Grzyb Jan
Jan Grzyb (ur. 1932, Łukowa) wspomina wrzesień 1939 r., lata okupacji w rodzinnej wsi i dwa wysiedlenia mieszkańców trzech powiatów z okolic Biłgoraju w lipcu 1943. Opowiada o pobycie z matką i rodzeństwem na Majdanku oraz na robotach przymusowych w niemieckim Solingen. Po wyzwoleniu przez Amerykanów rodzina przebywała w obozie dla dipisów „Warszawa”. W 1946 przyjechali do Polski. Pan Jan podjął studia z ekonomii politycznej.
more...
less
[00:00:10] 8 czerwca 1932 r., we wsi Łukowa k. Biłgoraja, woj. lubelskie, rodzice Marianna Grzyb dd. Kraczek, ojciec Józef. Rodzice prowadzili gospodarstwo rolne o powierzchni 7 ha. Starsza siostra Janina, młodszy brat Józef. Śmierć ojca we wrześniu 1939 r. prawdopodobnie na raka żołądka. Pogrzeb po wkroczeniu Niemców do wsi, zebranie wszystkich mężczyzn w kościele, by zapobiec akcjom odwetowym.
[00:03:40] 1 września 1939 r.: przejazd Niemców czołgami przez wieś, walka pod Podsośniną, początek okupacji, posterunek granatowej policji we wsi. Obowiązkowe dostawy zboża, mięsa, mleka, część wynagrodzenia wypłacana w wódce.
[00:05:48] Początek partyzantki: napady na niemieckie posterunki, wysadzanie torów z pociągami wiozącymi zaopatrzenie frontu. Pierwsze wysiedlenia ludności: pacyfikacja Zamojszczyzny (powiaty zamojski, biłgorajski, tomaszowski), gdzie działali partyzanci. Partyzantka radziecka wspomagała polskich partyzantów: Bataliony Chłopskie, AK.
[00:07:32] Przewidując wysiedlenie, rodzina ukrywała się w lesie – wypłoszenie przez patrolujące niemieckie samoloty (noktowizory). 3 lipca 1943 r. o świcie wysiedlenie rodziny, zebranie całej wsi pod kościołem, wywiezienie samochodami do Majdanka. Pół godziny na spakowanie najpotrzebniejszych rzeczy. Przybywanie na Majdanku do 15 sierpnia [1943], transport do Niemiec na roboty. Wuj przez przypadek pozostał we wsi.
[00:11:10] Zasiedlenie wsi przez Ukraińców. Partyzanci powracali do wsi po zaprowiantowanie u Ukraińców. Wielu partyzantów pochodziło z tej wsi, zabierali zwierzęta gospodarskie – przekładanie kolczyków identyfikacyjnych.
[00:13:14] Akcja partyzancka: nocny napad na posterunek policji, podpalenie budynku, strzelanina (maj-czerwiec 1943 r.). Brak wcześniejszych kontaktów z Ukraińcami. Wuj musiał się przenieść do sąsiedniej wsi.
[00:15:48] Przewiezienie rodziny na Majdanek, informacja o tym „dużym transporcie mężczyzn, kobiet i dzieci z Łukowej” z 3 lipca 1943 r. w dzienniku obozowym. Drugi transport 5 lipca 1943 r. 15 sierpnia przewiezienie w wagonach towarowych transportem nr 1 (w sumie wysiedlono 150 tys. osób) do Essen do pracy w zakładach Kruppa. Odległość z Łukowej do Majdanka: 90 km, brak świadomości, dokąd jadą. Karne kierowanie do KL Majdanek chłopów za uchylanie się od dostaw kontyngentu.
[00:19:05] Pobyt na Majdanku: baraki, piętrowe łóżka, słoma zamiast materacy, piec na środku baraku, latryny na zewnątrz. Wyżywienie: niemyte buraki z liśćmi w całości, czasem ziemniak, czarny chleb, kawa. Pozostanie we własnych ubraniach. Selekcja medyczna do pracy: starsi i chorzy do pracy w pobliskich kamieniołomach (wielu przeżyło), młodzi do Rzeszy. Oczekiwanie na transport. „Normalne” traktowanie przez Niemców cywilów, brak przemocy i poniżania.
[00:23:52] W drodze do Essen w Zagłębiu Ruhry przystanki – droga przez 3 dni. Wyżywienie we własnym zakresie. Po przyjeździe zawiezienie furgonetkami do miasta Solingen z przeznaczeniem do robót miejskich, komunalnych (Stadtarbeiter): obsługa tramwajów, dróg, ogrodów warzywnych przy szpitalach, sprzątanie.
