Stanisław Rzeźnicki (ur. 1963, Wierzb) wspomina dzieciństwo, pierwsze działania opozycyjne (protest w liceum ekonomicznym) i represje, jakie go spotkały. Opowiada o zasadniczej służbie wojskowej w latach 1984-86 oraz o strajku głodowym, organizowanym w 1986 roku w Głogowcu przez ks. Mariana Lipskiego. Wspomina późniejsze działania opozycyjne, w jakie był zaangażowany, oraz wrażenie, jakie wywarły na nim śmierć ks. Popiełuszki, pielgrzymki Jana Pawła II do Polski czy wprowadzenie stanu wojennego.
[00:00:11] Ur. 24 lipca 1963 r. w Wierzbiu k. Kutna. Rodzice z rodzin rolniczych, matka ze wsi Drzewoszki k. Bedlna, ojciec z Wierzbia. Ojciec matki w czasie okupacji woził mleko. Ukrył trzy krzyże stojące na skraju wsi, które Niemcy chcieli usunąć, po wojnie stanęły na dawnym miejscu. Dostęp do większych ilości jedzenia, mógł przechowywać Żydów – w stodole i w pokoju za narożną szafą. [+]
[00:01:58] Duże gospodarstwo ojca, związany ze środowiskiem działaczy ludowych. Stryj Wacław Rzeźnicki po wojnie siedział przez pół roku w więzieniu za związki z „tajną organizacją”, potem wyemigrował do Francji, gdzie zmarł. Rodzice: Zygmunt i Halina dd. Wierzbicka, dziadek ze strony matki: Leon Wierzbicki, babcia Waleria.
[00:03:32] Dom rodzinny: dwóch braci, częste wyjazdy ojca. Mama ciężko pracowała, opiekowała się chorymi członkami rodziny. Bardzo pobożna.
[00:04:32] Ojciec po wojsku pracował w Łodzi w składzie szkła i porcelany, gosposia, dwupokojowe mieszkanie. Wezwany przez dziadka („był posłuszny”) wrócił na wieś i ciężko pracował na roli. Jako bezpartyjnemu nie przysługiwał mu traktor.
[00:05:13] Niechęć boh do życia na wsi, „nie czułem wsi”, zamiłowanie do książek. Religijno-patriotyczny dom, wywieszanie flagi, radość z wyboru papieża, ważna rola religii, droga na niedzielne msze 5 km do Kutna. Zauważanie nieprawdy oficjalnej propagandy. Niezgoda boh. na kłamstwo i zafałszowanie rzeczywistości, niespójność z religią. „Boję się ateistów”.
[00:09:49] Edukacja i lata szkolne: „ganianie za piłką”. Pod koniec liceum ekonomicznego próba zorganizowania protestu w szkole, zabranie przez trzech ubeków na przesłuchanie. Wezwania na kolejne przesłuchania, naciski na zmianę przekonań, regularne rewizje w domu, propozycja współpracy.
[00:12:00] Fiasko protestu w szkole z powodu donosu na milicję. Protest miał wesprzeć nowe zmiany w Polsce. Zastraszanie boh. podpaleniem gospodarstwa, pobiciem. Pomimo silnej presji psychicznej i bicia przekonanie boh. o słuszności obranej postawy. Noc spędzona w areszcie (jako 17-latek). Reakcja rodziców: milczenie ojca, emocje mamy: zrozumienie postawy boh.
[00:14:40] Rozmaita postawa nauczycieli wobec boh.: z sympatią, zainteresowaniem, donosiciele „chcieli coś wyciągnąć”. Ukończenie ostatniej klasy zaocznie z powodu „złego wpływu na młodzież”. Przesłuchiwanie dwóch kolegów. Ekonomia polityczna socjalizmu i kapitalizmu w programie szkoły, ulubiony polonista [Sanko?], życzliwa rusycystka.
