Urbańska Jadwiga
Jadwiga Urbańska (ur. 1929, Katowice) opowiada historię swojego życia, a zwłaszcza ojca, wywiezionego na początku okupacji do obozów koncentracyjnych w Dachau i Mauthausen-Gusen, gdzie zginął.
[00:00:07] Boh. urodziła się 1929 r. w Katowicach. Tam spędziła dzieciństwo, a jej ojciec pracował jako sędzia i adwokat. Rodzice pochodzili z woj. kaliskiego, gdzie ojciec miał „mająteczek”. Urodził się w Żychowie k. Liskowa, w którym działał prałat Bliziński i doprowadził do rozkwitu Liskowa. Mama boh. pochodziła z pobliskiego Dębska.
[00:02:00] Dziadek boh. i jego zięciowie byli działaczami społecznymi w Liskowie. Historia i stan majątków rodzinnych. Wuj boh., Aleksander Chrostowski, pisał pamiętniki i wydał książkę „Ziemianie XX wieku”.
[00:03:40] Pierwsze dwie klasy szkoły podstawowej boh. ukończyła w szkole w Liskowie. Ojciec był adwokatem w Kaliszu, więc rodzina się tam przeprowadziła i boh. zmieniła szkołę na prowadzoną przez nazaretanki. Boh. planowała iść na medycynę, ale ponieważ jej ojciec został uznany za „wroga Polski”, musiała zmienić plany i ukończyła Wyższą Szkołę Wychowania Fizycznego w Poznaniu.
[00:05:00] Wojna zastała rodzinę boh. w podkaliskim majątku ojca. Sam ojciec przebywał w mieszkaniu w Kaliszu blisko sądu i czekał na wezwanie do wojska. Był w rezerwie żandarmerii, a w czasie wojny - ułanem. 2-3 września 1939 r. boh. z rodziną i pracownikami rodzinnego majątku ewakuowali się za Wartę. Pod Uniejowem Niemcy zaczęli ich bombardować.
[00:06:20] Mama z boh. ze starszą córką uciekły z powozu. Siostra boh. ukryła się pod drzewem. Mama kazała jej natychmiast odejść i chwilę potem w drzewo uderzyła bomba, siostra przeżyła. Ranny chłopiec błagał o wodę, 10-letnia boh. przyniosła ją w czapce i żegnała się z nim. [++]
[00:07:20] Matka z córkami doszły do majątku przyjaciół, ale postanowiły wrócić do siebie. Noc spędziły na łące na linii frontu. Jedna z kobiet była w ciąży i tam urodziła dziecko. Boh. z mamą dotarły do swojego domu na wsi. Wszyscy obywatele ziemscy Kraju Warty zaczęli uciekać. Jeden z wujów boh. odesłał swoich synów, dzięki czemu uratowali się.
[00:08:40] Jeden z nich, Jan Piątkowski, był adwokatem po Uniwersytecie Poznańskim i pracował w Narodowych Siłach Zbrojnych. Po wojnie odsiadywał dożywocie w zakładzie karnym we Wronkach. Zwolniono go w ramach amnestii, ale pozbawiono praw obywatelskich, stracił zawód adwokata. Mieszkał w Kożuchowie na Ziemiach Odzyskanych, a potem w Żaganiu. Został księgowym.
[00:09:45] Drugi syn wuja, Stanisław Piątkowski, był ortopedą u prof. Degi w Poznaniu. Po pobycie w Korei został dziekanem na Akademii Medycznej. Ojciec boh. chciał oficjalnie wyjechać z rodziną do Generalnej Guberni. Załatwił fałszywą przepustkę, ale kiedy rodzina dotarła do Żywca, Niemcy zorientowali się, że jest fałszywa i zawrócili ich do Kalisza.
[00:11:00] Miesiąc później, 6 lutego 1940 r., rodzinę ostrzeżono, że ojciec jest na „czarnej liście” gestapo. Uciekli razem do domku letniskowego na tzw. Krzyżówki k. Koźmina, potem ojciec zrezygnował z ukrywania się i wrócił z rodziną do domu. Został aresztowany 15 kwietnia [1940] razem z dziewięcioma innymi obywatelami ziemskimi. Ich majątki przejęli Niemcy. [+]
[00:13:00] Matka boh. walczyła o męża, pisała do kancelarii Hitlera. Nic to nie pomogło. Ojca wywieziono z innymi do Dachau, przez 3 miesiące nie było z nim kontaktu. Niemcy potrzebowali ludzi do pracy w kamieniołomach w Gusen i ojciec zgłosił się, aby zmienić obóz. Listy od ojca z Gusen z wyciętymi fragmentami tekstu. List przychodził raz w miesiącu.
