Tatiana Poljańska – pracowniczka Działu Naukowo-Badawczego w Muzeum Historii Gułagu w Moskwie. Ukończyła Wydział Historii i studia podyplomowe na Wydziale Historii Krajowej Moskiewskiego Miejskiego Uniwersytetu Pedagogicznego. Kandydat nauk historycznych. Przed podjęciem pracy w Muzeum pracowała jako nauczyciel. W Muzeum Historii Gułagu od 2014 roku. Zajmuje się stroną naukową projektów wystawienniczych Muzeum, pracuje ze zbiorami, pisze artykuły naukowe i komentarze, uczestniczy w międzynarodowych i ogólnorosyjskich konferencjach.
[00:00:07] Autoprezentacja boh., pracownicy działu naukowego Muzeum Historii Gułagu, kandydata nauk historycznych. W październiku 2018 r. w Muzeum otwarto nową ekspozycję stałą, boh. brała udział w jej tworzeniu. Zajmowała się m.in. tematyką specprzesiedleńców.
[00:00:42] Przesiedlenia w okresie stalinowskim dotknęły różnych nacji. Deportacje zaczęły się w 1929 r., gdy postanowiono wysiedlać kułaków z rejonów objętych kolektywizacją. W latach 1930-31 r. wysiedlono w głąb Związku Radzieckiego ok. 2 miliony kułaków. Politykę przymusowych przesiedleń uprawiano do śmierci Stalina w 1953 r. W czasie wysiedlania kułaków z Ukrainy przy okazji wywieziono wielu mieszkających tam Polaków, postrzeganych jako kułaków. W połowie lat 30. wysiedlenia nabrały charakteru czysto etnicznego – akcja „zamiatania granicy”. Wysiedlano Karelów, Polaków, Finów. Wg historyków w czasach stalinowskich przesiedlono ok. 6 milionów ludzi.
[00:03:25] Praca specprzesiedleńców była wliczana w ekonomię kraju – misja kolonizatorska na terytorium ZSRR. Praca przesiedleńców, podobnie jak praca więźniów łagrów, była przymusowa. Początkowo specposiołki podlegały pod Gławnoje Uprawlenije Łagieriej i Trudposiołków, a potem w latach 40. powstał osobny oddział Specprzesiedleń NKWD.
[00:04:53] W czasach carskich także istniała polityka przesiedleń, realizował ją Stołypin. Chodziło o kolonizację odległych terytoriów kraju. Nie można jednak tego nazwać przesiedleniem przymusowym – tego określenia używa się w odniesieniu do deportacji czasów stalinowskich. Wolni ludzie, nie skazani przez sądy, musieli zostawić swoje domy i w strasznych warunkach byli przewożeni do specposiołków, początkowo zwanych trudposiołkami. Najtrudniej było kułakom przesiedlonym w 1930-31 r., gdy nie było jeszcze trudposiołków i ludzie trafiali w puste miejsca: pola, lasy. Kto nie miał łopaty i topora, był skazany na śmierć.
[00:06:27] Obecnie w miejscach specposiołków istnieją wioski, których mieszkańcy nie wiedzą, dlaczego ich sąsiadami są Ukraińcy i Niemcy. Koleżanka boh. przyjechała z Pierwomajska w Kazachstanie i mówiła, że wielu mieszkańców ma korzenie ukraińskie i niemieckie. Miejscowość o czysto sowieckiej nazwie wywodzi się ze specposiołka utworzonego w latach 30., a przodkowie koleżanki byli specprzesiedleńcmi.
[00:07:38] Polacy byli jednym z narodów, który szczególnie ucierpiał. Wysiedlano ich z Ukrainy w ramach akcji anty-kułackiej. W 1936 r. wysiedlono Polaków ze stref przygranicznych do Kazachstanu. W ramach akcji wyjechało ok. 15 tys. rodzin. Po rozszerzeniu terytorium przez ZSRR, w 1940 r. wysiedlano Polaków z obszarów zachodniej Ukrainy i Białorusi do Kazachstanu i na inne obszary. Represje wobec Polaków w latach wielkiego terroru – wspomnienie Operacji polskiej [NKWD], w czasie której rozstrzeliwano osoby uznane za szpiegów, innych wysyłano do łagrów.
[00:09:48] Kazachstan był znanym miejscem wysiedleń Polaków od 1936 r. W tamtym czasie nie było tam w zasadzie kułaków i specprzesiedleńców, których w początkach lat 30. wysiedlano w inne obszary, np. do archangielskiej obłasti, na Syberię. Polacy byli pionierami w budowie specposiołków i w rolnictwie.
