Józef Pasternak (ur. 1936, Góry) był świadkiem działań partyzanckich podczas II wojny światowej. Opowiada też o kulisach powojennej reformy rolnej i parcelacji gruntów.
[00:00:00] Syn Piotra i Marianny. Początek wojny boh. pamięta jako 3-latek. Ogłoszenie mobilizacji było dla niego niezrozumiałe. Gdy zaczęła się wojna, ojca już w domu nie było. Niemcy pojawili się we wsi po 3-4 dniach, bez huku i oporu. Spalenie Pińczowa przez Niemców za stawianie oporu. Ojciec był zmobilizowany do wojska.
[00:02:00] Mobilizacja ojca: w niedzielę po obiedzie podjechał dziadek z dwójką synów i zabrał ojca boh., swojego zięcia. Ojciec był w wojsku w 1918 r. w Krakowie, miał wówczas 18 lat. Założenie przez ojca rodziny, urodziły się siostry w 1929 i 1932r. oraz boh. w 1936 r. Ojciec wrócił do domu w październiku 1939 r. po zamknięciu granicy rumuńskiej.
[00:04:00] Wyjście na spotkanie ojca. Niemcy się pojawiali rzadko, siedzieli w pałacu, leśniczówce, szkole i w domach u rolnika. U każdego gospodarza było 3-4 Niemców w zależności od wielkości gospodarstwa. Było spokojnie do czasu rozpoczęcia kopania rowów przeciwpancernych w Michałowie. Przyjeżdżali po ludzi do pracy. W domu boh. i rodzeństwo było za młode, do pracy brali ojca.
[00:06:00] Rowy przeciwczołgowe. Przeprowadzanie przez Niemców łapanek, wyprowadzanie z domu kobiety i mężczyzn do pracy w Niemczech. Pracujący we dworze byli chronieni, rodzina Soszyńskich i Pasternaków. Niektórzy młodzi jechali do Niemiec do pracy dobrowolnie. Dwór był gospodarstwem hrabiów Dębińskich.
[00:08:00] Praca w majątku na dniówki. W łapankach nie brano strażaków. Partyzantka i inne organizacje. Rodzina Szałowskich. Podział partyzantów.
[00:10:00] Akowcy byli po szkołach, znali języki, mogli potem wyjechać. We wsi boh. mieszkali Żydzi, było getto z sześcioma rodzinami. Zajmowali się handlem, skupowali ziarno, też od dzieci. Potem Żydzi wyprowadzili się ze wsi.
[00:12:00] Rodzina żydowska z Pińczowa. Rodzina przychodziła wieczorami i rozmawiała z ojcem. Matka szykowała im jedzenie, ojciec je wynosił.
[00:14:00] Boh. nie pamięta imion, wspomina Mojszę. Ojciec miał zakład stolarski, zebrania towarzyskie i wymiana informacji, możliwe, że to byli partyzanci. Do domu boh. przychodził Niemiec i rozmawiał z ojcem po polsku, był z poznańskiego.
[00:16:00] Mówiący po polsku Niemiec siedział 3 lata w więzieniu, bo powiedział coś na Hitlera, potem go wypuścili i wysłali na front wschodni. Miał się odezwać jak przeżyje, ale nigdy się nie odezwał. Żydowska rodzina prawdopodobnie też nie przeżyła, bo nigdy nie powróciła.
[00:18:00] Mordowanie Żydów w [Kołkowie] boh. zna z opowiadań, Niemcy do nich strzelali. Za górami przy drodze był wykopany dół. W gminie była koza, w której siedzieli Żydzi. Zabrano ich, zabito i wrzucono do dołu. Było ich ok. 10 osób. [+]
[00:20:00] Wojskowi w domu sąsiada, strzelali do Niemców jadących drogą z Pińczowa do Działoszyc, zasadzki. Wjazd do wsi wojska polskiego, kobiety chętnie gotowały dla żołnierzy, którzy stacjonowali potem we dworze.
