Szor Ryszard cz. 1
Ryszard Szor (ur. 1952, Łódź) opisuje środowisko sąsiedzkie, doświadczenia szkolne, aspiracje do środowiska inteligenckiego i własną drogę do środowiska robotniczego. Opowiada, jak trafił do Świadków Jehowy, jak potem związał się ze środowiskiem taternickim oraz z kręgami opozycyjnymi i podziemnej „Solidarności” w stanie wojennym. Przywołuje swoje doświadczenia na studiach w Niemczech, gdzie w Heidelbergu ukończył socjologię.
more...
less
[00:00:07] Autoprezentacja boh. urodzonego w 1952 r. w Łodzi.
[00:00:44] Boh. pochodzi z rodziny robotniczej. Rodzice mieszkali podczas okupacji przy ul. Kongresowej. Starsze rodzeństwo boh. zmarło w dzieciństwie. Sytuacja materialna rodziny przed wojną. Matka pracowała w zakładach włókienniczych, a ojciec na budowach. Ojciec grywał w zespole muzycznym i to było dodatkowym dochodem rodziny. W zespole grali Polacy, Niemcy, Żydzi – wzajemne relacje. W 1944 kolega Niemiec dostał powołanie do wojska i zastanawiano się, czy go nie ukryć. Po wojnie rodzice przeprowadzili się do poniemieckiego domu przy ul. Poznańskiej.
[00:04:45] Matka pochodziła z Antoniny koło Poddębic. Boh. spędzał wakacje we wsi Pokora – wspomnienie autobusów z lat 50. Życie podwórkowe – obowiązujące granice, zwyczaj „kolędowania” w sklepie. Wspomnienie oglądanego sputnika z Łajką. Życie w kamienicy przy ul. Poznańskiej 16 – dyżury sprzątania na klatce schodowej. Jedyny niemiły sąsiad pracował w Urzędzie Bezpieczeństwa, pewnego dnia przyniósł dzieciakom do zabawy dużą ilość pasów mundurowych. Boh. słuchał z ojcem radia nocami – Radio Wolna Europa i muzyka jazzowa, słuchanie radia Moskwa. Funkcjonowanie lokalnej społeczności – bankiety w ogrodzie. Wspomnienie sąsiada Kwiatka i jego gry na trąbce. Na podwórku była piaskownica dla dzieci, chodziły kury jednej z sąsiadek. [+]
[00:14:40] Syn sąsiadki pani Frankowskiej zginął w powstaniu warszawskim – wspomnienie umeblowania w mieszkaniu Frankowskich. Po wojnie ojciec pracował przy naprawie dróg. Po przeprowadzce na ul. Cieszyńską boh. stracił kontakt z kolegami z Poznańskiej. Zasady życia w mieście – ryzyko wchodzenia na obce podwórka. W kamienicy przy Poznańskiej zajmowano pokój z kuchnią – wspomnienie pieca, z którego boh. jako dziecko wyjadał węgielki – ich smak. Przeprowadzono się do dwóch pokoi w bloku.
[00:19:02] Boh. chodził do szkoły podstawowej nr 42, był chorowitym dzieckiem i miał problemy z czytaniem. Po podstawówce poszedł do szkoły samochodowej przy ul. Przybyszewskiego. Nauczyciel rosyjskiego przestrzegał młodzież przed słuchaniem Wolnej Europy. W warsztatach pracowali mechanicy przedwojenni – ich podejście do pracy. W tamtych czasach nie rozmawiano o polityce ani o Katyniu, w szkole nie uczono historii współczesnej. Boh. jako dziecko poszedł z ojcem na pochód pierwszomajowy – atmosfera marszu. Ocena czasów gomułkowskich. W latach 60. w domu pojawił się telewizor.
[00:23:30] Dyskusje w mediach po publikacji listu biskupów polskich do biskupów niemieckich. Boh. słuchał z kolegami radia Luxembourg. Polityka mieszkaniowa – mieszanie ludzi z różnych środowisk. Rywalizacja i bójki chłopaków z różnych podwórek – zabawy nad rzeką Jasień i wyprawy do ogrodu zakonnic i na lotnisko. W czasie kryzysu kubańskiego na osiedlu zrobiono ćwiczenia.
