Rusiecki Mieczysław
ks. Mieczysław Rusiecki (ur. 1932, Zrecze Duże) – kaznodzieja, rekolekcjonista, profesor Uniwersytetu im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i Wyższego Seminarium Duchownego w Kielcach. W Zreczu Dużym i Chmielniku uczęszczał do szkoły podstawowej, a następnie w Kielcach do liceum św. Stanisława Kostki. W 1953 roku zdał maturę w kieleckim Seminarium Duchownym. W 1963 podjął studia na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, jednocześnie zdając maturę państwową. Po studiach wrócił do Kielc i był wizytatorem lekcji religii. W latach 1975-2001 wykładał historię katechezy na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W 1981 roku został wykładowcą w kieleckim Seminarium Duchownym. Przez wiele lat pełnił funkcję opiekuna seminaryjnego kościoła św. Trójcy. Przez 33 lata prowadził rekolekcje dla nauczycieli w Częstochowie, był także wykładowcą w Akademii Świętokrzyskiej oraz na Uniwersytecie Trzeciego Wieku.
more...
less
[00:00:07] Autoprezentacja boh. urodzonego w 1932 r. w Zreczu Dużym.
[00:00:30] W 1909 r. ojciec wyjechał do Stanów Zjednoczonych – okoliczności sprowadzenia z Polski przyszłej żony. Rodzice pobrali się po dwóch latach znajomości. Początkowo matka pracowała w fabryce, potem była gospodynią grupy Polaków, którym gotowała i prała. W USA urodziło się dwóch braci i siostra boh. W 1922 r. wrócono do Polski i ojciec kupił gospodarstwo w Zreczu Dużym. Boh. miał siedmioro rodzeństwa. Do kościoła w Chmielniku chodzono boso. W pierwszy piątek miesiąca dzieci szły do kościoła z matką – religia w życiu rodziny. Wspomnienie wypadku, który groził boh. śmiercią. Boh. jako dziecko zajmował się końmi – więź ze zwierzętami.
[00:08:26] W 1939 r. boh. miał iść do pierwszej klasy. Budynek szkoły zajęli żandarmi niemieccy. Boh. przysłuchiwał się starszym braciom, gdy odrabiali lekcje i przed pójściem do szkoły znał alfabet, więc przyjęto go do drugiej klasy. Przez cztery lata chodził do szkoły w Zreczu. Nauczyciel Sadowski był znajomym ojca, który jadąc w niedziele do kościoła zabierał go na wóz wraz z rodziną. Dyscyplina w domu i szkole. Od VI do VIII klasy boh. chodził do szkoły w Chmielniku, latem i zimą dojeżdżał tam rowerem. Do IX klasy poszedł w Kielcach.
[00:11:22] W czasie okupacji boh. był uczniem szkoły w Zreczu, pewnego dnia nauczycielka kazała oddać podręczniki – związek boh. z książkami. Rodzice wracając z USA przywieźli m.in. kuferek książek. Boh. ukrył książkę i nie oddał jej nauczycielce, wracając ze szkoły spotkał żandarmów z psem, ale nie zatrzymali go – ukrywanie książek przez braci. Brat Stefan należał do Armii Krajowej. Przez wieś chodziły patrole żandarmerii i polskiej policji. Boh. idąc do szkoły widział zwłoki partyzantów leżące przy drodze. Widział też ludzi prowadzonych do lasu na egzekucję. [+]
[00:15:36] Brat Władysław we wrześniu 1939 walczył na Helu, tam został wzięty do niewoli i w Niemczech pracował w masarni. W 1941 r., gdy Niemcy ruszyli na Związek Radziecki, wyznaczono ojca, żeby dał podwodę. Ojciec pojechał z wojskiem, ale dogonił go Stefan i Niemcy zgodzili się na zamianę. Brat był z armią niemiecką w ZSRR, ale dostał urlop i gdy przyjechał do domu ukrywał się, by nie wracać na wschód. W domu kwaterowali Niemcy, a brat miał kryjówkę nad oborą – dostarczanie żywności. Brat wyszedł z kryjówki po odejściu Niemców [+]. Poczucie wspólnoty podczas okupacji. Atmosfera w czasie ucieczki Niemców i po wyzwoleniu.