[00:16:58] Zaoczna matura w Płocku, rozpoczęcie studiów w seminarium. Stałe zainteresowanie milicji, wizyty w domu. Po krótkim czasie wezwanie do wojska. Jednostka w Bartoszycach: razem z Ryszardem Żyźniewskim zorganizowali protest – ogolenie głów łyso, odmowa przyjmowania śniadań. Wezwanie na przesłuchanie, zmiana jednostki: Olsztyn, „inne życie”. Służba w latach 1984-86.
[00:19:25] Radość z pielgrzymek papieskich, ich doniosłość doceniona po latach. Pielgrzymki do Częstochowy. Układanie z koleżanką Renatą Orłowską krzyża z kwiatów pod kościołem św. Anny, za co „można było stracić zęby”. Obecnie zaangażowanie w czczenie JPII.
[00:21:10] Wyjście z wojska pod koniec kwietnia 1986 r. Przyłączenie do głodówki protestacyjnej w Głogowcu (8 osób z całej Polski) przeciw zastraszaniu wiernych, pielgrzymów do sanktuarium w Głogowcu, prześladowaniu Kościoła. Ksiądz Marian Lipski. Rzecznik prasowy protestujących: Anna Walentynowicz. Odczytanie oryginału protestu.
[00:25:00] Najdłuższa głodówka w PRL: w Krakowie-Bieżanowie w 1985 r. – trwała pół roku i uczestniczyło w niej rotacyjnie blisko 400 osób. Strajk w Głogowcu wspierał tamtą głodówkę, trwał rotacyjnie 1,5 miesiąca. Pobicie i poparzenie twarzy ks. Tadeusza Isakowicza-Zalewskiego w Wielką Sobotę. Zmiana protestu w prace porządkowo-budowlane przy kościele. Kolejna głodówka boh. w Płocku w następnym roku, w proteście przeciw zastraszeniom wiernych i duchownych.
[00:27:20] Organizacja strajku głodowego: kanonik Marian Lipski, rzeczniczka prasowa Anna Walentynowicz. Udział ludzi z całej Polski. Kościół otoczony przez milicję, fotografowanie osób wchodzących i wychodzących, spisywanie numerów rejestracyjnych samochodów, rewizje. Ogólnie znana osoba donosząca na SB. Brak zainteresowania głodówką ze strony parafian, kołem zamachowym byli ludzie z zewnątrz.
[00:30:38] Zaangażowany w działalność opozycyjną ksiądz Marian Lipski, wożenie ulotek maluchem ojca boh. [Zdjęcia: ksiądz Lipski, Anna Walentynowicz Krzysztof Jaśko z Krakowa, Piechocka z Płocka]. Odwiedziny Andrzeja Gwiazdy. Strajk zakończył się Pierwszą Komunią dzieci z parafii.
[00:31:20] Udział boh. z Tadeuszem Wawrzyńczakiem w rocznicowym spotkaniu w 2015 roku w Krakowie Bieżanowie. Poznanie Andrzeja Kołakowskiego (jeden z bardów opozycji) oraz Stanisława Markowskiego (kompozytor hymnu Solidarności), „prowadzących do dziś działalność patriotyczną”. Prezentacja gazetki.
[00:34:49] Wożenie ulotek z ks. Lipskim w okolice Woźniakowa. Władysław Walos. Spotkania dyskusyjne na plebanii. Wsparcie Anny Walentynowicz, pomagała przygotowywać się do przesłuchań [+]. Ukrywanie opozycjonistów z Czechosłowacji, którzy uciekli przez zieloną granicę. Przywiezienie jednego z nich [Janek Dziuk] do Gdańska, kryjówka w mieszkaniu Joanny Wojciechowicz przy ul. Ogarnej. Mieszkanie Anny Walentynowicz stale na podsłuchu. Dalsze losy Czecha Dziuka.
[00:41:12] Po zakończeniu strajku w Głogowcu powrót do pracy w gospodarstwie rodziców, sporadyczne rewizje pod nieobecność boh. Wspieranie „sercem” opozycji, bez przynależności do „Solidarności”. Podskórne lęki, niepokój, krzyki w nocy. Zapamiętane do dziś twarze funkcjonariuszy i ich nazwiska: „biedni ludzie”.
