Barbara Madajczyk-Krasowska (ur. 1947, Zakrzewo) – absolwentka Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu w 1972 r. W latach 1972-1976 pracowała jako bibliotekarka w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gdańsku, zaś od 1976 do 1984 r. była zastępcą dyrektora ds. merytorycznych w Wojewódzkim Ośrodku Kultury. Od września 1980 w NSZZ „Solidarność” jako członek Komisji Zakładowej. Po wprowadzeniu stanu wojennego współorganizowała Duszpasterstwo Środowisk Twórczych przy kościele pw. św. Mikołaja w Gdańsku, gdzie m.in. prowadziła spotkania z pisarzami, dziennikarzami i działaczami opozycyjnymi. Współpracowała z Prymasowskim Komitetem Pomocy Osobom Pozbawionym Wolności i Ich Rodzinom w Warszawie. W 1984 r. została zwolniona z pracy. W lipcu 1987 ukarana grzywną za rozpowszechnianie wydawnictw niezależnych. W maju i sierpniu 1988 r. jako pracownik Gdańskiej Agencji Informacyjnej „S” (od 1989 r. kierownik) przekazywała informacje o strajkach do Radia Wolna Europa i innych mediów zachodnich. W latach 1991-2004 pracowała jako reporterka i publicystka „Dziennika Bałtyckiego”. W 2004 roku przeszła na emeryturę. W 2005 roku odznaczona Medalem 25-lecia NSZZ „Solidarność”. [na podstawie: Encyklopedia Solidarności, wywiad własny]
more...
less
[00:00:10] Ur. 28 stycznia 1947 r. w Zakrzewie, pow. Aleksandrów Kujawski, rodzice Wiktoria dd. Błachowiak, Stefan. Ojciec słuchał Radia Wolna Europa. Wczesna śmierć mamy. Na początku szkoły podstawowej przeprowadzka do Aleksandrowa Kujawskiego. „Siostra mi matkowała”. Z powodu ciężkiej choroby szwagra boh. zamieszkała w internacie, następnie przenosiny do brata w Pruszczu Gdańskim. Obniżona ocena ze sprawowania w liceum w Aleksandrowie Kujawskim za udział w procesji Bożego Ciała, dyskryminacja boh. w „komunistycznej bursie”.
[00:03:00] Wiara katolicka podstawą oporu przeciw systemowi. Obchody milenium. Odejście od praktykowania religii podczas studiów. Organizowanie spotkań duszpasterskich w kościele św. Mikołaja. Powrót do wiary dzięki spotkaniu z księdzem Stanisławem Tasiemskim.
[00:05:35] Poczucie wolności na studiach w Toruniu, demonstracje podczas protestów w marcu 1968 r. Roznoszenie ulotek, słuchanie RWE.
[00:07:10] Dziewczynka żydowska na koloniach letnich mówiła o wyjeździe z Polski w 1968 r. Niezauważalna nagonka antyżydowska w Toruniu. Grudzień ’70, spalona siedziba związków zawodowych i komitetu wojewódzkiego w Gdańsku.
[00:09:30] Ukończenie studiów polonistycznych w 1972 r., powtarzana klasa w liceum (ocena dostateczna ze sprawowania i niedostateczna z matematyki).
[00:12:40] Życie studenckie, klub „Odnowa” w centrum Torunia (spotkanie m.in. z Zofią Komedową). Po studiach praca przez miesiąc w PZU. Dzięki protekcji „towarzysza Wrzesińskiego” z komitetu wojewódzkiego PZPR zdobycie zatrudnienia w dziale oświatowym Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku.
[00:16:00] Pomysł cyklu spotkań z tłumaczami światowej literatury pod kierunkiem Hanny Przedpełskiej-Trzeciakowskiej, tłumaczki Faulknera, we współpracy z „Dziennikiem Bałtyckim”. Wśród zaproszonych: Najder, Drawicz, Zbigniew Herbert, Artur Międzyrzecki. Naciski władzy na dyrektora biblioteki, „liberalny” towarzysz Tejchma z KC. Zakaz publikowania prac Najdera.