[00:20:45] Sytuacja po wojnie – komunistyczny aparat represji. Opór wobec systemu. W 1949 r. boh. rozpoczął naukę w liceum św. Stanisława Kostki w Kielcach – upaństwowienie katolickiej placówki. Ze szkoły zabrano dyrektora, a jego stanowisko objął wiejski nauczyciel, komunista. Jeden z kolegów miał w klapie odznakę ministranta i dyrektor chciał ją wyrwać – reakcja młodzieży. Szesnastu uczniów IX klasy poszło do Seminarium Duchownego, gdzie prof. Adam Szafrański założył Wydział Humanistyczny – tam boh. zdał maturę. Wysoki poziom nauczania zapewniali przedwojenni nauczyciele.
[00:25:40] W 1953 r. boh. skończył Wydział Humanistyczny i został w seminarium. Aresztowano biskupa Czesława Kaczmarka i innych księży – atmosfera w seminarium. Sylwetka ks. Wojciecha Piwowarczyka, który był wzorem dla kleryków.
[00:29:40] Boh. przez rok był wikariuszem w Piekoszowie i prowadził katechezy w okolicznych wsiach. Potem przez pięć lat był wikarym w katedrze kieleckiej. Był też prefektem w liceum im. Śniadeckich. Wyjeżdżał na wakacje z młodzieżą i przy okazji ewangelizował. Wspomnienie mszy odprawianej w czwartki przez ks. Zygmunta Pilcha, w czasie której boh. wygłaszał homilię. Ks. Pilch poprosił biskupa Kaczmarka, by wysłano boh. na studia homiletyczne – po śmierci biskupa w 1963 r. w kurii zdecydowano, że boh. będzie także studiował katechetykę. Boh. nie miał państwowej matury i przez pierwszy rok studiów na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie był wolnym słuchaczem.
[00:34:46] Boh. pokazał jednemu z wykładowców wyniki egzaminu maturalnego w seminarium i ten przepisał ocenę z matury. Wysiłek włożony w naukę. Boh. miał nadzieję, że władze uznają maturę z seminarium. Pani Rubinowicz, przechrzczona Żydówka, pomagała studentom. Boh. poszedł z nią do Ministerstwa, a tam kazano mu świadectwo maturalne powiesić w łazience. Boh. zdawał 18 egzaminów na uczelni oraz 22 egzaminy z materiału X i XI klasy.
[00:38:00] Po studiach boh. wrócił do Kielc i został wizytatorem lekcji religii – wyjazdy w teren. Tematyka pracy magisterskiej. W 1981 r. boh. został wykładowcą w seminarium. Przez 23 lata boh. był opiekunem kościoła św. Trójcy przy Seminarium Duchownym w Kielcach.
[00:42:52] W 1975 r. biskup Jaroszewicz wyraził zgodę na wykłady boh. z historii katechezy na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Boh. przez 25 lat jeździł do Lublina. Opinia na temat KUL. Pewnego dnia zimą w latach 80. boh., przygotowując się do wyjazdu, usłyszał kategoryczny głos mówiący „Nie jedź!”. Powiedział biskupowi Janowie Gurdzie, że wolałby nie jechać do Lublina – złe prognozy pogody. Korzystając z wolnego dnia pojechał do warsztatu samochodowego, gdzie okazało się, że auto ma zepsute hamulce. Wielu księży miało z tego powodu wypadki. Potem okazało się, że przewody w aucie boh. były celowo uszkodzone. [+]
[00:51:35] Rozważania na temat doznanego wstrząsu i jego skutków dla życia duchowego, pogłębienia wiary. Kwestia: Bóg a zło – wartości oczyszczające.
[00:55:45] W czasie rekolekcji wielkopostnych w kieleckiej katedrze do boh. siedzącego w konfesjonale podszedł mężczyzna, który przyznał się do uszkodzenia przewodów hamulcowych – udzielenie rozgrzeszenia. [+]
[00:57:42] Boh. był zaangażowany w rekolekcje maturzystów, nauczycieli, studentów. Chodził za nim funkcjonariusz SB, który namawiał go na współpracę – propozycja boh., by razem pójść do biskupa Jaroszewicza. Milicjanci mieszkali w budynku przy ul. Czerwonego Krzyża 11, esbecki opiekun boh. został tam zastrzelony podczas libacji alkoholowej. Po nim pojawił się inny „opiekun”. Boh. wygłaszając homilie w kościele św. Trójcy widział mężczyznę, który je nagrywał, a potem uciekał. Boh. był na liście „niewygodnych” księży.
