Niemczuk Maria
Maria Niemczuk z d. Maciejewska (ur. 1936, Wołkowysk) wychowała się w miejscowości Duniłowicze. Jej ojciec Zygmunt Maciejewski, emerytowany policjant, w lutym 1941 został aresztowany przez Sowietów. W czerwcu 1941 rodzina (z wyjątkiem najstarszego brata Stanisława) została deportowana do Starego Togułu w Ałtajskim Kraju, gdzie pracowała w kołchozie. Dwaj bracia (Kazimierz i Aleksander) dostali się do 1 Dywizji Kościuszkowskiej, brali udział w bitwie pod Lenino, Aleksander zginął w marcu 1945 w okolicach Kamienia Pomorskiego. W maju 1946 rodzina przyjechała transportem repatriacyjnym do Polski. Osiedlili się w podwrocławskich Złotnikach, a następnie w Łupicach k. Zielonej Góry, gdzie brat Kazimierz dostał poniemieckie gospodarstwo. Pani Maria ukończyła szkołę podstawową w Gierałtowie oraz liceum pedagogiczne w Lubomierzu. W 1955 roku rozpoczęła pracę nauczycielki we wsi Łąka pod Bolesławcem. W 1959 roku wyszła za mąż za Jana Niemczuka, także nauczyciela (zmarł w 1982). Zamieszkali w Trzebieniu, gdzie pracowali w tamtejszej szkole. W 1988 roku pani Maria przeszła na emeryturę. Mieszka w Łące w budynku po dawnej szkole, w której zaczynała pracę jako młoda nauczycielka. Ma dwie córki: Jolantę i Alicję. Jolanta jest nauczycielką, a Alicja położną. Po latach rodzina poznała losy ojca i brata. Ojciec pani Marii, Zygmunt Maciejewski, został po aresztowaniu w lutym 1941 skazany na 8 lat. Podczas ewakuacji więźniów po ataku Niemiec na ZSRR udało mu się uciec i wrócić do Duniłowicz. Okres okupacji niemieckiej przetrwał, ukrywając się w domu pod opieką swojej teściowej. Po wkroczeniu Armii Czerwonej w 1944 roku został ponownie aresztowany przez NKWD, skazany na 20 lat i ślad po nim zaginął. Najstarszy brat, Stanisław Maciejewski, za działalność w AK zginął w 1943 roku rozstrzelany przez oddział sowieckiej partyzantki nad jeziorem Narocz. Oba miejsca pochówku pozostają nieznane. Pani Maria jako emeryt udziela się społecznie w Związku Sybiraków. Od 2004 roku pełni funkcję prezesa Koła Związku Sybiraków w Bolesławcu. Za swoją działalność otrzymała Krzyż Zesłańców Sybiru, Złotą Odznakę „Zasłużony dla Związku Sybiraków“, Medal „Pro Patria“. Za wybitne zasługi na rzecz rozwoju miasta otrzymała tytuł „Zasłużony dla Miasta Bolesławiec“.
more...
less
[00:00:10] Autoprezentacja boh. urodzonej w 1936 r. w Wołkowysku.
[00:00:24] Przedstawienie rodziców: Antoniny i Zygmunta. Matka mieszkała w Duniłowiczach, a ojciec w Wołkowysku. W czasie I wojny ojca wcielono do wojska, gdy stacjonował w Duniłowiczach poznał matkę. W niepodległej Polsce ojciec, z wykształcenia technik budowlany, wstąpił do policji i pracował na posterunku w Duniłowiczach. 17 września Rosjanie wkroczyli do miasteczka i nastąpiły aresztowania. Jednym z aresztowanych był ojciec. Starsze rodzeństwo chodziło do szkoły, w której wprowadzono język rosyjski – stosunek nauczycieli do polskich dzieci.
[00:03:05] W Duniłowiczach mówiono o wywózkach na Syberię, ale rodzina się tego nie spodziewała. 21 czerwca 1941 do domu przyszli żołnierze w czubatych czapkach i dali rodzinie pół godziny na spakowanie się. Zabrano matkę z dziećmi zostawiając dziadków. Rodzina została przewieziona na stację kolejową w Woropajewie, gdzie ludzi ładowano do wagonów. W jadącym pociągu było bardzo gorąco, po dwóch stronach wagonu były prycze i rodzina zajmowała dwie. Na postojach dawano do wagonu wiadro wody albo zupę wodziankę.
