Janina Piekarska z d. Kur (ur. 1944, Karolina), wnuczka Zofii Kur i bratanica Aleksandra Kura, zamordowanych w lipcu 1943 za pomoc udzieloną Żydom. Ukończyła szkołę podstawową w Niedziałce i zawodową szkołę krawiecką w Mińsku Mazowieckim. W latach 1969-1990 pracowała w Fabryce Obuwia „Syrena” w Mińsku Mazowieckim. Po skomplikowanym złamaniu nogi w 1990 r. przeszła na rentę, a następnie na emeryturę. 17 sierpnia 1963 r. wyszła za mąż za Józefa Piekarskiego (zmarł), ma dwie córki: Małgorzata Konca (ur. 1964) i Anna Kryńska (ur. 1965). W czerwcu 1943 roku do gospodarstwa Zofii Kur (babci Janiny Piekarskiej) przybyło trzech Żydów, uciekinierów z jednego z obozów pracy zlokalizowanych w Mińsku Mazowieckim. Byli to Lejzor Matuszewski, Berek Szafir oraz nieznany z imienia i nazwiska mężczyzna. Zofia Kur postanowiła zapewnić im kryjówkę, choć za pomoc Żydom groziła kara śmierci. Kobieta mieszkała z dziećmi: Janem (21 lat), Aleksandrem (18 lat), Stefanem (12 lat) i Krystyną (7 lat) w Gamratce położonej niedaleko Mińska Mazowieckiego. Kurowie utrzymywali się z pracy na roli. Sytuacja materialna rodziny była trudna, ponieważ Stanisław Kur, mąż Zofii, trafił na przymusowe roboty do III Rzeszy. Kryjówka Żydów znajdowała się w przydomowej ziemiance. W trakcie dnia mężczyźni przebywali głównie w lesie, do gospodarstwa przychodzili nocować. Wobec coraz większych trudności z wyżywieniem Berek Szafir postanowił napisać do Jana Kamińskiego, przedwojennego znajomego. Prosił o zwrot części pieniędzy, które Żydzi zostawili u niego na przechowanie. Warto zaznaczyć, że w czasie okupacji Kamiński przejął również szlamiarnię należącą do Mechla Szafira, ojca Berka. List zaniosła Zofia Kur. Kamiński po przeczytaniu go miał zanotować adres, pod którym przebywają Żydzi. Obiecał także, że następnego dnia sam przyniesie pieniądze. Zamiast obiecanej pomocy, nad ranem 27 lipca 1943 r. do gospodarstwa Zofii Kur przyjechały niemiecka żandarmeria i granatowa policja. Akcją dowodził Friedrich Gutberlet, pełniący funkcję zastępcy komendanta w Mińsku Mazowieckim, znany z okrucieństwa wśród okolicznych mieszkańców. Gutberlet zarządził, żeby kilku miejscowych rolników stawiło się u Kurów. W mieszkaniu była Zofia wraz z synem Aleksandrem, pozostałe dzieci przebywały u rodziny we wsi Karolina. Żandarmi przystąpili do rewizji. Ich uwagę zwróciła znajdująca się na podwórku piwnica na ziemniaki. Niemcy zaczęli rzucać w nią granatami. Wśród huku wybuchów rozległy się krzyki mordowanych ludzi. Gutberlet wydał rozkaz, aby zdjęto gałęzie zasłaniające wejście do kryjówki i wyciągnięto ukrywających się. Dwaj z nich byli ciężko ranni, a jeden prawdopodobnie już nie żył. Żydzi zostali zrewidowani, po czym rozpoczęto ich przesłuchiwanie. Mężczyźni nie wydali swoich wspomożycieli. Twierdzili, że spędzili tu dopiero pierwszą noc, bez wiedzy gospodyni. Po przesłuchaniu Gutberlet osobiście ich zastrzelił. Zastrzelono też Aleksandra i Zofię Kur. Następnie Niemcy przystąpili do rabowania inwentarza, po czym podpalili gospodarstwo. Ciała zamordowanych Żydów zostały pochowane na miejscu zbrodni. Ciała Zofii i Aleksandra Kurów spoczęły na cmentarzu w Mińsku Mazowieckim. Zofia Kur i jej syn Aleksander zostali upamiętnieni przez Instytut Pileckiego w Gamratce 21 września 2023 r. w programie „Zawołani po Imieniu”. Źródła: wywiad własny, InstytutPileckiego.pl (https://instytutpileckiego.pl/pl/zawolani-po-imieniu/relacje-z-upamietnien/2023-09-21- – dostęp: 18.01.2024).
more...
less
[00:00:07] Ur. 30 kwietnia 1944 r. w Mińsku Mazowieckim, rodzice: Waleria dd. Król, ojciec Jan Kur, przyjęcie weselne w Karolinie. Po pożarze domu rodzice zamieszkali w szkole.
[00:01:10] Mąż Józef Piekarski, dwie córki: Małgorzata (1964, zam. w Jędrzejowie), Anna (1965, zam. w Warszawie), czworo wnucząt. Boh. pracowała w fabryce obuwie, mąż w FUD-zie (Fabryka Urządzeń Dźwigowych) w Mińsku Mazowieckim. Śmierć męża w 2005 r.
