płaszczu, opadające pończochy. Internat sióstr Notre Dame. Początek nowego życia, ubrania uszyte na miarę, dostatek jedzenia. [+]
[02:27:10] Wyjawianie prawdy o „zakładzie matki Ewy”, płacz przełożonej. „Sypialnia warszawianek”. Początek nauki w szkole, 7 klasa, douczanie po lekcjach. Po 8 klasie indywidualne nauczanie przez zakonnicę, nadrabianie zaległości. Roczny kurs prowadzenia domu (gotowanie, szycie).
[02:32:40] Decyzja nauczyciela matematyki w zasadniczej gastronomicznej szkole zawodowej o przeniesieniu boh. do liceum w Gliwicach. Matura w 1952 r., praca w biurze Zakładów Gastronomicznych w Zabrzu, potem w magazynie gospodarczym zakładów gastronomicznych w Gliwicach. Po zabraniu internatu zakonnicom brak mieszkania. Kontakt z synową macochy „matki” w Elblągu, wyjazd do Elbląga.
[02:38:00] Praca boh.: wykorzystywanie (za wikt i opierunek) w domu oraz w rzeźni prowadzonej przez syna macochy w Elblągu. Decyzja o przejściu do wojskowości. Historia zatrudnienia boh. w administracji biura przy koszarach wojskowych, uzupełnianie wykształcenia przez chłopców w wojsku po powrocie z wojny.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.