[00:05:50] Pociąg dojechał do Barnaułu, stamtąd rzeką Ob dopłynięto do Bijska. Dalszą drogę do Starego Togułu odbyto samochodem W kołchozie przebywano przez pięć lat. Dwaj starsi bracia Kazik i Olek pracowali tam, a matka wymieniała ubrania na jedzenie. W czasie drogi na zesłanie dzieci rozmawiały o jedzeniu, mleku i kiełbasie, najmłodszy brat chciał słodką bułkę, ale nie zjadł jej przez pięć lat. Gdy braci wcielono do wojska w 1943 r., sytuacja rodziny pogorszyła się. Matka chorowała, brat Ziutek latem łowił ryby, a zimą polował na zające.
[00:09:40] Warunki na zesłaniu – brak odpowiedniej odzieży. Matka szyła i za to dostawała żywność, czasem udało się jej uszyć coś dla dzieci ze ścinków. Łapcie na zimę uszyła z kołdry. Pomoc ze strony sąsiadów, Rosjan – w okolicy mieszkali także potomkowie zesłańców z polskich powstań.
[00:11:06] Po zakończeniu wojny oczekiwano na wyjazd do Polski. Pod koniec grudnia 1945 matka, która nie przyjęła rosyjskiego obywatelstwa, dowiedziała się o możliwości wyjazdu do kraju – załatwianie formalności w Togule. W marcu 1946 kołchoz dał sanie, którymi pojechano na stację, gdzie załadowano się do pociągu towarowego. W drodze na zesłanie jechano w zamkniętych wagonach. Przy granicy repatrianci przesiedli się do polskiego pociągu i dojechali do Wrocławia.
[00:14:15] We Wrocławiu zamieszkano w domu w Złotnikach i czekano na powrót brata Kazimierza z wojny, drugi brat poległ. Rodzina z Duniłowicz osiedliła się w Wielkopolsce i brat zaproponował przeniesienie się tam – przeprowadzka do Kopanicy. Potem brat jako były żołnierz otrzymał gospodarstwo w Łupicach i tam zamieszkano. Siostra skończyła kurs we Wrocławiu i została nauczycielką w Czernej, zabrała boh., która ukończyła szkołę podstawową. Brat odszedł z wojska mając 22 lata, pracując w gospodarstwie utrzymywał rodzinę.
[00:17:17] Po skończeniu szkoły podstawowej w Gierałtowie boh. uczyła się w Liceum Pedagogicznym w Lubomierzu. W 1955 r. podjęła pracę w szkole w Łące. W 1960 wyszła za mąż za nauczyciela Jana Niemczuka, rodzina przeprowadziła się do Trzebienia. Tam mąż był dyrektorem szkoły do śmierci w 1982 r. Boh. objęła jego stanowisko. W międzyczasie ukończyła Studium Nauczycielskie i studia w zakresie nauczania początkowego. Po odejściu na emeryturę, gdy zlikwidowano szkołę w Łące, kupiła mieszkanie w dawnym budynku szkolnym.
[00:19:14] Siostra Halina Budziszewska także przez wiele lat była nauczycielką. Brat Kazik ze względu na opiekę nad rodziną nie ożenił się z dziewczyną poznaną w czasie wojny. Po latach ożenił się z inną kobietą i nie miał dzieci. Brat był kierowcą PKS, a jego żona pracowała w sklepie, po jej śmierci rodzina mu pomagała. Stan zdrowia brata rannego pod Lenino. Brat Ziutek mieszkał w Żarach i wziął do siebie najmłodszego Janka. Droga zawodowa brata Ziutka. Janek pracował w kopalni jako zaopatrzeniowiec.