[00:45:01] Wiadomość o stanie wojennym w drodze powrotnej z Łodzi, gdzie z mamą kupował kożuch na giełdzie. Milicja na drodze. Zdziwienie ludzi, skojarzenie z wojną, przepustki na wyjazd do innej miejscowości. Plecak wyładowany bibułą, otrzymywaną od. ks. Mariana, pominięty podczas rewizji.
[00:47:28] Zastraszanie ks. Lipskiego w przesłuchaniach, „nie zginiesz jak męczennik”, Głogowiec był najsilniejszym ośrodkiem opozycyjnym w okolicy Kutna. Obawy mieszkańców przed wsparciem uczestników głodówki. „Niektórzy do dziś się boją”.
[00:49:50] Okrągły Stół: przekonanie boh, że to dobry kierunek zmian, „czas pokazał inaczej”. Zawłaszczenie majątku narodowego przez „komunistów”, „zostaliśmy wyprowadzeni w pole”, „nie ma wolności bez własności”.
[00:51:50] Anna Walentynowicz o Lechu Wałęsie: złodziej, który ukradł pieniądze związkowe.
[00:52:18] Wspomnienie opinii Anny Walentynowicz nt. Wałęsy i pieniędzy.
[00:53:32] Częste kontakty z ks. Lipskim, Włodzimierz Walos, Tadeusz Wawrzyńczak. Nieskuteczne naciski SB na prymasa, żeby usunął ks. Lipskiego z parafii. Odwaga i otwartość ks. Lipskiego.
[00:55:56] Morderstwo ks. Popiełuszki: boh. przebywał w wojsku, wstrzymanie wyjazdów na przepustki na pół roku. „Wielki smutek” i rosnące poczucie zastraszenia, jednoczesna mobilizacja do oporu. Obawy oficerów wobec konsekwencji tego czynu, widoczny strach i wstyd oficerów.
[00:58:24] Najtrudniejsze w PRL: brak możliwości rozwoju, apatia, stała troska o Polskę, „szare społeczeństwo”, niewiele powodów do radości. Nadzieję dawał papież. Rozważania boh. na temat niebezpiecznej „tolerancji” wobec osób LGBT. W czasie PRL „brakowało mi cukru”, nuda w TV, ciekawe „kino nocne”. Nieciekawe zabawy wiejskie: „to coś strasznego”.
[01:02:32] Praca w gospodarstwie wbrew ambicjom boh. Zawód tym, jaka teraz jest Polska, marzenie o silnym kraju. „Robiłem, co trzeba było”.
[01:06:10] Ks. Marian Lipski. Religijność rozwijana i wzmacniana w miarę dojrzewania, lektur. Nauka papieża pasowała do wizji świata boh. Podążanie boh. śladem pielgrzymek papieskich: Częstochowa, Kalisz, Łowicz, Lublin. Prowokacje ubeckie podczas spotkań z papieżem. Zniechęcanie ludzi przez SB do udziału we mszach.
[01:10:20] Epizod: szybko przerwane studia w seminarium duchownym [jako ucieczka przed służbą wojskową]. Inwigilowanie seminarzystów przez SB. Znaczek „Solidarności” wpięty przy ołtarzy w Czerwińsku. Fotografowanie boh. przez funkcjonariuszy SB. Nieprzystąpienie do „Solidarności”, zaangażowanie w Ruchu Odnowy w Duchu Świętym.
[01:13:16] Spotkanie z Andrzejem Gwiazdą: „nie miałem śmiałości”. Kolportowanie bibuły, prasy, książek z ks. Lipskim po okolicy, przywożenie z Warszawy. Przekonanie boh., że PRL to „kolos na glinianych nogach” po pierwszych strajkach.
[01:18:30] Rozważania boh. o rozwiązłości we współczesnej Polsce, „seksualizacja dzieci”. Brak anonimowości na wsi, boh. „był na widelcu”. Mniejsze represje wobec uczestników głodówki w Krakowie Bieżanowie (blisko 400 osób) niż w Głogowcu – dla 8 osób.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.