[00:26:28] Ogrody warzywne przy szpitalach zapewniały stałe zaopatrzenie w warzywa, wspólna praca Niemców i Polaków, wspólne posiłki, zakwaterowanie w tym samym baraku. Rozpoczęcie pracy przez boh. w wieku 12 lat przy sprzątaniu tramwajów w zajezdni.
[00:28:33] Kartki na żywność (mleko, mięso, chleb, cukier), samodzielne przyrządzanie posiłków. Wypłata w markach na żywność i piwo, mieszkanie z rodziną. Zdobywanie ubrań z magazynów starej odzieży i obuwia.
[00:31:05] Zabawy z dziećmi polskimi i niemieckimi. Niemieckie rodziny ze zbombardowanego Düsseldorfu. Praca w zajezdni od godz. 7.30 do 16.
[00:34:30] Warunki socjalne: w czasie choroby (zmiażdżony palce) zwolnienie lekarskie, opieka lekarza. Praca chałupnicza Niemców przy pakowaniu galanterii metalowej, np. żyletek. W rodzinach niemieckich wyłącznie mężczyźni powyżej 60 lat.
[00:37:22] Pierwszy nalot w 1 listopada 1944 r., zniszczenie ściany baraku (luftbomby), przeniesienie do Gräfrath, praca na cmentarzu, pochówki „paru tysięcy” zabitych podczas bombardowania: przewożenie przez boh. ciał wózkiem do zbiorowej mogiły, uprzednio ściąganie odzieży z ciał. „Człowiek się do pewnej sytuacji przyzwyczaja”.
[00:40:45] Wyzwolenie 13 kwietnia [1945]. Dezorganizacja życia po bombardowaniu, brak kartek na żywność. Drugie bombardowanie Solingen w czasie Bożego Narodzenia [1944], brak obrony niemieckiej, transporty żywności ostrzeliwane przez aliantów. Zbieranie głąbów pozostałych na polach po wycięciu kapusty („mamałyga”), podkradanie zmarzniętych ziemniaków ze zbombardowanej piwnicy bauera.
[00:43:50] Pogłębiające się niedożywienie. Pomoc Polaków pracujących u bauerów w okolicy Solingen – przywożenie pszenicy dla pracowników. [++] Mama pracowała z siostrami boh., młodszy brat siedział w domu.
[00:46:30] W miarę zbliżania się aliantów zmiana nastawienia do robotników przymusowych. Boże Narodzenie i Wielkanoc „normalne”. Brak bliższych stosunków z Niemcami sąsiadami z baraku. Możliwość uprawiania niewielkiego ogrodu przy baraku, chodzenia do niemieckiego kościoła.
[00:49:40] Obowiązek przygotowania schronu w razie bombardowań w każdym domu, kryjówka rodziny w transzei przykrytej dwumetrową warstwą ziemi. Alarmy lotnicze, zbombardowanie domu.
[00:51:58] Wyzwolenie przez aliantów na początku wiosny: czołgi amerykańskie, „wyprasowane na kant” mundury. Naszywki dla Polaków: fioletowe „P” na żółtym kwadracie, amerykańskie smakołyki rzucane dzieciom. Amerykańscy oficerowie polskiego pochodzenia, wielu czarnych żołnierzy. Opieranie polskich oficerów przez matkę.
[00:55:33] „Wielka frajda, radość niesamowita”. W maju [1945] organizowanie Obozu Polskiego „Warszawa”: wysiedlenie kilkunastu ulic na skraju Solingen, zasiedlanie Polakami z Zagłębia Ruhry, Westfalii i Nadrenii. Szkoła polska, kościół, polscy kapelani (Kamiński i Krauze), boh. służył jako ministrant. Harcerstwo dla dzieci, obozy, imprezy, wyżywienie z amerykańskich paczek, obiady w zbiorowej kuchni w hali fabryki, „fajnie było”. [+]
[00:58:13] Zasiedlone mieszkania poniemiecke, ulice nazywane literami alfabetu: adres rodziny boh: ulica C, dom C (d. Blumenstrasse). Ogrody wokół domów. Niemcy wysiedleni bez najpotrzebniejszych rzeczy. 3,5 tys. Polaków w obozie.
[01:00:01] Francuzi, Belgowie, Ukraińcy wśród robotników przymusowych. Ukraińcy gnębieni represjami po powrocie do ZSRR, liczne małżeństwa Ukrainek z Polakami, by zostać w Polsce. Dzieci chodziły do szkoły, „dorośli nic nie robili”. Pobyt w obozie „Warszawa” od maja 1945 do kwietnia 1946 r.