[00:23:35] W Duniłowiczach rodzina mieszkała w domu razem z dziadkami Jacyno, ciotką Józią, ciotką Jadzią Marcinkiewicz i jej mężem Michałem. W domu mieszkał także Antoni Jacyno z dziećmi. Ojca aresztowano w 1940 r. i po jakimś czasie wypuszczono, w lutym 1941 zrobiono rewizję i aresztowano go po raz drugi. 21 czerwca rodzinę deportowano na Syberię. Po wkroczeniu sowietów w 1939 r. ojciec się nie ukrywał, jako policjant był na emeryturze i pracował na budowie. Na wzgórzu był cmentarz żołnierzy z wojny polsko-bolszewickiej i stał tam pomnik z orłem. Rosjanie zniszczyli postument i przywozili elementy na budowę, co widział brat Ziutek. Wcześniej Kazik, należący do Strzelca, razem z kolegami z organizacji odkręcił orła, którego zabezpieczono i zakopano w ogrodzie. W latach 90. boh. z siostrą Haliną i bratem Ziutkiem była w Duniłowiczach, w miejscu ogrodu były zarośla i orła nie znaleziono.
[00:29:25] Po aresztowaniu ojca w lutym 1941 ciotka zaniosła paczkę do więzienia w Berezweczu, ale już jej nie przyjęto mówiąc, że go tam nie ma. Poszukiwania ojca przez wiele lat nie przynosiły rezultatów, dopiero Ziutek otrzymał odpowiedź z Mińska, że ojca skazano na osiem lat więzienia. Gdy po ataku Niemiec na ZSRR pędzono więźniów z Berezwecza w stronę Orszy, w czasie nalotu wielu więźniów zostało rannych i tych Rosjanie dobijali. Ranny ojciec stracił przytomność, uznany za martwego przeżył i wrócił do Duniłowicz. Tu w czasie okupacji ukrywał się w domu i opiekowała się nim babcia. Gdy Niemcy uciekli wyszedł na ulicę, ktoś na niego doniósł i został aresztowany przez NKWD. Skazano go na 20 lat i ślad po nim zaginął. Po latach z dokumentów dowiedziano się o warunkach w więzieniu w Berezweczu. W czasie ewakuacji w 1941 r. część więźniów zabito na placu. [+]
[00:34:15] Razem z rodziną deportowano innych znajomych, w tym Malinowską z dwójką dzieci i Siećkową [?] z trójką dzieci. Przebywano na zesłaniu w tym samym miejscu i razem wrócono do Polski. Najmłodszy z trójki rodzeństwa Kostek był chorowity, ale przeżył zesłanie. Wcześniej wywieziono koleżankę siostry wraz z rodziną, koleżanka przysłała list z prośbą o paczkę, ale siostra nie zdążyła jej nadać, bo ją też wywieziono.
[00:35:52] Matka nie spodziewała się deportacji i nie miała żadnych zapasów. Wywózki odbywały się nocami, listy sporządzali miejscowi Żydzi. Matka zabrała serwety, obrusy, pościel, kilka sukienek i potem wymieniała je na żywność. Siostra wzięła rodzinne dokumenty i zdjęcia w kasetce, ale Rosjanie jej to odebrali. Boh. zapamiętała żołnierzy z karabinami stojących w drzwiach i lamentującego dziadka Jacyno. Żołnierze zostawili dziadków i ciotkę, ale zabrali matkę z dziećmi jako rodzinę policjanta. Dziadek zmarł w czasie okupacji, ale babcia z resztą rodziny przyjechała po wojnie do Kopanicy. Będąc na zesłaniu korespondowano z ciotką, która nic nie napisała o ojcu ukrywającym się w domu. Z Żydami żyto wcześniej w przyjaźni. Ziutek dostał lanie od ojca za przedrzeźnianie znajomej Żydówki Sary.
[00:39:50] Rodzinę wywożono, gdy Niemcy zaatakowali Związek Radziecki, transport został ostrzelany, ale nikomu nic się nie stało. Pociąg jechał szybko i zatrzymał się dopiero po długim czasie. Za Uralem zesłańców wypuszczano z wagonów, by mogli załatwić potrzeby naturalne.