[00:18:30] Donosy na boh. z powodu swobodnego stylu ubierania się (mini, spodnie). Redagowanie biuletynów branżowych „Bibliotekarz Gdański” i „Ziemia Gdańska”. Zmiana pracy: stanowisko zastępcy dyrektora wojewódzkiego ośrodka kultury w gdańskim ratuszu. Organizowanie przez boh. sesji na temat literatury, m.in. iberoamerykańskiej z udziałem Carlosa Marrodana (tłumacz Marqueza), Zofii Chądzyńskiej (tłumaczki Cortazara). Spotkanie z Cortazarem w Sali Mieszczańskiej ratusza prowadzone przez boh. [+]
[00:21:45] Zainteresowanie zawodowe boh.: kultura ludowa, twórca Aleksander Tabaczkowski. Naciski partii na boh. Opinia boh. o Kaszubach.
[00:24:10] Początek zainteresowania działalnością opozycyjną, ulotki kolportowane w ośrodku kultury, pierwsze kontakty w Warszawie. W sierpniu 1980 boh. organizowała festiwal zespołów folklorystycznych, silna presja „pań z centrali”. Podejrzliwość o donosicielstwo wobec osób na wyższych stanowiskach.
[00:26:50] Brak poparcia dyrektora dla pomysłu utworzenia „S” w bibliotece, boh. opowiedziała się za. Naciski i szantaże wobec boh. z obu stron, oskarżenie o nadużywanie samochodu służbowego przez członków „S”. Powszechna atmosfera podejrzliwości w pracy, „gdybym była partyjna, nie miałabym tych kłopotów”.
[00:29:47] Zabranie paszportu przez SB za karę po wyjeździe służbowym do RFN z grupą folklorystyczną pod koniec lat 70., rozmowa z ubekiem. Bezskuteczne próby uzyskania zgody na paszport u naczelnika SB, „liberalnego” wojewody Kołodziejskiego, komitetu wojewódzkiego partii. [+]
[00:33:00] „Byłam całym sercem po stronie strajkujących”. Kryzys bydgoski: interwencja milicji podczas obrad na temat sytuacji strajkujących rolników, pobicie przez MO działaczy „S” Jana Rulewskiego i [Michała] Bartoszcze. Kukliński o kryzysie: „rozpoznanie walką”. Zakończenie kryzysu: odczytanie przez Andrzeja Gwiazdę komunikatu odwołującego strajk generalny. „Wycofywanie się esbeków” ze struktur „S”, stabilizacja struktury związkowej w bibliotece.
[00:36:02] Zaangażowanie Ryszarda Kapuścińskiego, tekst w „Kulturze” o powstaniu ruchu „S” ukazał się po licznych interwencjach cenzury.
[00:38:00] Rozpoczęcie aktywnej działalności opozycyjnej przez boh. po wprowadzeniu stanu wojennego. „Nie miałam wtedy żadnych złudzeń”. Wykorzystywanie możliwości, jakie dawał urząd miasta, do działalności opozycyjnej, zorganizowanie koncertu grupy [Zespół Reprezentacyjny] z Carlosem Marrodanem, „w tym ratuszu ‘Mury’ śpiewali” „i o dziwo nikt nie doniósł”.
[00:39:45] Organizowanie spotkań w kościele św. Mikołaja w Gdańsku przez m.in. Macieja Łopińskiego („niezweryfikowany dziennikarz”) dla dziennikarzy i twórców odmawiających współpracy z reżimem. Dominikanin Stanisław Słoma. Gazetka opozycyjna „Skarbczyk Dominikański” kolportowana po mszy za ojczyznę.
[00:41:55] Różny ogląd sytuacji politycznej widziany w Gdańsku i Warszawie, „w Gdańsku pachnie mordem”, „w Warszawie beztrosko”. Udział boh. w Kongresie Kultury Polskiej w 1981 r. Po ogłoszeniu stanu wojennego złożenie protestu przez członków kongresu, m.in. Ryszarda Kapuścińskiego, Jerzego Waldorffa.
[00:43:00] Rozpowszechnianie prasy niezależnej przez boh. Po pewnym czasie powstanie pisma gdańskich liberałów „Przegląd polityczny” (Donald Tusk) – boh. woziła je do Warszawy w walizce. Zróżnicowane środowiska opozycyjne w Gdańsku, „Ruch Młodej Polski to była endecja”. Wykorzystywanie stanowiska służbowego do działalności kolportażowej, delegacje służbowe do Warszawy: „dyrektor dobrze wiedział”. Zaproszeni przez boh. do Gdańska intelektualiści: Mazowiecki, Geremek, Herbert, Marek Nowakowski, Zofia Kuratowska, Stefan Kisielewski, Andrzej Szczypiorski, Jacek Fedorowicz.
