Ponikwia Danuta
Danuta Ponikwia z d. Mulawa (ur. 1937, Olchowiec) pochodzi z biednej rolniczej rodziny z terenów Zamojszczyzny. Podczas pacyfikacji Zamojszczyzny wspólnie z rodziną trafiła do obozu przesiedleńczego w Zamościu, a następnie do niemieckiego obozu koncentracyjnego na Majdanku. Tam przebywała do wyzwolenia w lipcu 1944 roku. Podczas pobytu w obozie przeżyła komorę gazową oraz skrajne niedożywienie. Po powrocie z obozu mieszkała w Olchowcu. W latach 50-tych wyjechała za pracą na Ziemie Odzyskane i osiedliła się w gminie Tychowo. Pracowała jako sklepowa oraz pomagała w prowadzeniu gospodarstwa rolnego. Od 2002 roku pełni funkcję prezesa koła miejsko-gminnego Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych w Tychowie.
more...
less
[00:00:07] Autoprezentacja boh. urodzonej w 1937 r. Olchowcu koło Biłgoraja.
[00:00:20] Boh. miała trójkę rodzeństwa. W czasie okupacji Niemcy plądrowali Olchowiec, w którym mieszkali Polacy i kilka rodzin ukraińskich. W sąsiedniej wsi Dorbozy mieszkali folksdojcze, którzy mordowali bardziej niż Niemcy. Wspomnienie spalenia ludzi spędzonych do chałupy. Żydów rozstrzelano nad stawem.
[00:01:35] W czasie wysiedlenia ludność z Olchowca i wsi Dorbozy zgromadzono na łące, potem popędzono ich do wsi Zamch, a stamtąd do pociągu w Długim Kącie. Tam ludzi, w tym rodzinę boh., wsadzano do bydlęcych wagonów. Przesiedleńców zawieziono do obozu przejściowego. Mężczyzn i kobiety bez dzieci ładowano na ciężarówki i wywożono do Niemiec, zabrano ojca i wuja. Matki z dziećmi zostawiano, a potem wywieziono do obozu na Majdanku. Przebywano tam od maja do wyzwolenia obozu przez Rosjan. Rodzina zatrzymała się w Łubkach – warunki bytowe. Matka i brat pracowali za jedzenie.
[00:05:10] Matka napisała do siostry, która nie została wysiedlona. Ciotka sprzedała dwie krowy, wynajęła folksdojcza i przywiozła matkę z dziećmi do Olchowca. Dom był okradziony i pusty, spano na podłodze. Rodzina zachorowała na tyfus, który leczono głodówką. Sąsiad Ukrainiec wziął krowę, która ocieliła się u niego – oddanie krowy za cielę. Przeżycie do wiosny dzięki krowie. Wiosną matka obsiała pole. Ojciec w tym czasie był w niewoli w Przytorze koło Międzyzdrojów [dzielnica Świnoujścia] i pracował w fabryce broni. Po powrocie do domu był nerwowy. Brata zabrano do hufca i nie było nikogo do pomocy w gospodarstwie. Zboże młócono cepem i mielono w żarnach.
[00:08:20] Wuj Mulawa walczył pod Monte Cassino, wrócił z wojny i wyjechał do Bukowa na Ziemie Zachodnie. Boh. pojechała do wuja w 1955 r. Po sześciu latach sprowadziła matkę z rodzeństwem, ojciec nie chciał wyjeżdżać z Olchowca. Boh. wyszła za mąż i urodziła troje dzieci, jej mąż pochodził z Krakowa.
[koniec samodzielnej relacji – świadek odpowiada na pytania]
[00:09:30] Przedstawienie rodziców: Zofii i Michała. Dziadkowie ze strony matki byli zamożni i zbudowali jej dom. Ojciec prowadził sklep i rodzinie dobrze się powodziło. Po wojnie nic z tego nie zostało.