[00:41:32] Do miejsca zesłania dojechano w lipcu [1941]. Wcześniej na brzegu Obu, gdy wsiadano na barkę, boh. wpadła z wąskiego trapu do wody i uratował ją brat Olek. W czasie rejsu barką nie dano zesłańcom jeść ani pić. Po przyjeździe do kołchozu przewodniczący dał dzbanek miodu, trochę ogórków i pomidorów. Początkowo mieszkano w ziemiance u kobiety, która także miała dzieci. Boh. miała sześcioro rodzeństwa: najstarszy był brat Kazik, potem Olek, Halina, Ziutek, Tonik i Janek. Rodzinę przeniesiono do pustego drewnianego domu, gdzie zajęto izbę z piecem, na którym spano zimą.
[00:45:33] Gdy zesłańcy przyjechali, powiedziano im, że jedzenie będą dostawać za pracę w kołchozie. Powiedziano też, że Polski już nie ma i zostaną na stałe w ZSRR – nadzieja na powrót do kraju. Po repatriacji nie mówiono o pobycie na Syberii. Boh. miała w liceum koleżanki, które także były na zesłaniu, ale nic o tym nie wiedziała. Kiedyś wspomniała kolegę Jurka Woskresienskiego, z którym wracała z zesłania, a po latach na zjeździe absolwentów liceum w Lubomierzu spotkała koleżankę, która pamiętała anegdotkę o Jurku. Walenty Czapski, kolega z liceum, stracił na Syberii matkę. Do Polski jechał tym samym transportem co boh., ale nie chciał potem z nią rozmawiać o zesłaniu.
[00:48:40] Bracia wstąpili na ochotnika do Armii Berlinga, starszy miał 18, a młodszy 16 lat – reakcja matki. Gdyby nie poszli do polskiego wojska, zostaliby wcieleni do Armii Czerwonej, tam trafił brat koleżanki. Przewodniczący kołchozu był życzliwym człowiekiem i lubił braci boh., czasem dawał im więcej jedzenia, np. mleko dla chorej matki. Gdy bracia odchodzili do wojska i musieli iść pieszo 100 km, dał im prowiant na drogę. Opis terenu – odprowadzanie braci, nastroje po powrocie do kołchozu. Z listów dowiedziano się, że Kazik był ciężko ranny pod Lenino [wzruszenie boh.]. [+]
[00:54:00] Brat pisał, że w czasie bitwy był w kotle i myślał, że zginie. Bracia na froncie często wspominali piętrowy dom w Duniłowiczach i pozostawioną tam rodzinę, śpiewali piosenki, w tym rosyjskie. Młodszy z braci przeczuwał, że coś się stanie. W kilku listach pisał o żołnierskim losie. Starszy brat Kazimierz, który skończył szkołę oficerską w Riazaniu i był porucznikiem, nie pisał tak wzruszających listów. [+]
[00:56:17] Obydwaj bracia, Kazimierz i Olek, trafili do Dywizji Kościuszkowskiej i walczyli pod Lenino, gdzie Kazik został ranny. Olek doszedł spod Lenino do Kamienia Pomorskiego, wcześniej udało mu się odwiedzić rodzinę w Duniłowiczach. 30 marca 1945 Olek zginął w Kamieniu Pomorskim i matka dostała zawiadomienie z wojska. Jednostka stacjonowała nad Zalewem Szczecińskim koło Kamienia Pomorskiego. W Wielkanoc brat poszedł z kilkoma kolegami do pobliskiego majątku po jajka. Gdy stamtąd wychodzili, zastrzelono trzech żołnierzy, w tym brata. Potem okazało się, że w majątku ukrywali się młodzi Niemcy. Zwłoki zastrzelonych żołnierzy pochowano w Kamieniu Pomorskim, boh. była tam z rodziną w 1957 r., Ziutek wiedział, w której mogile pochowano Olka. Do rodziny napisał też Mickuś, kolega brata, który był z nim w majątku i udało mu się uratować. Kolega był Białorusinem i napisał list po rosyjsku [+]. Po wojnie brat spotkał się z nim i rozmawiał o Olku.
[01:01:30] Zawiadomienie o śmierci brata dotarło, gdy matka wracała z pracy – reakcja sąsiadek. Przekazanie „nowineczki” przez panią Noskową – reakcja matki, siła jej charakteru [+]. Sytuacja rodziny po śmierci Olka – poświęcenie Kazika. Kazik w czasie działań wojennych dowiedział się o śmierci Olka. Wygląd zawiadomienia, którego nie trzeba było otwierać, by wiedzieć kogo dotyczy. Po śmierci syna matka dostała trochę pieniędzy. Do kołchozu przychodziły zawiadomienia o śmierci żołnierzy, przyjeżdżali też okaleczeni żołnierze bez rąk i nóg. W kołchozie pracowali starcy, kobiety i dzieci.