[00:27:40] Boh. nosi żydowskie nazwisko, o czym dowiedział się w latach 80. z „Literatury na świecie”. W 1968 r. boh. był na koloniach i tam usłyszał, że mówią na niego „żydek” – wyjazd przed zakończeniem turnusu. Złej atmosfery nie tworzyli rówieśnicy, ale wychowawcy. Rodzina boh. pochodziła ze wsi, nie miała żydowskich korzeni, choć mówiono, że kiedyś weszła do niej żydowska dziewczyna. [+]
[00:31:00] Relacje z Cyganami mieszającymi przy ul. Cieszyńskiej. Z wakacji na wsi boh. pamięta tabory cygańskie. W grupie sąsiadów Romów był ich król Kwiek, jego córka ukończyła liceum. Większość romskich dzieci przerywała naukę po czwartej klasie. Wyjazdy Cyganów do Szwecji.
[00:33:38] Reakcja ojca na wydarzenia w roku 1970 – zakaz wychodzenia z domu. Rozmowy nastolatków o biciu w parku – po latach boh. dowiedział się, że rzeczywiście bito podczas rozpędzania grup młodzieży.
[00:35:13] W 1972 r. boh. ukończył w trybie wieczorowym Technikum Samochodowe przy ul. Prożka. Już jako szesnastolatek pracował – praktyki w warsztacie szkolnym. W 1969 zaczął pracować jako mechanik samochodowy w Wojewódzkim Przedsiębiorstwie Transportu Handlowego – zetknięcie z klasą robotniczą i działaczami partyjnymi – zdziwienie, że boh. nie przeklina. Trudne warunki pracy.
[00:38:38] W 1966 r. boh. wstąpił do Świadków Jehowy. Podobało mu się to, że Świadkowie spotykają się potajemnie i są w kontrze do systemu – spotkania w lesie. Boh. poznał tam Jana Stanisława Stachurskiego i Pawła Pragiera, po latach w jego mieszkaniu przechowywano bibułę. W grupie było dużo młodzieży – wyróżniki Świadków Jehowy, sposób spędzania czasu. Akceptacja kolegów z podwórka. Od sąsiadki, pani Jadczykowej, boh. pożyczył książkę o Sumerach, która poszerzyła jego horyzonty. W domu Jadczyków słuchano muzyki francuskiej. Pani Jadczykowa poważnie traktowała boh. i rozmawiała z nim o Biblii. Dzięki niej zetknął się z nauką – spojrzenie na organizację Świadków od innej strony. [+]
[00:44:20] Boh. pracował jako mechanik samochodowy, później jako listonosz na Stokach – poznanie interesujących osób, m.in. teatrolog Anny Kuligowskiej, która zainteresowała go teatrem. Boh. zaczął czytać „Dialog” i „Teatr”. W 1975 r. boh. poszedł do liceum wieczorowego, by zdać maturę. W szkole poznał Jana Hempla, bywał u niego w domu, gdzie spotykali się różni ciekawi ludzie. Wspomnienie ojca kolegi, Kazimierza Hempla i siostry Barbary „Boberki” Hempel.
[00:48:04] W 1975 r. ze znajomymi Świadkami Jehowy boh. pojechał pierwszy raz w góry – początek przygody ze wspinaczką. Boh. wstąpił do klubu wysokogórskiego, partnerem wspinaczkowym był Piotr Edelman.
[00:49:45] W 1984 r. boh. zdawał na studia, w komisji egzaminacyjnej był m.in. prof. Jan Lutyński. W latach 1976 r. boh. otworzył zakład rzemieślniczy, w którym szyto spodnie i sukienki – zasady działalności gospodarczej. Wyjazdy z towarem na różne imprezy, m.in. Jarmark Dominikański. Wspólnikami w zakładzie byli Hemplowie i Andrzej Ganicz, członek klubu wysokogórskiego i później działacz Solidarności rzemieślniczej.