[00:10:05] Folksdojcze byli Polakami, potem pouciekali. Po wojnie w okolicy byli partyzanci, którzy rabowali mieszkańców wsi. Zabrano obydwa prosiaki i chciano zabrać krowę. Matka poznała jednego z partyzantów – rozmowa ze znajomym Frankiem, który uderzył ją kolbą karabinu. Dzieciaki trzymały krowę, którą starano się im odebrać – skutki zajścia. Boh. spotkała potem partyzanta Franka w Białogardzie i mężczyzna po spotkaniu zniknął. [+]
[00:11:44] Partyzanci przychodzili nocami i zabierali zwierzęta gospodarskie. Niedługo po wojnie grupa starszych chłopców znalazła nad rzeką granat – gdy go rozbrajano, nastąpił wybuch i szesnastu chłopców zginęło, w tym syn ciotki. Wspomnienie pogrzebu – przewiezienie szesnastu trumien do sąsiedniej Obszy. Prawie z każdej rodziny ktoś zginął.
[00:14:12] Zachowanie Niemców w czasie wysiedlenia, ich wygląd. Kuzynkę, która nie mogła iść, pobito. Uczucia boh. względem Niemców. Boh. mieszka w domu poniemieckim, którego poprzedni właściciele przyjeżdżali – inne zachowanie starych i młodych Niemców.
[00:15:52] Warunki w obozie na Majdanku – jakość pożywienia. Ludzie masowo umierali. Rano zbierano zwłoki i wrzucano do rowów. Jeśli zmarły miał przy sobie chleb, to go odbierano. Przez jakiś czas spano na gołej ziemi, potem dano słomę – wszawica, której ślady matka miała do końca życia. [+]
[00:17:58] Gdy transport stał na stacji, ludność miejscowa nocami przynosiła cebulę i chleb, które przez zakratowane okienka wrzucano do wagonów. Załatwianie potrzeb naturalnych. [+]
[00:18:50] Wysiedleni myśleli, że spędzą w obozie na Majdanku kilka dni. Wygląd baraku, w którym ludzi umieszczono „jak snopki”. Codziennie był apel i co dziesiątą osobę zabijano. Krematorium nie dawało rady spalić wszystkich zwłok. Zmarłych w obozie kładziono do rowów. Boh. odwiedziła Majdanek w 2001 roku. W miejscu dawnych baraków wyrósł las.
[00:20:40] Z powodu insektów ludzie wyrzucali słomę z baraków. W październiku wstawiono piętrowe łóżka, ale na nich nie spano długo. Boh. była w obozie do końca listopada.
[00:21:10] Odczucia po przyjeździe do Majdanka po latach. Obecnie boh. ma emeryturę inwalidy wojennego. Trudne warunki życia rodziny po wojnie. Boh. kradła, by żyć – nauki dawane dzieciom. Pracę w PGR zaczęła jako piętnastolatka. [emocje boh.]
[00:22:55] Starania o rentę kombatancką. Rodzina i znajomi z Olchowca dostali je szybko, a boh., mieszkająca na Ziemiach Zachodnich, miała trudności. Boh. przeczytała artykuł o kobiecie, która napisała w sprawie świadczeń do niemieckiego Czerwonego Krzyża, i także tam napisała. Dostała odpowiedź, że jej dokumenty są w Lublinie. Po tym dostała rentę kombatancką. Kuzynka była w obozie razem z boh. i też miała trudności ze zdobyciem świadczeń.
[00:25:30] W obozie byli prawie wszyscy mieszkańcy Olchowca. Ludzie mający dorosłe dzieci ukrywali się w zbożu i ich nie szukano, zabierając tych, którzy byli w domach. Ciotka namawiała matkę na ucieczkę. Majdanek współcześnie.