[00:15:30] Mama dołączała do listu do ojca 15 marek. Prosiła go, aby poszedł do spowiedzi. Ojciec był niepraktykujący, ale spełnił prośbę żony. „Schody śmierci” w Mauthausen. Z Liskowa zostało zabranych do obozu 9 mężczyzn. Informacja o śmierci każdego z nich przychodziła po kolei, o śmierci ojca przyszła jako ostatnia. Został zamordowany na placu apelowym. Data śmierci ojca podana przez Niemców to 23 wrzesień 1941 r.
[00:18:30] Znajomy rodziny przeżył obóz i opowiadał, jak zginął ojciec. Komendant obozu wymyślił sposób, jak efektywnie uśmiercać więźniów – co godzinę oblewano rozebranych więźniów lodowatą wodą i zostawiano na dworze. Po 18 godzinach nikt z nich nie żył. Potem ciała wkładano do basenu przy placu apelowym i zalewano wodą. [++]
[00:20:00] Boh. po raz pierwszy odwiedziła Mauthausen w 1967 r. W społeczności osób związanych z dawnym obozem pomaga p. Graber, dba o zachowanie pamiątek po więźniach. Austriacy chcieli zlikwidować obozowe krematorium, aby było jak najmniej śladów. W dawnym budynku komendy jest „hodowla pieczarek”. Założenie muzeum w Mauthausen.
[00:22:10] Współczesne wizyty boh. w dawnym obozie. Boh. dołączyła do tablic z nazwiskami więźniów dane ojca oraz przyjaciela rodziny, który w wieku 25 lat „został zatopiony w kloace”. Kontakty boh. z muzeum w Mauthausen. Obchody rocznicowe wyswobodzenia obozu 5 maja i udział osób m.in. Polski, Rosji, Włoch i Hiszpanii.
[00:26:00] W muzeum znajduje się też piec, pokazane są miejsca tortur i plecaki, w których więźniowie nosili kamienie. Wzdłuż murów są tablice pamiątkowe, jedną z nich ufundowała boh.
[00:28:30] W pierwszy dzień powstania siostra boh. była ze swoją ciężarną kuzynką w Alejach Jerozolimskich i w czasie łapanki zostały złapane i wywiezione do niemieckiej fabryki amunicji. Siostra miała 16 lat i została umieszczona z prostytutkami. Było to dla niej traumatyczne przeżycie.
[00:29:55] W okresie okupacji mama boh. „była w 21 miejscowościach”. Po wyprowadzce z majątku zaczęła być poszukiwana. Kryjówka w stodole, gdzie boh. z matką spędziły pół roku. Matka miała 40 lat i chorowała na serce. Umarła po wojnie w wieku 50 lat. Ograniczone możliwości leczenia po wojnie i dyskryminowanie w leczeniu ludzi starych.
[00:31:07] Likwidacja żydowskiej miejscowości Koźminek. Getto w Koźminku. Mama ukryła dwie żydowskie dziewczynki. Mieszkała z córkami w jednej izbie i oddała ich łóżka Żydówkom. Córki spały na sienniku, na skargę boh. powiedziała, że dziewczynkom należą się łóżka, bo „cierpią więcej” [wzruszenie boh.]. Z czasem mama oddała małe Żydówki do sióstr służebniczek, które prowadziły sierociniec w Liskowie i wywiozły dzieci do Generalnej Guberni. [+]
[00:33:30] Potem boh. z mamą ukrywały się w stodole, a 14-letnia siostra boh. pracowała u ciotki, która miała małą córkę. Mama pozostała w kryjówce, dopóki nie otrzymała [w 1941] informacji o śmierci męża w obozie. Sen boh. przewidujący informację o śmierci ojca.
[00:35:10] Siostra matki mieszkała pod Radzyminem, gdzie wuj A. Chrostowski był administratorem. Kiedy po wojnie wrócili do swojego majątku, nie zostali wpuszczeni i zabroniono im zamieszkać bliżej niż 100 km od niego. Wujostwo wyjechało za Piotrków Trybunalski, a wuj zatrudnił się jako nauczyciel.
[00:36:00] Po śmierci ojca ciocia zaprosiła matkę z córkami do siebie w okolice Radzymina w Generalnej Guberni. Siostry znajomego księdza przeprowadziły je przez zieloną granicę. Ksiądz został aresztowany i wywieziony do Dachau. Dokumentacja w sanktuarium św. Józefa w Kaliszu księży, którzy zgięli. Jedna ze służebniczek zaoferowała swoje życie za życie znajomego księdza.