[00:52:55] Dzięki Hemplom boh. poznał Jacka Bierezina, także taternika. Poznał Zdzisława Jaskułę – salony Bierezinów i Jaskułów, gdzie czasami mówiono po francusku. Wspomnienie Wojciecha Hempla – pierwsze działania opozycyjne, roznoszenie ulotek po zabójstwie chłopaka przy ul. Olsztyńskiej. Boh. specjalizował się w rozrzucaniu ulotek – skonstruowanie maszyny umieszczanej na dachu.
[00:55:34] Aktywności boh. w latach 70. – kontakty ze Sławą Lisiecką i jej mężem Zdzisławem Jaskułą, akceptacja środowiska. Świadkowie Jehowy jako ognisko buntu. W latach 60. boh. zobaczył spektakl Teatru Telewizji „Przy drzwiach zamkniętych” Sartre’a, który zrobił na nim duże wrażenie. Działania wspólnie z Pragierem i Stachurskim – lęki związane z milicją. Wracając nocą do domu boh. wszedł na drzewo, pod którym niedługo potem zatrzymali się czterej milicjanci.
[01:01:10] Akcje ulotkowe z Janem Hemplem – szukanie miejsca na zrzut ulotek, przejście po dachach z ulicy Wschodniej na Piotrkowską i wyrzucenie torby z ulotkami. Boh. i Paweł Pragier zmontowali maszynę do wyrzucania ulotek – jej konstrukcja, problemy techniczne. Miejsce do wyrzucenia ulotek znaleziono przy pomocy kolegi Czesia, Świadka Jehowy – włamanie do pustostanu. [+]
[01:06:40] Wspomnienie akcji ze stanu wojennego, kiedy studenci namalowali znal Polski Walczącej. Po akcji nastąpiły aresztowania. W czasie stanu wojennego boh. nie chciał nawiązywać konspiracyjnych znajomości – kontakty z Wojciechem Słodkowskim i braćmi Hemplami. 13 grudnia 1981 r. o szóstej rano przyszedł Maciej Maciejewski i powiedział, że wprowadzono stan wojenny – podejrzenie, że kolega jest pijany, kwestia „Teleranka”. Milicja nie aresztowała Wojciecha Słodkowskiego, który uciekł i przez jakiś czas ukrywał się razem z Maciejewskim u boh. w mieszkaniu Hanny Mulak przy ul. Cieszyńskiej 20. Koledzy przygotowywali pierwszy numer „Solidarności Walczącej”. Po jakimś czasie o miejscu pobytu Maćka Maciejewskiego dowiedział się jego ojciec adwokat i kolega wyprowadził się.
[01:11:11] Wspomnienie Wigilii 1981 u prof. Bukowczyka – jego postać. Na Wigilię boh. szedł kanałem rzeki Jasień. Ubikacje w kamienicach przy Słowiańskiej – dygresja.
[01:13:10] W klubie wysokogórskim boh. poznał Macieja Maciejewskiego [mowa o Macieju Mackiewiczu], który pochodził z Wilna i jako szesnastolatek należał do AK – ucieczka z Wileńszczyzny. Maciejewski był uczniem Władysława Strzemińskiego, wyrzucono go z ASP, zajmował się m.in. naprawą zegarków. W klubie wysokogórskim działały dwie frakcje: Maciejewskiego, antykomunisty i Wilczkowskiego, który był za współpracą z systemem. Przywołanie dramatu Wojciecha Tomczyka „Norymberga” i postaci granej przez Janusza Gajosa. W klubie było wiele wykształconych osób, mówiących ładną polszczyzną – kwestia przekleństw w filmie „Broad Peak”. Na wyjazdy zagraniczne zezwalano członkom klubu, którzy nie narażali się władzy.