[00:46:15] „W końcu mnie wyrzucili z tej pracy”, wizyta ubeków. Spotkanie ze Zbigniewem i Katarzyną Herbertami w mieszkaniu boh. w falowcu na Przymorzu. Po usunięciu boh. z pracy wystąpienie protestacyjne poety kaszubskiego Stanisława Pestki w wydziale kultury w obronie boh. Przywrócenie do pracy, rozpowszechnianie przez SB informacji o współpracy boh. z tajnymi służbami, „część osób się na to nabrała”. Rozmowa z Tuskiem. [+]
[00:50:46] Kontakty boh. z Donaldem Tuskiem na zjazdach kaszubskich („oaza wolności”) organizowanych przez Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie. Pisarze kaszubscy Lech Bądkowski, Izabela Trojanowska („Bedeker kaszubski”), Róża Ostrowska.
[00:52:35] Na spotkania w kościele św. Mikołaja ściągały tłumy wiernych (Jacek Fedorowicz). Naciski SB na proboszcza – przełożenie spotkania ze Stefanem Kisielewskim do niewielkiej sali katechetycznej. [+]
[00:54:19] Przedstawienie monodramu w rocznicę powstania „S” – wyrzucone przez przeora, wystawienie w parafii św. Brygidy. Złamanie entuzjazmu aktorów w II połowie lat 80., odmawianie występowania w kościołach (Krystyna Janda). Zaangażowanie się boh. z mężem w Ruch Wolność i Pokój. Ruch Młodej Polski przy Wałęsie: „dziadersi”. „Byłam rewolucjonistką”.
[00:56:23] Potrzeba radykalnej działalności w boh., drażniąca rozwaga i stateczność Wałęsy. Spotkania Herberta i Kapuścińskiego odbywały się poza kościołem. „Uwzniośleni” ludzie po spotkaniach. Silne więzi międzyludzkie z tego czasu, bliskość. Prowokatorzy na spotkaniach, wypominanie Wiktorowi Woroszylskiemu komunistycznej przeszłości. [+]
[00:59:08] Zaproszony przez aktorkę Halinę Słojewską Kazimierz Kutz wyśmiewał dewocję organizatorów spotkania. Przebieg spotkań, podniosłe rozmowy o kulturze i twórczości. Spotkania organizowano do końca strajków 1988 r. Działalność boh. obserwowana przez Bogdana Borusewicza. Przyjaźń Borusewicza z Adamem Hodyszem, oficerem SB współpracującym z podziemiem. Wyrok 4 lat więzienia dla Hodysza – izolowany w więzieniu. Zasługi Hodysza.
[01:03:07] Unikanie wyrzucenia z pracy poprzez długie zwolnienia lekarskie. Niemożność bliższej współpracy redakcyjnej boh. z pismami drugiego obiegu w Gdańsku z powodu plotek o współpracy z SB. Jacek Maziarski, dziennikarz „Głosu Wybrzeża” Henryk Galus.
[01:04:51] Dorabianie boh. na dyżurach w galerii plastyków w kaplicy św. Jacka u dominikanów. „Gazeta dźwiękowa” Stefana Bratkowskiego rozpowszechniana w kościołach. Poznanie ks. Popiełuszki na daczy Stefana Bratkowskiego w Dębkach.
[01:06:30] Nawrócenie boh. podczas rekolekcji prowadzonych przez Jacka Salija, „stanęłam w kolejce do konfesjonału”.
[01:08:10] Kolportaż literatury podziemnej przy okazji spotkań w kościele. Książki nielegalnego obiegu sprzedawane „za kotarą”, m.in. „Blaszany bębenek” Grassa, „Rok 1984” Orwella, poezje.
[01:09:50] Zabójstwo ks. Popiełuszki, podczas pogrzebu nocleg u matki [Jacka] Czaputowicza, poruszenie wewnętrzne boh. w tym czasie.
[01:12:33] Przyjęcia u Bratkowskich (żona Roma) z udziałem ks. Popiełuszki, mec. Edwarda Wende. Groźby śmierci dla Popiełuszki, plany wysłania go do Rzymu. Częste naloty SB na daczę Bratkowskich w Dębkach, gdzie „zbierała się cała opozycja”. „Było wartościowo i twórczo”.
[01:15:00] Opinia o ks. Popiełuszce: „święty”, skromny człowiek, oddany kapłan, pobożny. Aktorki otaczające go na plaży, charyzma. Kościół św. Brygidy: aura przepychu, ważna rola pośrednicząca w ruchu opozycyjnym, punkt kontaktowy kurierów, zdeponowane tam notatki [Wojciecha] Giełżyńskiego ze strajków w 1988 r.