[01:08:20] Najmłodsze dzieci: boh., Tonik i Janek, który w czasie wywózki miał dwa lata, siedziały na piecu – wypatrywanie siostry z chlebem, głód na zesłaniu. Wspomnienie dnia, w którym nie było nawet okruszyny chleba. W lecie zbierano poziomki lub przechodzono na drugi brzeg rzeki, gdzie rosły porzeczki, jarzębina, kalina – jej owoce suszono. Boh. marzyła o zjedzeniu chleba albo ziemniaka – marzenie kolegi o najedzeniu się ziemniaków do syta. Mech zawijano w papier, czasem w listy z frontu, i palono jak papierosy. [+]
[01:12:37] Starszy brat Ziutek pracował w kołchozie albo przynosił chleb, na który zapracowała siostra w kołchozie, potem w „cechu trykotażnym”, gdzie robiono swetry, szaliki, czapki, które wysyłano na front, podobnie jak żywność, mąkę, ziemniaki. Siostra pracowała także w fabryce, w której z ziemniaków robiono coś w rodzaju makaronu. Nie mogła pójść do wojska, ponieważ opiekowała się młodszym rodzeństwem.
[01:14:06] Matka w kołchozie pracowała przy krowach. W wolnych chwilach szyła ręcznie, czasem chodziła szyć na maszynie do Ukraińców, zesłańców z lat 30., mieszkających we wsi Stary Toguł. Wielu mieszkańców było potomkami zesłańców. Za szycie matka dostawała żywność.
[01:16:00] Odczucia z lat głodu. Latem chodzono w step i zbierano dziką cebulę, pory. Czasem zimą brat złapał w sidła zająca, groziła za to kara więzienia. Mięsem dzielono się z sąsiadkami, ze skóry matka szyła czapkę albo rękawice. Marzono o powrocie do Polski, bez względu na to jaka ona będzie, nie przypuszczano, że nie będzie można wrócić do swoich domów – wypatrywanie Polski przez okno. Ziutek zrobił haczyk i latem łapał ryby w rzece. [+]
[01:19:25] Wielu zesłańców zmarło. Tak samo umierali z głodu sąsiedzi Rosjanie. Matka, Halina, Kazik i Ziutek chorowali na malarię. Ziutek chorował jeszcze po powrocie do Polski – objawy choroby. Wszystkie leki wysyłano na front i nie było się czym leczyć. Na front wysyłano także produkty rolne. Ziemia w Ałtajskim Kraju była bardzo urodzajna, ale nie miał jej kto uprawiać. Czasem śnieg spadał pod koniec września, gdy na polach były niezebrane ziemniaki. Niektórzy mieli ogródki przy domach i tam uprawiali warzywa, można też było mieć krowę. Boh. miała kurę, która latem sama się żywiła.
[01:22:40] Zmarłych chowano na cmentarzu na wzgórzu, grobów nie pielęgnowano. Przeważały krzyże prawosławne. Boh. była na pogrzebie dziecka, na stypie matka Rosjanka podała ugotowaną kalinę. Trumnę dziecka niosły dziewczynki, w tym boh.
[01:24:45] Czasem dochodziły wieści z frontu, pojawiały się gazety. Rosjanie spotykali się i śpiewali pieśni z frontu. Wiedziano o walkach o Warszawę, ale nie o powstaniu w mieście. Kazimierz był w stolicy po jej wyzwoleniu.
[01:26:28] Pewnego dnia siostra przyszła z kołchozu, przyniosła więcej chleba, dzbanek kisielu i zupy i powiedziała, że wojna się skończyła – ogólna radość. Z wojny wracali ranni i kalecy mężczyźni. Rodzina wiedziała, że Kazik przeżył. W czasie wojny wyzwalał Lublin i brał udział w defiladzie.