[01:03:17] Ulegli, usłużni wobec Amerykanów Niemcy „aż przykro było patrzeć”. Handel wymienny za kawę i czekoladę z amerykańskich paczek. Nocne napady Polaków na okolicznych bauerów – zabieranie świń, wyposażenia domów.
[01:05:03] Zmiana strefy okupacyjnej z amerykańskiej na brytyjską – zmiana sytuacji Niemców. Brytyjczycy „proniemieccy służbiści”, karanie napadających Polaków.
[01:06:40] „To było fantastyczne życie”, „wszyscy odżyli”, „odzyskanie wigoru”. Świadomość sytuacji w Polsce, namawianie przez emisariuszy, by wracać do Polski, propaganda antyradziecka ze strony Amerykanów. Możliwość wyjazdu do Kanady i Australii. Decyzja o likwidacji obozu. Normalizacja życia w Niemczech pomimo okupacji aliantów.
[01:09:27] Zakończenie wojny. W obozie „Warszawa” tylko polskie flagi, obchodzenie świąt narodowych. Wielu warszawiaków w obozie, Barbara Wiatrowska.
[01:11:30] Przekonanie rodziny o tym, by wrócić do Polski. Organizacja wyjazdu: amerykańskie ciężarówki, dużo pakunków. Załadunek w porcie w Lubece na statek towarowy do przewozu bydła, wyładunek w Szczecinie, przesiadka do pociągu. Wojsko radzieckie rozkradające dobytek., „myśmy upilnowali”. Droga przez Łódź Kaliską, Zawady na Lubelszczyźnie, Biłgoraj.
[01:14:17] Przejście boh. 28 km do Łukowej, by zawiadomić rodzinę. Droga przez kolejne wsie, pobielane wapnem chałupy, świąteczna atmosfera. Dom rodzinny rozrabowany przez Ukraińców, zamieszkanie u wuja. Trudne początki, otrzymane konie belgijskie, dorabianie się. „W czasie wysiedlenia człowiek nie zdawał sobie sprawy, co traci”. [++]
[01:17:25] Ciężka praca w gospodarstwie, pomoc wyrobnika Kusiaka, otrzymywał zapłatę w naturze. Po jego wyjeździe na Ziemie Odzyskane pracą w gospodarstwie zajął się świeżo poślubiony przez siostrę szwagier. Boh. z bratem kontynuowali naukę w mieście: „już na wieś nie wróciliśmy”.
[01:19:23] Nauka w gimnazjum męskim w Biłgoraju, następnie w Liceum Rachunkowości Rolnej w Nisku (klasa handlu rolnego), matura, studia w Wyższej Szkole Ekonomicznej w Łodzi, Wydział Handlu, po 3 latach przeniesienie na Wydział Ekonomii Politycznej Uniwersytetu Warszawskiego: kształcenie wykładowców ekonomii politycznej. Duże zapotrzebowanie na wykładowców: „ekonomia polityczna na każdym wydziale każdej uczelni”, nowa powojenna profesja. [+]
[01:20:52] Zatrudnienie w Spółdzielczym Instytucie Badawczym, pensja 1800 zł. Przeniesienie do Huty Warszawa (2800 zł + premie i dodatki, opracowywanie planów rozwoju techniczno-ekonomicznego), następnie do księgowości kosztów, dalej jako zastępca głównego księgowego. Jedocześnie nauczanie ekonomii politycznej w Technikum Hutniczym, Technikum Ekonomicznym dla Dorosłych nr 3 na Stawkach.
[01:23:27] Działalność społeczna w partii i samorządzie pracowniczym – wybrany wiceprzewodniczącym rady robotniczej. Odejście na emeryturę w 1993 r. Przystąpienie do PZPR na UW jako podstawowy obowiązek wykładowcy ekonomii politycznej – poparcie konkretnej opcji politycznej.
[01:25:50] Oskar Lange, wykładowca ekonomii politycznej kapitalizmu w USA, po powrocie do Polski wykładał ekonomię socjalizmu. Seminarium z Langem. Główne tezy zawarte w pracy zaliczeniowej boh.: „Krytyka teorii trwałości w drobnych gospodarstwach chłopskich”. Według teorii Grabskiego w czasie kryzysu ekonomicznego lepiej dawały sobie radę drobne gospodarstwa chłopskie niż wielkie gospodarstwa obszarnicze.