[01:01:10] Wspomnienie wykładowców KUL: ks. Mieczysława Majewskiego i ks. Kulpaczyńskiego. Rola uczelni w kształtowaniu młodych ludzi. Boh. nie miał styczności z wykładającym na KUL Karolem Wojtyłą – zamach na papieża.
[01:04:10] Przedstawienie rodziców: Marianny i Jacentego – więzi rodzinne. Ojciec był dominujący i surowy, wymierzał kary nieadekwatne do winy – postrzeganie roli kobiety. Charakter matki i jej rola w rodzinie.
[01:08:45] Analiza imienia boh. Rozważania o sprawiedliwości dziejowej – biblijna historia Józefa wrzuconego przez braci do studni. Biskup Jaroszewicz jadąc do Warszawy spotkał ks. Romana Zelka, proboszcza kieleckiej katedry i powiedział mu, że podpisał nominację boh. na wykładowcę katechetyki – trzynastoletnie oczekiwanie. Przekucie energii na posługę kapłańską.
[01:13:18] Boh. niepokorny – analiza. Wspomnienie roli i charakteru matki – oddanie swojego obiadu głodnemu żebrakowi, który przyszedł do domu w czasie żniw. Boh. napisał artykuł o przebaczeniu. Rozważania na temat emerytów.
[01:16:52] Reakcja matki na wiadomość, że boh. wybrał seminarium duchowne. Młodsza siostra została zakonnicą w bezhabitowym Zgromadzeniu w Nowym Mieście nad Pilicą. Matka broniła dzieci przed ojcem, jej miłosierdzie i współczucie – rola modlitwy. Matka jako silny wzorzec osobowy. Boh. przyjeżdżał do domu w sutannie i w niej pracował przy żniwach. Raz za zgodą rektora przyjechał w garniturze – reakcja matki. Boh. nawet zimą jeździł rowerem do szkoły w Chmielniku – uwaga, jaką poświęcała mu matka.
[01:22:36] Ojciec nie akceptował pójścia boh. do seminarium – zmiana postawy pod koniec życia.
[01:24:20] W Zreczu Dużym była szkoła pięcioklasowa, w Chmielniku ośmioklasowa. W 1939 szkołę w Zreczu zajęła żandarmeria. Dopiero po jakimś czasie wznowiono nauczanie. W czasie przejścia frontu nie było lekcji. Po 1945 r. boh. dojeżdżał przez trzy lata do Chmielnika.
[01:27:56] Boh. wykładał na KUL-u do 2001 r. Do 2011 był wykładowcą w Akademii Świętokrzyskiej, wykładał także na Uniwersytecie Trzeciego Wieku. Przez 33 lata prowadził ogólnopolskie rekolekcje dla nauczycieli w Częstochowie. Podziały w społeczeństwie w czasach PRL. Wspomnienie spotkań opłatkowych. Boh. wykładał wiele przedmiotów, w tym filozofię, rozwiązywanie konfliktów w rodzinie – czasochłonne przygotowywanie się do zajęć. Trudności mówienia do dużej grupy osób bez mikrofonu. Boh. miał ponad stu magistrantów, trzech doktorantów.
[01:33:12] Pisanie rozprawy habilitacyjnej – pozyskiwanie i badanie źródeł. Spotkanie z ks. prof. Bolesławem Kumorem – zmiana tematu z XVIII w. na katechezy po Soborze Trydenckim. Po obrona habilitacji na KUL-u boh. otrzymał trzy propozycje pracy: z Olsztyna, Lublina i kieleckiej Akademii Świętokrzyskiej. Publikacja potrzebna do uzyskania tytułu profesora zwyczajnego – ustawa ministerstwa w sprawie wieku profesorów, tytuł profesora nadzwyczajnego. Różnica między profesorem zwyczajnym a nadzwyczajnym.
[01:40:15] Najważniejsze zdarzenie z życia – przestroga, by nie jechać do Lublina, Najtrudniejszy był rok 1963, pierwszy rok studiów w Warszawie, gdy boh. musiał zdać państwowy egzamin maturalny. Nakład pracy włożony w naukę – kariera naukowa.
more...
less