[00:02:35] Edukacja: szkoła podstawowa (7 klas) w Nidziance, potem szkoła zawodowa w Mińsku. Edukacja córek.
[00:03:35] Ojciec był najstarszy z rodzeństwa, jego ojciec, Stanisław Kur, zabrany w łapance do III Rzeszy na roboty przymusowe. Babcia została w Gamratce z czwórką dzieci: Jan, Aleksander, Stefan, Krystyna. Przyjazd babci z dziećmi do Karoliny na ślub Jana i Walerii. Dwoje dzieci zostawione po przyjęciu weselnym w Karolinie.
[00:04:35] Babcia ukrywała Żydów, którzy pomagali jej w obejściu. Po powrocie, „w poniedziałek po ślubie”, zastała w Niemców czekających pod domem – rozstrzelali babcię, syna Aleksandra oraz Żydów i spalili dom. Po powrocie z Niemiec dziadek zastał zwęglone ruiny. [++]
[00:05:39] Dzieci pozostałe w Karolinie: Krystyna (8 lat) i Stefan (11 lat, pasał krowy sąsiadów). Nieznane losy dziadka (dzieci w Warszawie?), zamieszkał w Dębem, Krystyna zamieszkała w Otwocku, Stefan w Halinowie. Niepewność co do losów dziadka.
[00:08:30] Nieznana tożsamość zamordowanych Żydów. W czasie wojny Żydzi „chodzili po wsiach” w poszukiwaniu zarobku i kryjówki. Inna wersja wydarzeń opowiadana przez mamę – babcia zastrzelona najpierw, potem Aleksander miał wykopać dół i został również zastrzelony. Niewiele informacji o tych wypadkach.
[00:11:35] Babcia Zofia utrzymywała się z gospodarki, jej siostra Bogatek mieszkała w sąsiedniej wsi Kędzierak. Nieznane losy gospodarstwa w Gamratce.
[00:13:40] Polak, który zadenuncjował babcię Niemcom, okradł ją i dom. Babcia, samotna kobieta z czwórką dzieci – łatwy cel dla złodzieja. [+]
[00:15:20] Przemilczana przez dziesięciolecia historia babci, wszelkie informacje boh. ma od mamy. Pochowanie zamordowanych nocą, po kryjomu na cmentarzu.
[00:17:40] Ostrzeżenie rodziców (w Karolinie) o zamordowaniu babci. Grób babci Zofii i Aleksandra w Nowym Dworze Mazowieckim.
[00:20:35] Po ślubie ojciec boh. zabrany „do wojska”.
[00:21:30] Zimą u dziadków Królów odbywały się wieczorne spotkania sąsiadów i znajomych: granie w karty, wspominanie. Odrabianie lekcji przy lampie.
[00:25:07] Zdaniem boh. rodzice nie opowiadali dramatycznej historii babci, by chronić dzieci. „Nie chce się tego pamiętać”. [+]
[00:27:94] Dziadek przyjechał do Karoliny po Stefana i Krystynę – nie wiadomo, jak poznał prawdę o wydarzeniach. Początkowo mieszkał „u jakiejś kobiety” w Warszawie, potem osiadł w Dębem. Odwiedzanie przez boh. z mężem stryja Stefana w Dębem. „Babcia zginęła za przechowywanie Żydów, wydana przez Polaka”.
[00:30:59] Ciężkie dzieciństwo boh.: sześcioro dzieci, niewielkie zarobki ojca. Szkoła w sąsiedniej Niedziałce, zimą dzieci podwożone saniami zajdkami przez sołtysa Karoliny Tarczyńskiego. Nieprzyjazny gospodarz odganiał dzieci batem.
[00:33:15] Apele poranne w szkole, kierownik Kuryło/Kieryłło. Zwolnienie boh. z obowiązku szkolnego w połowie 6 klasy (13 lat) z powodu przyjścia na świat rodzeństwa, bliźniąt – niezbędna pomoc dla chorowitej mamy. Ojciec zatrudniony jako dostawca do sklepów – jeździł wozem konnym. Zapłata w naturze – worek cukru przechowywany przez ojca na kredensie.
[00:35:35] Powstanie NSZZ „Solidarność”. Przejście na rentę po skomplikowanym złamaniu nogi w 1990 r.
[00:37:40] Pochwała idei upamiętniania ofiar. „Babcie Zofię i stryja Aleksandra uważam za bohaterów”.
[00:40:33] Wersja egzekucji opowiadana przez mamę: Niemcy wpadli do domu, kazali babci zabrać pierzynę i wyjść na podwórko, Aleksander wysłany po szpadel do sąsiadów. Po drodze usłyszał strzał – zastał zastrzeloną babcię. Niemcy kazali mu wykopać dół, po czym do niego strzelili – oboje pochowani w dole. Żydzi zabici granatem wrzuconym do piwnicy. „Nigdy nie byłam w Gamratce”.
[00:45:07] Domy pożydowskie w rynku Mińska Mazowieckiego przy kościele.
[00:46:12] Odczytanie wspomnienia zapisanego przez boh., córkę Jana Kura, wnuczkę Zofii i Stanisława Kurów.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.