[01:29:00] W niedzielę pracowano, po powrocie z kołchozu matka brała książeczkę do nabożeństwa, zabraną z Duniłowicz, i modlono się. Wiara i wspólna modlitwa podtrzymywały na duchu. Matka była silną osobą i przekazała to dzieciom. W książeczce był kalendarz do 1946 r. z zaznaczonymi świętami. Starszy Rosjanin, dziadek Nikita, opowiadał o cerkwi i mordowaniu księży w czasie rewolucji.
[01:32:02] W chwili deportacji siostra miała 12 lat, na zesłaniu pracowała, by był chleb dla rodziny. W kołchozie pracowali także chłopcy, ale boh. nie wie czy siostra miała sympatię. Zesłanki, w tym matka i pani Bispingowa [Biśpingowa?], żona prokuratora z Wołkowyska, rozmawiały o tym, że kobiety muszą się szanować – szacunek budzony przez Polki. Do jednej ze starszych koleżanek zalecał się chłopak, ale jej matce się to nie podobało. Pani Noskowa, młoda wdowa, nie zwracała uwagi na mężczyzn.
[01:36:10] Panią Bispingową matka znała z Wołkowyska, spotykała ją, gdy chodziła do pracy do miasteczka Toguł – rozmowa o chodzeniu w Wołkowysku boso. Matka wzięła na zesłanie futro i w czasie silnych mrozów ona lub siostra chodziły w nim do pracy.
[01:38:26] W rocznice Rewolucji świętowano, ale prace przy zwierzętach w kołchozie musiały być zrobione. Ziutek pracował dorywczo, więc mógł czasem łowić ryby albo polować.
[01:39:36] Na Boże Narodzenie matce udawało się dostać coś dodatkowego do jedzenia, czasem śledzia, buraka na zupę. Nie było choinki ani prezentów, a zamiast opłatkiem dzielono się chlebem. Rodzina była zgodna i nie kłócono się o chleb – odniesienie do kłótni rodzinnych pokazywanych w programach Elżbiety Jaworowicz.
[01:41:21] Gdy rodzinę wywieziono na Syberię, najstarszy brat Stasiek przebywał w szkole w Wilnie. Gdy dowiedział się o deportacji, wrócił do Duniłowicz i wstąpił do Armii Krajowej. Stanisław Maciejewski ps. „Zbieg” brał udział w walkach partyzanckich. Do oddziału przeniknęli szpiedzy, partyzantów otoczono nad jeziorem Narocz, kilkudziesięciu, w tym brata, złapano i rozstrzelano. Nie wiadomo gdzie dokładnie jest mogiła, ale nad jeziorem Narocz postawiono pomnik. Po wojnie wiedziano, że brat nie żyje, ale nie wiedziano, w jakich okolicznościach zginął.
[01:45:12] Trud życia na zesłaniu – wiadomość o śmierci brata. W szkole boh. przezywano Mania Polaczka – traktowanie Polaków. Boh. spotkała też życzliwych Rosjan, gdy zachorował Kostek, syn pani Szyćkowej, przewodniczący kołchozu dał jej mleko i chłopiec wyzdrowiał. Rozważania na temat stosunków polsko-rosyjskich.
[01:48:58] Radością był kisiel przyniesiony przez siostrę i wiadomość o końcu wojny. Przewodniczący kołchozu poszedł na wojnę i zginął. Pani Szyćkowa utrzymywała się z wróżenia – pocieszanie Rosjanek, których mężowie i synowie poszli na front. Matka wierzyła, że ojciec wróci, po wojnie czekała na niego przez wiele lat. Do swojej śmierci w czerwcu 1986 nie dowiedziała się, co się z nim stało – poszukiwanie informacji.
[01:52:40] Załatwianie przez matkę i starsze rodzeństwo dokumentów na wyjazd do Polski. Do kraju jechano niezaryglowanymi wagonami, pociąg częściej się zatrzymywał, ponieważ przepuszczał transporty z rannymi. We Wrocławiu przyjechano na dworzec Świebodzki i matka zaprowadziła dzieci do kościoła – zniszczenia w mieście, sytuacja na dworcu. Przyjezdnych rozwożono z dworca samochodami i rodzina trafiła do podwrocławskich Złotnik, gdzie mieszkano, dopóki brat nie wrócił z wojska.