[00:22:00] Niemiec poradził, żeby pochować kosztowności, bo trzy dni po jego zniknięciu wkroczą Rosjanie. I tak się stało. Niemiec był szpiegiem.
[00:24:00] Kontakty Niemca ze stroną rosyjską. Rosjanie weszli do wsi w niedzielę rano. W piątek zjechało do wsi dużo wojska niemieckiego, potem się zaczęli wycofywać. W sobotę rano zostało tylko kilka ukrytych samochodów. Potem był ostrzał samolotowy i reszta samochodów odjechała.
[00:26:00] W niedzielę rano pojawiły się czołgi. Chłopi wyszli do Rosjan, zapalili papierosy, gotowanie zupy. Spalenie dwóch stodół, w których stały niemieckie czołgi.
[00:28:00] Nieliczne ofiary, chłopi kupowali konie od żołnierzy. Uciekający Niemcy zabierali konie i furmanki. Cała wieś ustawiała w rzędzie rzeczy do zabrania przez wojsko.
[00:30:00] Pan Szymczyk był sekretarzem urzędu gminy. Niemcy zabrali go do Dachau, wrócił po wyzwoleniu. Jeden z rolników trafił do Oświęcimia za nieoddanie kontyngentów, tam zginął.
[00:32:00] Parcelacja ziemi, dostawanie większej ilości pola za opłaty w podatkach.
[00:34:00] Zebranie boh. z młodzieżą w Kielcach. „Chłop spragniony ziemi”, dostał w zamian za poparcie działań władz.
[00:36:00] Porzucanie ziemi przez chłopów, bo nie mieli czym jej uprawiać. Obowiązkowe dostarczanie produktów, mleka, zboża. Ceny za dostawy obowiązkowe i ceny wolnorynkowe.
[00:38:00] Oszukanie ojca i jego utrata wiary we władzę i jej propagandę. Historia oszukania ojca. Ojciec był cieślą, nie miał czasu na uprawianie ziemi.
[00:40:00] Życie boh. po wojnie. Ojciec umarł w 1955 r., boh. ma wówczas 18 lat i sześć sióstr. Boh. był w szkole w Sosnowcu, a po śmierci ojca był „szkolony” na miejscu. Każdy go chciał wykorzystać, partyjny, ksiądz i bogatszy gospodarz, był między młotem a kowadłem. Boh. nie podobał się stary ustrój i jego nepotyzm.
[00:42:00] Szkoła podstawowa boh. znajdowała się w górach. Jak przyszli Niemcy, szkoła przeniosła się do małego budynku za kościołem. Potem władza zajęła pałac po Dębińskich i tam zrobili szkołę. Ojciec robił w pałacu roboty stolarskie.
[00:44:00] Zniszczona biblioteka [w pałacu] [+]. Zygmunt Pawelczyk, nauczyciel, przetrwał okupację w lesie w górach, jak wielu. Rodzina Sałdaków.
[00:46:00] W czasie wojny ojciec pracował jako cieśla na żądanie Niemców. Robił z pomocnikami drewniany czołg ćwiczebny dla niemieckiej młodzieży.
[00:48:00] Ławki szkolne zachowane dzięki ojcu boh. Sytuacja w 1939 r., gdy dziadek przyjechał po zwerbowanego ojca. Historia stryjów boh.
[00:50:00] Z czasów wojny [1939] boh. pamięta, że pasł gęsi za wsią, gdy usłyszał strzały, obok niego przebiegł żołnierz. Gospodarz, który orał pole, ukrył się na drzewie. Wcześniej uciekała kobieta z widłami i kazała boh. uciekać.
[00:52:00] Boh. doszedł z gęsiami do wsi i zobaczył Niemców zabierających ludzi na roboty do Niemiec. Boh. nie bał się Niemców, był z nimi oswojony dzięki zawodowi ojca.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.