Galicka Izabella cz. 3
Izabella Galicka z d. Mikulska (ur. 1931, Warszawa) – historyk sztuki, alpinistka, absolwentka Konserwatorium Muzycznego oraz Uniwersytetu Warszawskiego (historia sztuki). Autorka wielu opracowań, książek i artykułów naukowych z dziedziny historii sztuki, architektury i urbanistyki. Pracowała w Pracowniach Konserwacji Zabytków, a następnie przez wiele lat w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk (PAN) jako inwentaryzator i redaktor Katalogu Zabytków Sztuki dawnego województwa warszawskiego. W 1964 roku wraz z Hanną Sygietyńską odkryła w parafialnym kościółku w Kosowie Lackim obraz El Greca „Ekstaza św. Franciszka”, a także – w późniejszych latach – wiele innych średniowiecznych dzieł z zakresu malarstwa i rzeźby. Po przejściu na emeryturę zajęła się pracą pedagogiczną, kształcąc wielu artystów i historyków sztuki. W Europejskiej Akademii Sztuki była promotorem blisko stu pięćdziesięciu prac magisterskich. Po zakończeniu współpracy z EAS, została wykładowcą Akademii Skolimowskiej oraz członkiem Rady Programowej. Była członkiem kapituły nagrody imienia Jacka Maziarskiego, której celem jest nagradzanie za wybitne osiągnięcia publicystyczno-eseistyczne wyróżniające się niezależnością myślenia i poszerzające wiedzę Polaków o rzeczywistości. Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2009), Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2017) oraz Złotym Medalem Gloria Artis (2019). Była córką prof. Karola Mikulskiego, który jako ordynator szpitala psychiatrycznego w Gostyninie popełnił samobójstwo w akcie sprzeciwu wobec rozkazu niemieckich okupantów, żądających listy chorych do likwidacji. Historia doktora stała się inspiracją dla Stanisława Lema, który opisał ją w powieści „Szpital przemienienia”. Zmarła 1 listopada 2019 w Warszawie.
more...
less
[00:00:09] Okoliczności odkrycia obrazu Francesco Bassano „Pokłon pasterzy” w kościele w Kaskach koło Błonia 1966 r. – obraz był umieszczony w bocznym ołtarzu nowego kościoła. Rys historyczny malarskiej rodziny Bassano. Analiza pozycji postaci na obrazie.
[00:05:15] Przekonywanie księdza, by dał obraz do renowacji. Wizyta w Kaskach w latach 90. - informacja od księdza Przekazińskiego, dyrektora Muzeum Archidiecezjalnego. Konserwacja obrazu i prowadzone prace badawcze – odkrycie zmian autorskich podczas malowania obrazu. Argumenty za tym, że dzieło jest oryginalną pracą.
[00:10:35] Opis sceny na obrazie, w tle jest pejzaż z okolic Bassano. Hipoteza dotycząca sceny na schodach.
[00:13:22] Przypuszczenia dotyczące pojawiania się obrazu w Kaskach – kościół wybudowano w 1946 r., a obraz podobno kupiono za butelkę wódki od żołnierza Armii Czerwonej, który powiedział, że obraz pochodzi z pałacu w zielonogórskim.
[00:15:45] Zgodnie z zeznaniami starszych mieszkańców obraz, podobno, kupiono za butelkę wódki od żołnierza Armii Czerwonej, który powiedział, że obraz pochodzi z zamku koło Wschowy. [+]
[00:16:28] Proboszcz w Kaskach nie był zainteresowany konserwacją obrazu. Badaczki chciały wyjąć obraz z ołtarza, ale nie dostały zgody. Przekazanie obrazu do muzeum, rezultat konserwacji.
[00:19:08] Analiza obrazu, argumenty za autorstwem Francesco Bassano. Postać pasterza na pierwszym planie i analiza sceny na schodach.
[00:23:48] W 1966 r. badaczki znalazły figurę Chrystusa na strychu w Mszczonowie, stan rzeźby i okoliczności jej znalezienia. Figura była wykorzystywana podczas średniowiecznych misteriów Wielkanocnych. W latach 90. figura trafiła do Muzeum Archidiecezjalnego – zniszczenie mechanizmu podczas konserwacji.
more...
less