[00:26:40] Podczas dziesiątkowania więźniów boh. zabrano do komory gazowej, jedna z kobiet uratowała jej życie i boh. wyszła z komory i zabrano ją do baraku. Komora była okrągłym budynkiem, przez otwór wpuszczano tam gaz. Po jakimś czasie zabierano ciała do pieca, nie wszyscy umierali od gazu, ale na to nie zważano. Boh. nie pamięta, jak się uratowała, ale matka mówiła, że leżała koło baraku. Uratowała się też jeszcze jedna dziewczynka. Idąc do komory boh. nie wiedziała, co ją czeka. [+]
[00:29:00] Boh. nie pamięta osób innej narodowości na Majdanku. Dzieciaki bawiły się przed barakiem. Zabawy po wojnie – przeskakiwanie przez rowy. W szkole uczono tylko matematyki i polskiego, nie było zeszytów i pisano kredą po deseczkach. Boh. była dobrą uczennicą i będąc w czwartej klasie uczyła młodsze dzieci. W czteroklasowej szkole był jeden nauczyciel. Gdy boh. kończyła czwartą klasę, utworzono szkołę siedmioklasową.
[00:30:38] W obozie zdrowsi ludzie kopali rowy, a dzieci bawiły się. Wszawica wśród więźniów. Niemcy zapędzali ludzi do baraków. Jedna z kobiet nie oddała zwłok zmarłego dziecka i Niemiec wrzucił je do latryny. Wiele słabszych dzieci utopiło się tam [+]. Opinia o Niemcach.
[00:33:05] Niemcy nie wchodzili do baraku, więźniowie przed nimi uciekali. Do jedzenia dawano ćwiartkę chleba i zupę-gnojówkę z buraków, brukwi, których nie myto przed gotowaniem – ten, kto dostał zupę z dna kotła, miał sam piach. Zupa śmierdziała stęchlizną, czasem była z kaszą i wtedy można się było trochę najeść. Nic nie dawano do picia, była tylko woda z zupy. [+]
[00:34:52] W obozie boh. chorowała na krwawą biegunkę i dostawała zastrzyki. Wiele osób na tę chorobę zmarło. Inne choroby, możliwość leczenia w obozie. Z rodziny boh. nikt nie umarł w obozie, ale zmarło tam wielu sąsiadów z Olchowca, w tym wszyscy starsi. Więźniowie wrzucali zwłoki do długich i głębokich rowów. [+]
[00:37:55] Więźniowie wierzący modlili się rano i wieczorem. Rytm dnia w obozie – były krany i można było się umyć, ale nie wszyscy to robili.
[00:38:50] Rosjanie weszli do obozu i otworzyli bramy. Niektórzy wyszli szybko, inni jeszcze zostali w obozie. Po wyjściu szukano miejsca do zamieszkania. Rodzina trafiła do domu starszych uczciwych ludzi. We wsi mieszkał folksdojcz, który nikomu nie pomagał. Boh. spotkała go potem na zachodzie, folksdojcz był księdzem w jej parafii. Ksiądz uchodził za Niemca – handel witrażami z kościoła. Gdy przyszedł do boh. po kolędzie, zapytała go, skąd pochodzi i dowiedziała się, że ze wsi Łubki. Boh. pamiętała go jako członka Hitlerjugend i ksiądz przyznał się do tego. Potem był bardzo uprzejmy. Ksiądz w czasie kazania wychwalał niemiecki porządek – interwencja boh. w czasie mszy. Nienawiść do Niemców.
[00:42:55] Pewnego dnia w obozie boh. chodziła po placu, zawołał ją Niemiec siedzący na wieżyce i dał jej czekoladę. To była jedyna sytuacja, gdy spotkała dobrego Niemca. Obozowa latryna. Gdy rów wypełnił się nieczystościami, zakopywano go i kopano następny. Były krany z wodą, matka chodziła tam z miską na zupę i przynosiła wodę do mycia.