[01:20:00] Wspomnienie wyjazdów w skałki – atmosfera majowych spotkań w Podlesicach. Konne patrole wręczały mandaty osobom wspinającym się. Most nad rzeką Jasień przy ul. Cieszyńskiej traktowano jako miejsce wspinaczkowe, ale milicja przeganiała stamtąd wspinaczy. Most odkryli: boh. i Mirosław Popielarczyk w 1977 r. Waldemar Mirosławski wspinał się na Pomnik Czynu Rewolucyjnego w Parku „Na Zdrowiu” i został spisany przez milicję.
[01:23:30] Socjolodzy w klubie wysokogórskim, wspomnienie instruktora ps. „Emu”. W latach 80. boh. studiował socjologię. Nudę w czasach Gomułki rozpraszały koncerty bigbitowe –wzmacniacze z radioodbiorników. Pomysły młodzieży na zabawę – zatrzymanie pociągu przez kolegę, który położył się na torach – interwencja milicji.
[01:26:38] Rozwój klubu wysokogórskiego. Postać Andrzeja Wilczkowskiego, w klubie było wiele wykształconych osób, które ładnie mówiły po polsku. Boh. dzięki Hannie Mulak miał kontakt z mieszkającym w Warszawie Janem Mulakiem – wywiad przeprowadzony w Nicei. Kontakty ze środowiskiem warszawskim – Hanna Mulak mieszkała na Żoliborzu i brała czynny udział w życiu lokalnej społeczności. Wspomnienie piosenki śpiewanej w latach 60. przez Jana Pietrzaka – nie wyobrażano sobie wtedy upadku komuny. Odczucia boh., gdy do tego doszło. W tym czasie boh. był w Niemczech i dostał książkę o Gorbaczowie.
[01:31:34] Atmosfera lat 70. – koncert Wojciecha Młynarskiego i spotkanie z nim w Teatrze Nowym – słowniki a twórczość. Rola pani Zosi sprzedającej w księgarni.
[01:32:40] W 1988 r. boh. wyjechał do Niemiec przekonany, że komuna nie upadnie. Chciał stamtąd wyjechać do innego kraju, ale już nie było to proste. Boh. zaczął studiować socjologię i politologię w Wurzburgu – nauka i praca na czarno. Miał przyjaciół wśród Niemców i studentów z innych krajów – konieczność zaliczenia kursu językowego. Na uczelni byli Koreańczycy, Włosi, Irańczyk. Boh. miał kontakty z Polonią, poznał Barbarę Kwiatkowską i Leszka Żądło, który uczył w szkole muzycznej w Wurzburgu. W szkole organizowano ciekawe koncerty, np. Namysłowskiego z Góralami, w którym wystąpił także Leszek Możdżer.
[01:38:50] Boh. napisał pracę magisterską na temat transformacji w Polsce, opierał się na polskich badaniach i publikacjach z początków lat 90. Zainteresowanie pracami Zygmunta Baumana. Jeden z kolegów ze studiów odwiedził Baumana w Leeds i przeprowadził z nim wywiad. Boh. nie chciał pisać w Niemczech pracy doktorskiej. Kolega z politologii, Oleg pochodzący z Syberii, przy okazji wizyt w kraju przewoził stamtąd do Niemiec jakieś dokumenty. W latach 80. Oleg był przeszkolony w KGB i znał polski, ponieważ miał tu prowadzić prace wywiadowcze. Niemiecki kolega zakupił radzieckie mundury, które nakładano podczas urodzinowej imprezy boh. – reakcja rosyjskiego kolegi.
[01:44:48] W klubie wysokogórskim boh. poznał Macieja Mackiewicza [wcześniej postać występuje pod nazwiskiem Maciejewski]. Maciej Maciejewski był kolegą studiującym kulturoznawstwo. Na Wiesława Maciejewskiego mówiono Stefan – boh. poznał go ok. 20 lutego 1982, gdy usiłowano odtworzyć struktury. Kolega pracujący w Wytwórni Filmów Oświatowych przekazywał klisze do reprintów. „Stefan” zajmował się drukowaniem, a Lubera dostarczał papier.
more...
less