[01:57:35] Brat Janek jadł w Polsce słodkie bułki. W czasie zesłania zaczęły przychodzić dary z Ameryki, m.in. pierniczki. Matka je rozdzieliła między dzieci, zachowując na wieczór te dla pracujących braci: Olka i Kazika. Gdy chłopcy przyszli, dostali swój przydział – reakcja Janka, który swoje pierniki zjadł wcześniej.
[02:00:13] W pociągu repatriacyjnym rodzina zorientowała się, że nie wróci do Duniłowicz. Matka nigdy nie odwiedziła rodzinnych stron. Rodzina Jacyno zamieszkała po przesiedleniu w Kopanicy i pojechano do nich. Potem zamieszkano w Łupicach w powiecie sulechowskim, gdzie brat dostał gospodarstwo. Babcia Jacyno zmarła w Kopanicy i tam została pochowana. Siostra skończyła zaocznie Liceum Pedagogiczne, później studia polonistyczne. Boh. także uczyła się w Liceum Pedagogicznym. Pani Kożuchowska i matka oddały synów, półsieroty, do domu dziecka, Ziutek i Rysiek Kożuchowski byli we Wrocławiu, a potem w Leśnej. Dzięki temu chłopcy skończyli szkoły średnie – Ziutek szkołę jedwabniczą w Otmuchowie, po której pracował w „Celwizkozie” i pomagał Jankowi. Dom dziecka dawał wychowankom lepsze perspektywy.
[02:05:15] Boh. przyjechała do Polski, o której marzyła, a nie znała Polski przedwojennej, nie pamiętała Duniłowicz ani Wołkowyska. Starsza siostra Halina tęskniła za rodzinnymi stronami. W latach 90. boh. była z rodzeństwem w Wołkowysku i Duniłowiczach. Dom rodziny w Wołkowysku zachował się, mieszkali w nim Rosjanie – wizyta w domu dziadków. Dom w Duniłowiczach został spalony, w czasie okupacji przesiedlono do niego Żydów. Rodzeństwo rozpoznało wiele miejsc, ale dla boh. była to podróż do nieznanych miejsc. Nocowano u siostry pani Szyćkowej, której nie deportowano, jej syn pracował w upadającym kołchozie – produkcja alkoholu ze wszystkich dostępnych materiałów. Zofię Szyćkową wywieziono, ponieważ jej mąż był pilotem.
[02:10:45] Siostra pani Szyćkowej pomagała w kościele w Duniłowiczach, do którego przyjechał ksiądz z Bolesławca. Pomagał też pan Miadziołka, który kupił ornat dla księdza i pomagał remontować kościół, w którym był kołchozowy skład zboża – szykany ze strony władz. Interwencja siostry pani Szyćkowej. Potem ksiądz z Bolesławca wyjechał na Syberię.
[02:13:00] Gdy tworzono getto w Duniłowiczach, ulica Pachowska została do niego włączona. Ciocię i babcię przeniesiono, a w domu zamieszkali Żydzi. Potem dom wraz z mieszkańcami podpalono. Na Syberii byli Żydzi, w domu czasem nocował Żyd, który na sankach przewoził towary do Togułu. Drogą od strony Bijska często pędzono więźniów, których pilnowali strażnicy na koniach.
[02:16:18] Boh. uczyła się w szkole w Lubomierzu, ale przed nakręceniem filmu „Sami swoi” – miasto współcześnie.
[02:18:10] Olek i Kazimierz walczyli w jednym oddziale pod Lenino. Kazik został tam ranny i Olek zniósł go z pola bitwy, za co mógł trafić pod sąd wojenny. Po latach Kazik niechętnie opowiadał o wojnie, przed wojną należał do Strzelca i przygotowanie w organizacji pomogło mu przetrwać. Brat rozczulał się wspominając wojnę.
[02:20:55] W Złotnikach po sąsiedzku mieszkała rodzina niemiecka, boh. bawiła się ze swoją rówieśnicą. Gdy siostra pracowała w Gierałtowie, tam też spotkano niemiecką rodzinę złożoną z babki, matki, córki i dwóch chłopców – ich wyjazd do Niemiec w 1953 r.