[00:44:45] Matka pracowała u folksdojcza w Łubkach. Ten dawał jej czasem kawałek chleba za pracę, ale były dni, kiedy nic nie dostawała. W Łubkach boh. ponownie zachorowała na krwawą biegunkę, gdy wpadła do ustępu, uratowała ją babcia. Stan zdrowia kuzynki, która była jedynaczką. Przed wojną jej matka wyjechała do pracy do Francji, a ojca zabrano na roboty do Niemiec i babcia opiekowała się wnuczką. Reakcja boh., gdy zobaczyła, że kuzynka dostaje lepsze jedzenie. Po powrocie z obozu do domu boh. kradła, np. pomidory z pól i dzieliła się z rodzeństwem. Starszy o trzy lata brat nie kradł. Siostra po pobycie w obozie nie urosła. Matka po wojnie zajmowała się handlem i wyjeżdżała, a dziećmi zajmowała się wynajęta dziewczyna – stan zdrowia siostry.
[00:48:00] Wyzwoliciele obozu byli skośnoocy i mieli czapki z czubkami. Mówiono, że to Kałmucy. Odczucia po wyzwoleniu – poszukiwanie jedzenia. Rosjanie otworzyli bramy obozu i poszli dalej. Ludzie nie wiedzieli, dokąd mają iść i byli przestraszeni. Nie było pieniędzy na podróż pociągiem. Ojciec z Przytoru szedł do domu pieszo przez trzy miesiące. Po drodze pracował i potem szedł dalej.
[00:50:28] Tyfusu nie leczono. Matka zasłoniła okna kocami – prośby o chleb. Po chorobie przez trzy miesiące dochodzono do zdrowia. Brat ciężko przeszedł chorobę i matka myślała, że umrze.
[00:51:40] Poobozowa trauma – matka nie potrafiła opowiadać o obozie i płakała, gdy boh. o coś ją pytała. Wspomnienie wojenne wracają obecnie. Stan matki i brata po wojnie, nauki matki, która była bardzo uczciwą osobą. Niektórzy nie wierzyli, że boh. była w obozie. Sny o ucieczce przed psami, boh. do dziś boi się psów. Reakcja na język niemiecki – wyjazd na wycieczkę (do Niemiec). Niemcy odwiedzali boh., pewnego dnia przyjechała grupa kilku osób, w tym starszy Niemiec, który chciał, by jako pierwsza wypiła zrobioną kawę – jej reakcja. Przyjechali też Niemcy, którzy urodzili się w jej domu. Starsza kobieta rozpoznała swoje meble. Boh. dowiedziała się, że Niemcy po wojnie otrzymali pomoc z Ameryki.
[00:57:48] Ojciec po wojnie wrócił do domu nerwowy, zaczął pić i awanturował się. Gdy boh. wyjechała na Ziemie Zachodnie, matka z rodzeństwem przyjechała do niej po sześciu latach. Ojciec został w Olchowcu i tam zmarł.
[00:59:08] Na Lubelszczyźnie nie tworzono kołchozów, na Ziemiach Zachodnich były PGR-y. W szkole nie było dużo dzieci, jeden nauczyciel uczył wszystkich. Boh., jako uczennica czwartej klasy, uczyła dzieci z klasy pierwszej i drugiej. Po skończeniu VII klasy poszła do liceum, ale z powodu sytuacji rodzinnej wyjechała do wuja. Pracowała jako magazynierka, ale zwolniła się po urodzeniu dziecka. Mąż był brygadzistą i rodzinie dobrze się powodziło. Boh. do emerytury pracowała w sklepie GS w Słoninie.
[01:01:42] Boh. nie zapamiętała śmierci Stalina. Nie interesowała jej polityka, zajmowała się prowadzeniem gospodarstwa. Mąż pochodził z Bochni, ale mieszkał w Krakowie i pracował w kopalni Siersza.
[01:02:53] Pracowników PGR namawiano, by wstępowali do partii. Boh. jako magazynierka musiała się zapisać do PZPR. Na zebraniach partyjnych omawiano sprawy dotyczące rolnictwa. Gdy boh. mieszkała po wojnie na Lubelszczyźnie, do domu przychodzili partyzanci. Wyjechała stamtąd mając 15 lat.