[00:37:10] Ksiądz pochodził spod Wielunia, pracował w kościele w Liskowie, dawał boh. I Komunię. Ksiądz przeżył wojnę za ofiarę zakonnicy. Mama boh. była u siostry trzy miesiące, potem przeprowadziła się z córkami do brata męża między Ostrołęką a Ostrowią Mazowiecką. Mama zaczęła pracować w RGO [Rada Główna Opiekuńcza], pomagając ludziom w ciężkiej sytuacji.
[00:38:40] Mama pracowała w gminie w miejscowości Czerwień, wielu uciekinierów z Warszawy, m.in. nauczycieli. Dzięki nim boh. z siostrą uczyły się, do formalnej szkoły w czasie okupacji nie uczęszczały. Panował głód – kiedy mama nie miała dla córek jedzenia, śpiewała im i recytowała wiersze. Należała do pokolenia o większej „humanizacji”, znała języki, ukończyła Szkołę Gospodarstwa Wiejskiego w Chyliczkach.
[00:39:40] Siostra boh. mając 16 lat chciała pojechać do rodziny w Warszawie. Wybuchło powstanie, siostrę złapano podczas łapanki ulicznej i wywieziono do Niemiec. Przez 6 miesięcy mama nie wiedziała, co się z nią działo. Siostra nie wróciła do Polski, po wojnie zaczęła pracować jako sekretarka w konsulacie w Baden-Baden. W 1948 r. odwiedziła z mężem mamę w Polsce.
[00:41:00] 26 lipca 1949 r. odbywały wycieczkę statkiem „Anna” z Gdyni na Hel. Zderzenie statku z jednostką turecką, akcja ratunkowa. Uratowanie przez boh. tonącego marynarza i samolubne zachowania ludzi w obliczu zagrożenia. Boh. trafiła na tratwę turecką, a siostrę uratował statek rybacki. Trzynastu pośród osiemdziesięciu pasażerów zginęło.
[00:43:40] Mąż siostry był konsulem. W czasie katastrofy zamokły im paszporty i musieli jechać do Warszawy po nowe dokumenty. Siostra tak się zraziła, że przez kolejne 70 lat nigdy odwiedziła Polski. Mieszkała na stałe w Kanadzie, a potem w USA.
[00:44:30] Po zakończeniu wojny boh. z mamą próbowały wrócić do Kalisza. Ze względu na chorobę serca mama została na warszawskiej Pradze. W marcu 1945 r. stryj boh. postanowił przedostać się przez most na Wiśle. Perypetie związane z przejściem rzeki i trudności z dostaniem się do pociągu w Warszawie. Opis Warszawy w gruzach i krzyży na pośpiesznie urządzonych mogiłach.
[00:45:45] Po przedostaniu się na pociąg do podwarszawskich Włoch boh. ze stryjem jechali osiem dni na stojąco do Kalisza w wagonach bydlęcych. Stryj pojechał do swojego majątku, a boh. wróciła do rodzinnego mieszkania w Kaliszu. Lokal był całkowicie ograbiony. Boh. próbowała odzyskać zabrane przez Rosjan pianino w tymczasowym biurze rosyjskim - bezskutecznie.
[00:47:15] Julian Fałat przyjaźnił się z rodzicami boh. i namalował portret jej mamy. Portret zaginął, podobnie jak inne obrazy z kolekcji rodziny. Po odejściu rodziny z majątku zostawili je w rękach rodziny Kościelniaków. Tematyka obrazów M. Kościelniaka.
[00:48:30] Po wojnie mama dotarła do Kalisza, a boh. poszła do 2. klasy gimnazjum. Ciężka sytuacja rodziny i brak pomocy ze strony państwa. Mama umarła „w wielkiej biedzie”. Mieszkanie rodziny zostało podzielone i mama musiała oddać pokoje najpierw Rosjanom, a potem innym rodzinom. Tuż przed śmiercią mama dostała przechodni pokój i nie mogła się wyspać.
[00:50:20] Boh. wyjechała na studia do Poznania i zamieszkała z ciocią. Zarabiała klejeniem papierowych torebek. W Kaliszu grała na skrzypcach w orkiestrze Instytutu Muzycznego. W Poznaniu brała lekcje skrzypiec, ale musiała je przerwać z braku funduszy. W międzyczasie próbowała dostać się na medycynę, ale ponieważ ojca uznano za „wroga ludu”, nie mogła.
[00:51:40] Mąż boh. był lekarzem. Ona sama ukończyła Wydział Wychowania Fizycznego o specjalizacji rehabilitacja u prof. Degi. Po wyemigrowaniu w 1961 r. do Kanady chciała pracować jako nauczycielka, ale nie doszło do tego z przyczyn wyznaniowych.