[02:22:17] Powoli dowiadywano się tego, co działo się w Polsce w czasie okupacji niemieckiej. Boh., absolwentka Liceum Pedagogicznego, uczyła historii. Na lekcję, na której omawiano przeżycia z lat wojny, przyszedł inspektor z Wrocławia. Boh. rozbudowała temat, co inspektor uznał za rozdrapywanie ran. Boh. była w obozie w Oświęcimiu i na Majdanku.
[02:25:14] Po wojnie nie przyznawano się do pobytu na Syberii. Pod oknami podsłuchiwano i szukano osób słuchających radia. Zdarzały się aresztowania, np. sąsiada z Łupic, którego ktoś rozpoznał. Boh. w życiorysie pisała, że okres wojny spędziła w Związku Radzieckim. Babcia opowiadała wnukom o przeszłości i córka boh. znała losy rodziny. Babcia opowiadała m.in. o spotkaniu z wilkiem. Gdy boh. pracowała w szkole w Trzebieniu, dzieci pytały ją o pobyt na Syberii – zmiany pod koniec lat 80.
[02:29:32] Sprawa Katynia. Rodzina ojca z Wołkowyska przeprowadziła się do Białegostoku, żeby nie oddalać się od ojcowizny. Dziadek Maciejewski był przed wojną adwokatem, cztery siostry ojca były nauczycielkami. Mąż jednej z nich, Klaczyński, został zamordowany w Katyniu. Ciotka Antonina wiedziała, że jej męża zamordowali Rosjanie.
[02:30:57] Boh. jako nauczycielka miała wskazówki od władz, ale kierowała się własnym sumieniem. Gdy papież po raz pierwszy przyjechał do Polski, zebrano dyrektorów szkół i poproszono, by przekazywali informacje na temat nastrojów we wsi. Boh. nie została kapusiem.
[02:32:38] Po przyjeździe do Polski boh. mówiła z rosyjskim akcentem, na zesłaniu uczyła się czytać z książeczki do nabożeństwa i poszła od razu do drugiej klasy. Na Syberii nie chodziła do szkoły, bo nie miała odpowiednich ubrań ani butów, potem siostra dała jej walonki i chodziła do szkoły w ostatnią zimę przed wyjazdem. Na zesłaniu rozmawiano po polsku. Ludzi jadących na zesłanie po drodze kilka razy rewidowano, bratu zabrano odznakę harcerską, odbierano dokumenty, książki, fotografie. Zachowane zdjęcia przywiozła ciotka z Duniłowicz, która ukryła je przed Rosjanami.
[02:35:30] W Trzebieniu stacjonowała jednostka Armii Radzieckiej, Rosjanki przynosiły nocami na sprzedaż złoto lub mięso. Współpracowano ze szkołą dla dzieci rosyjskich. Mieszkańcy mieli przepustki na teren jednostki i mogli tam robić zakupy w sklepie. Młody żołnierz radziecki poprosił o różaniec dla babci i płytę The Beatles w zamian za mięso. Pewnego dnia do wsi przyszli dwaj młodzi żołnierze, ktoś doniósł i oficer, który po nich przyszedł, pobił ich. Polaków zapraszano do rosyjskiej szkoły, np. na uroczystości w rocznicę Rewolucji – wspomnienie przyjęcia. Boh. pośredniczyła w sprzedaży złota, ale nie brała żadnej prowizji. Po gwałcie dokonanym przez radzieckich żołnierzy sprawców rozpoznano po mokrych butach. Młodzież ze wsi przychodziła do jednostki na mecze piłki nożnej.
[02:42:44] W latach 80. wybuchł skład amunicji w jednostce i w domach oraz budynku szkoły wyleciały okna. Szkody naprawiono nocą. Rosjanie mówili, że nikt z żołnierzy z nie zginął, ale być może prawdę zatajono. Gdy likwidowano jednostkę, Rosjanie wyjeżdżali po cichu, znajome Rosjanki przyszły się pożegnać i płakały, ponieważ nie wiedziały dokąd jadą. W stanie wojennym nie można było wejść na teren jednostki.
[02:45:15] Po katastrofie w kopalni w Iwinach rzekami płynęła maź, zalało okoliczne pola – ofiary katastrofy.
more...
less