[01:03:50] Na zachodzie było jeszcze wielu Niemców i boh. z nimi pracowała. Niemcy byli dobrymi pracownikami – porównanie do Polaków. W Bukowie były tylko dwie polskie rodziny, pozostali byli Niemcami – wspólne zabawy. Niemcy wyjeżdżając okaleczali konie, by nie było zwierząt do pracy. Boh. przeniosła się do magazynu w Bukówku, pracowała tam Niemka, która zaszła w ciążę z Polakiem i potem udusiła dziecko. Niemka groziła mieszkańcom i pod przewodnictwem boh. zrobiono jej „kocówę” – interwencja milicji. Gdy inna z kobiet zabiła dziecko, trafiła za to do więzienia, Niemki za dzieciobójstwo nie ukarano. Zdarzały się polsko-niemieckie małżeństwa. Niemka wyszła za Polaka, wojskowego. Żona miała radiostację, aresztowano ją za szpiegostwo, a męża zwolniono z wojska. W 1962 r. boh. z przyszłym mężem była w Złotowie, usłyszano głosy i w bajorku znaleziono radiostację. Niemieckie dzieci chodziły do polskiej szkoły. Wielu Niemców wyjechało pod koniec lat 50., ale starsze osoby często zostawały w Polsce.
[01:10:50] W okolicy nie było Ukraińców z Akcji „Wisła”. We wsi boh. [w Olchowcu] mieszkali także Żydzi i Ukraińcy. Żydów zamordowano, a Ukraińcy wyjechali. Nikt z ukraińskich sąsiadów nie trafił na Majdanek. Ukraińcy współpracowali z Niemcami.
[01:11:32] Ocalała jedna rodzina żydowska, którą ciotka boh. ukrywała przez całą wojnę – rozterki ciotki.
[01:11:53] Na zachodzie byli przesiedleńcy ze wschodu, w tym dwaj żołnierze spod Monte Cassino: Andrzej Mulawa i Jan Mulawa.
[01:13:30] Mieszkańcy lubelskiego zaczęli dostawać renty obozowe i wtedy boh. ujawniła swoją historię. Wspomnienie wizyty u lekarza, który podważył jej wiarygodność. Starania o świadczenia. Emeryturę wojenną boh. otrzymała w 1982 r.
[01:15:37] Boh. podjęła pracę w sklepie GS w 1970 r., nie było wtedy problemów z towarem. Sytuacja po wprowadzeniu kartek, wystarczające przydziały mięsa. Buty dla dzieci były na kartki. Krótki czas pustych półek. Nocami ludzie stali w kolejkach. Boh. całą noc stała w kolejce, by kupić telewizor.
[01:17:12] Gdy wprowadzono stan wojenny boh. spakowała rzeczy, w tym torby z sucharami, by dzieci miały co jeść. Emocje jak podczas wojny.
[01:18:00] Boh. zapisała się do Związku Kombatantów – częste spotkania, pomoc wzajemna, zapomogi. Najgorsi byli ormowcy, którzy też należeli do związku. Potem odebrano im uprawnienia kombatanckie. Paczki ze Związku Kombatantów na Boże Narodzenie i Wielkanoc, obecnie w związku przeważają kobiety. Boh. od dwudziestu lat jest prezeską związku. Najmłodszą kombatantką jest jej siostra mająca 82 lata.
[01:22:05] Życie boh. po wojnie było ciężkie, zmiana na lepsze nastąpiła, gdy wyszła za mąż. Córka pracuje jako główna księgowa, jeden z synów ma dwa sklepy. Boh. przyjechała na zachód jako piętnastolatka i musiała pracować – groźby kierownika PGR-u. W 1955 r. do pracy przyjmował ją dyrektor Niemiec. Obecna sytuacja boh.
more...
less