[00:10:50] Wiele osób wie o gułagu i łagrach. To zasługa literatury, książek Sołżenicyna, Szałamowa i Ginzburg. Inaczej sytuacja wygląda, jeśli chodzi o losy kułaków i innych przesiedleńców, nie ma za dużo literatury na ten temat. Jest książka Wiktora Nikołajewicza Ziemskowa „Specprzesiedleńcy”, tą tematyką zajmuje się także Paweł Polianka. W 1930 r. w gułagu było 200 tys. więźniów, w tym czasie Kanał Białomorski budowało 2 miliony specprzesiedleńców, którzy byli wolnymi ludźmi, a nie mogli opuścić miejsca wywózki. W specposiołkach była wysoka śmiertelność – dla wielu ludzi wiadomości na ten temat to odkrycie. Gdy cztery lata wcześniej [w muzeum] zaczęto przygotowywać ekspozycję, ustalono, że jeden dział zostanie poświęcony specprzesiedleńcom.
[00:12:57] Cierpienia przesiedleńców zaczynały się w momencie wyrzucenia z domów, załadowania do pociągów i długiej podróży. Po dojeździe na miejsce musieli się zagospodarować, budować ziemianki lub szałasy – zdjęcia z Muzeum Kirowskiego. Kobiety i dzieci zostawały w posiołku, a mężczyzn wysyłano do pracy na budowach, w przemyśle leśnym lub rybnym.
[00:14:27] Boh. czytała wspomnienia i dokumenty. Zrobiła na niej wrażenie masowa deportacja kułaków na północ Związku Radzieckiego. Zachowało się pismo robotników z Wołogdy, którzy czekali na przyjazd kułaków, wyobrażając ich sobie tak, jak przedstawiano ich na plakatach propagandowych, a przyjechali ludzie tacy jak oni. Robotnicy piszą, że kobiety i dzieci chodzą głodne po ulicach – pytanie, czy z takich dzieci wyrosną prawdziwi budowniczowie komunizmu – pochodzenie Lenina, który został wodzem. [+]
[00:16:18] W 1932 r. postanowiono umiejscowić łagry na Kołymie. Utworzono łagier Siewostłag i trust gospodarczy Dalstroj, obejmujący swoim zasięgiem ogromne obszary kraju. Trust zajmował się wydobywaniem bogactw naturalnych, w tym złota. W początkach XX w. wiadomo było, że w dolinie rzeki Kołymy jest złoto. Te tereny nie były przyjazne dla człowieka – klimat Kołymy, ale władza sowiecka uznała, że złoto mogą wydobywać więźniowie. Przez łagry Kołymy, jedne z największych z ZSRR, w przeciągu ponad dwudziestu lat przeszły miliony ludzi, z tego wiele osób zmarło.
[00:18:45] W organizację akcji przesiedleńczych była zaangażowana ogromna ilość osób – centrum informacyjne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych przekazało do Muzeum dokumenty dotyczące deportacji Kałmuków – przebieg wywózki. Przed akcją robiono szkice wsi i domów, pisano, ile osób w każdym domu mieszka. Wyznaczano m.in. punkty zborne dla przesiedleńców, chronione punkty postojowe i trasę podróży.
[00:21:08] Porównanie sowieckiej polityki przesiedleń z katorgą w czasach carskich. Jeden z pierwszych ukazów władzy radzieckiej z 1917 r. znosił katorgę, którą przywrócono w 1943 r. W czasach carskich katorżnicy byli zakuwani w kajdany – na katorgę trafiali skazańcy, a specprzesiedleńcami byli wolni ludzie wysłani do pracy i nadzorowani przez komendanturę – praca niewolnicza. W czasie wojny za ucieczkę z miejsca przesiedlenia groziło 20 lat łagru.
[00:23:12] Trudno policzyć, ile było specposiołków – jedne znikały, pojawiały się inne. Łagry miały swoją dokumentację. Muzeum współpracuje z innymi placówkami – poszukiwania specposiołków, które potem mogły się stać wsiami, miastami – tworzenie interaktywnej mapy.
[00:25:42] Za politykę przymusowych przesiedleń odpowiadał Stalin. Dokumenty podpisywał Beria, główny inicjator przesiedleń narodów północnego Kaukazu: Czeczenów, Inguszy, Karaczajów. Początkowo specprzesiedlenia podlegały systemowi gułagów, praca przesiedleńców była wliczana w ekonomię kraju. Przesiedleńcy wykonywali plan gospodarczy tak samo jak więźniowie łagrów. Rachunek ekonomiczny, ocena pracy niewolniczej – utrzymanie komendantury, strażników, inne koszty związane z wywózkami. Wywózki miały nie tylko podłoże ekonomiczne, ale także polityczne – uznawanie nacji z terenów pogranicznych za środowiska obcej agentury. Wysiedlenia mieszkańców Karelii w latach 30.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.