[01:28:14] Przyjazne stosunki boh. z wykładowcą Andrzejem Grabskim (syn Władysława Grabskiego) z Łodzi. Postawa Grabskiego wobec krytyki przedwojennej teorii Grabskiego przez boh. [+]
[01:29:55] Prawdziwość teorii Grabskiego „sprawdzonej w praktyce”. Działalność Instytutu Ekonomiki Rolnictwa. Temat pracy magisterskiej: „Koszty i opłacalność produkcji rolnej w gospodarstwach chłopskich”, wnioski: większe gospodarstwa mniej rentowne, samowystarczalność małych gospodarstw – niemożność wyceny pracy własnej rodziny chłopskiej „nikomu w rodzinie się nie płaciło”. Uznanie promotora.
[01:34:30] Powiększenie przez siostrę i szwagra gospodarstwa rodziców z 7 do 15 ha. Duże zmiany na wsi – brak zwierząt gospodarskich i tradycyjnych upraw zbożowych, zamiast tego uprawa pracochłonnego, choć dochodowego tytoniu. Opis pracy hodowcy tytoniu. Bogacenie się i modernizacja wsi.
[01:37:03] Przedwojenni wyrobnicy bez ziemi po wojnie wyjechali na zachód Polski. Przemiany społeczne, odpływ młodych ludzi do miasta, zdobywanie wyższego wykształcenia. Przed wojną w Łukowej mieszkało 5 tys. ludzi. Po powrocie mama pracowała do 1973 r., zmarła na raka jelita grubego.
[01:39:13] Żołnierze Armii Czerwonej „grabili wszystko”. Wyprowadzanie przez żołnierzy do ZSRR bydła z Ziem Odzyskanych, grabieże fabryk i domów. Opowieści o powszechnych gwałtach polskich kobiet przez kałmuków z Armii Radzieckiej.
[01:41:26] Elektryfikacja Łukowej zaraz po wojnie. Szabrownicy: sąsiad jeździł na Ziemie Odzyskane po elektryczne maszyny rolnicze. Konne zwiady rosyjskie dochodziły do Łukowej przed wojną – bez hełmów, karabiny na sznurkach, „dziadowskie wojsko”.
[01:44:03] Cyganie/Romowie w Łukowej – tabory. Handel końmi, kradzieże w obejściu. Żydzi zajmowali się handlem rybami, artykułami spożywczymi, żydowscy krawcy, stolarze. Uczniowie żydowscy w szkole. Bożnica w domu krytym blachą – rzucanie kamieniami w czasie nabożeństwa szabasowego, „gówniarskie wybryki”. Niemcy zabrali wszystkich Żydów, egzekucja 5 Żydów z Łukowej: wykopali sobie grób na polu, do którego wpadli po rozstrzelaniu przez pluton egzekucyjny – boh. był świadkiem. [+]
[01:48:10] Ukrywanie się Żydów po wsiach, mama ukrywała 5-osobową rodzinę w brogu na sianie przez ok. 2 tygodnie. Nosiła im jedzenie bez wiedzy boh., część Żydów ukrywała się w lasach. Żydzi nie stawiali oporu przed egzekucją. [+]
[01:52:36] Getto w Szczebrzeszynie, typowo żydowskim miasteczku. Zygmunt Klukowski, „Długosz ziemi zamojskiej”, lekarz z lokalnego szpitala, pisał dziennik od czasu odzyskania niepodległości do 1939 oraz z lat okupacji, a następnie do 1956 r. Obraz antysemityzmu na Zamojszczyźnie. [+]
[01:56:10] Żydowski charakter Szczebrzeszyna, typowa zabudowa. Antysemityzm przed wojną, bojkot żydowskich sklepów. Zabieranie Żydów z Łukowej, „nikt nie wiedział gdzie i po co”. Wzmianka z dziennika z Majdanka: 19 listopada 1943 r. masowa egzekucja (rozstrzelanie) wszystkich Żydów w Majdanku. Opowieść Danuty z koła byłych więźniów Majdanka o przebiegu egzekucji.
[02:00:08] „Zeszyty Majdanka”, materiały źródłowe, teksty piosenek, twórczość plastyczna więźniów. „Przemoc, poniewierka i poniżenie” – drobiazgowe opracowanie historii pracy przymusowej u niemieckich bauerów w czasie wojny. Rozstrzeliwanie polskich mężczyzn za kontakty z Niemkami.
[02:04:35] Żaden Żyd nie wrócił po wojnie do Łukowej. Z powodu antysemityzmu ucieczki niektórych Żydów do ZSRR przed wojną, potem wyjechali do Izraela. Małżeństwa polsko-żydowskie, Żydówki pod stałą opieką gminy żydowskiej. Żydzi z mieszanych rodzin nie byli zabierani przez Niemców, zostali przechrztami, zmieniali nazwiska. Poznany w szpitalu Żyd Longin Gwarek.
more...
less