[00:52:40] Boh. wyszła za mąż w Polsce. Mąż dostał skierowanie do pracy w Rybniku bez mieszkania dla rodziny i boh. zaprotestowała do władz. Powrót męża do pracy w Poznaniu, gdzie urodzili się dwaj synowie. Siostra w Kanadzie zaprosiła boh. z rodziną do siebie i razem z mężem i dziećmi wyemigrowali. Tanie bilety na statek „Batory” do Kanady. Rozwód siostry z mężem i początki pracy boh. w szpitalu w Toronto na oddziale hematologii.
[00:56:10] Siostra z nowym mężem, pracującym w branży energetycznej, wyjechała do Francji i Włoch. Boh. mieszkała w Kanadzie. Opis dawnej Kanady „zapyziałej” i „parafialnej”. Boh. dzięki znajomości francuskiego zamieszkała z mężem w Montrealu.
[00:57:30] Koniec wojny zastał boh. w Kaliszu. Dla rodziny „była to smutna data”, ponieważ nie było już z nimi ojca. Ludzie się cieszyli, jeździli na Zachód „na szaber”, dostawali dary z UNRRA. Mama odmawiała darów, bo żadne dary „nie zwrócą jej męża”.
[00:58:30] Kiedy w domu boh. zamieszkali Rosjanie, jeden z nich zawołał boh. do pokoju i obmacywał ją. Mama zabroniła jej chodzić do niego. Aby zarobić, mama robiła cukierki z ziemniaków z proszkiem migdałowym. Były też wafle przekładane czekoladą o nazwie „Quo Vadis”, które stały się przysmakiem służącego oficera. Rosjanie byli prymitywni – na gazowej kuchence palili węglem.
[01:00:00] Z czasem Rosjanie odeszli, wcześniej stanowili zabezpieczenie przed niechcianymi wizytami nieznajomych. 15-letnia boh. z kuzynkami barykadowały się w pokoju meblami zabranymi ze swoich majątków.
[01:01:15] Kiedy siostra wyjechała do Warszawy [sierpień 1944], informacja od niej dotarła do rodziny za pośrednictwem cioci dopiero w marcu 1945 r. Rozczarowanie klasy ziemiańskiej sytuacją po wojnie, dewastacją ich przejętych majątków.
[01:03:20] Boh. odwiedziła Polskę dopiero wówczas, kiedy po 5 latach emigracji otrzymała obywatelstwo kanadyjskie. Śmierć męża. Synowie boh. znają język polski. Syn ożenił się z Kanadyjką, z dziećmi rozmawiają po angielsku lub francusku. Nauka polskiego przez wnuka i prawnuczkę boh. Kursy polskiego na UJ w Krakowie.
[01:06:30] Kiedy w styczniu 1949 r. zmarła matka, boh. była już na studiach w Poznaniu i mieszkała u ciotki. Warunki życia w dzielonym z innymi mieszkaniu w Poznaniu. Boh. poznała męża na Kursie Młodzieży Niezorganizowanej w Kęszycy, był wówczas po 4 roku medycyny. Rok później wzięli ślub.
[01:08:15] Historia wojenna męża. Rodzina męża mieszkała w Poznaniu, jego ojciec był adwokatem. W listopadzie 1939 r. zaczęto zabierać z Poznania inteligencję. Ludzi przetrzymywano na stacji, a potem wieziono do GG. Podczas postoju w Radomiu ojciec męża uciekł z pociągu i z kolegą z Radomia przedostał się do Krakowa, gdzie przeżyli całą wojnę. Teść pracował, a mąż boh. studiował tajnie prawo. Po wojnie rozpoczął studia medyczne.
[01:11:00] Skarga boh. w sprawie przydziału męża do pracy w Rybniku i kontakt z Jakubem Bermanem.
[01:11:50] Zdarzenia i traumy wojenne nie prześladowały boh. po wojnie. Miała intuicję i przeczucia przeszłych zdarzeń. Pobyt 6-letniego syna boh. w szpitalu.
[01:12:50] Najgorsze wspomnienie z czasów wojny to informacja o śmierci ojca. Przez wychodzącego z obozu folksdojcza ojciec przekazał żonie prośbę, aby nie podpisywała folkslisty. Praprababka boh. była damą dworu pruskiego i majątek w Tucznie należał do niej. Dwóch jej synów opowiedziało się za narodowością niemiecką, pradziadek boh. za polską.
[01:14:35] Kuzyn boh. Mellerowicz był szefem „wolnego uniwersytetu berlińskiego”. Korespondencja boh. z kuzynem. Genealogia rodziny boh. Informacja o traktowaniu więźniów w obozach koncentracyjnych przyszły zbyt późno, aby można było uratować ojca boh.
more...
less