[01:18:13] Zabójstwo Grzegorza Przemyka, sprzedaż wierszy Przemyka i Barbary Sadowskiej. Przygotowana przez boh. wystawa grafik Jacka Federowicza. Najście SB w domu boh., zabranie „trzech worków” dowodów obciążających, dozorczyni jako świadek pomogła przekazać do dominikanów wiadomość o zatrzymaniu.
[01:22:01] Najście UB w dniu ślubu boh. w 1987 r. Kolegium – boh. oskarżona o nielegalne kolportowanie grafik Jacka Fedorowicza oraz poezji Barbary Sadowskiej i Grzegorza Przemyka. Publiczność na sali podczas rozprawy: dominikanin w habicie, Adam Michnik, Jacek Fedorowicz, Andrzej Michałowski, Andrzej Gwiazda, Anna Walentynowicz. W geście protestu za usunięcie publiczności „za zakłócanie porządku” boh. opuściła rozprawę razem z adwokat Romaną Orlikowską-Wrońską. Odczytanie wyroku kolegium: „Postawa obwinionej jest nader szkodliwa społecznie” itd., kara m.in. grzywna 50 tys. zł, przepadek grafik. Mec. Jacek Taylor bronił męża boh.
[01:29:20] Wsparcie Janina Wehrstein z Komisji Interwencji i Praworządności NSZZ „Solidarność” oraz Jacka Taylora. Odwołanie do kolegium wojewódzkiego w 1987 r. Założenie Gdańskiej Agencji Informacyjnej przed strajkami w 1988 r. – przekazywanie informacji na Zachód, filmy kręcone przez Studio Video. Utrzymywanie kontaktów z kościołami w imieniu stoczni, odmowa części proboszczów upubliczniania informacji o strajkach, „nastrój rewolucyjny opadł pod koniec lat 80.”.
[01:33:45] Po zakończeniu strajku rozwijanie działalności w GAI: informowanie „paryskiego kontaktu”, RWE. Utrudnienia ze strony władz, wyłączanie telefonu, podsłuchy zamontowane na stałe. Konspiratorka Maria Koszarska.
[01:38:30] Barbara Malak, późniejsza rzeczniczka „S” przekazywała informacje do RWE via Amsterdam. Brak zainteresowania mediów strajkami w 1988 r. W maju [1988] strajk okupacyjny, napięta atmosfera wśród młodych stoczniowców, niezadowolenie z powodu zakończenia strajków – rozmowy z Andrzejem Celińskim.
[01:41:38] Pozostanie Mazowieckiego ze strajkującymi „do końca”. Wyjście strajkujących stoczniowców przy wtórze dzwonów, i okrzyków „Solidarność!” skandowanych przez boh. z mężem i przyszłym prezydentem Gdańska Adamowiczem. Film „Ballada o strajku” Piotra Bikonta. „Zaczął się ferment”.
[01:43:20] Po strajkach sierpniowych (1988 r.) wyjazd Wałęsy na rozmowy. W maju 1988 przygnębiająca atmosfera po „okropnej” pacyfikacji Nowej Huty. Postawa Wałęsy w strajku, charyzma w przeciwieństwie do braku posłuchu dla przemawiającego Andrzeja Gwiazdy.
[01:45:25] Boh. po zakończeniu strajków przekazywała na Zachód informacje o powstawaniu komitetów zakładowych „Solidarności”. Powstanie SIS – Serwis Informacyjny Solidarności. Po wyjeździe Joanny [Wojciechowskiej] do Stanów Zjednoczonych boh. prowadziła agencję informacyjną. Ogromne zainteresowanie mediów na świecie Wałęsą, nie „Solidarnością”, spotkanie Wałęsy z Bushem, Mitterandem. Po krótkim okresie bezrobocia boh. zatrudniona w „Dzienniku Bałtyckim” przejętym przez „S”.
[01:47:20] Konflikty boh. z politykami różnych opcji. Aprobata Okrągłego Stołu „z rezerwą”, utrata wiary w skuteczność strajków, brak entuzjazmu. „Od zawsze skłócone” środowisko „S”. Poparcie Michnika dla Wałęsy. Krytyczna opinia boh. o Wałęsie jako prezydencie, „ale czy Piłsudski był taki święty?”. Przyjaźń boh. z Anną Walentynowicz. Miejsce Wałęsy w historii.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.