Zbigniew Hołdys (ur. 1951, Lublin) – muzyk, wokalista, kompozytor i dziennikarz. Jego ojciec, z zawodu ekonomista, podczas okupacji działał w ZWZ-AK Okręgu Tarnopol, matka, nauczycielka, była więźniarką obozu na Majdanku. Zbigniew Hołdys w latach 60. był związany z ruchem hipisowskim, na scenie muzycznej debiutował jako szesnastolatek w grupie „Kwiaty Warszawy”, w 1969 roku na festiwalu FAMA otrzymał nagrodę specjalną Zbigniewa Namysłowskiego. W drugiej połowie lat 70. przebywał w Stanach Zjednoczonych, gdzie grał w klubach polonijnych. Współzałożyciel i lider grupy „Perfect”, z której odszedł w roku 1983 – po raz ostatni wystąpił z zespołem w 1987 roku na warszawskim Stadionie Dziesięciolecia. W roku 1989 został szefem promocji kampanii wyborczej warszawskiego Komitetu Obywatelskiego. Był redaktorem naczelnym pisma muzycznego „Non-stop” oraz właścicielem sklepu „Instrumenty muzyczne”, w którym odbywały się spotkania z artystami, gościli tam m.in. Ritchie Blackmore i Pat Metheny. Prowadził także programy telewizyjne w MTV i TVP2 oraz był wykładowcą w Warszawskiej Szkole Filmowej. Brał udział w wielu projektach muzycznych – w 2000 roku, po wielu latach milczenia na polskiej scenie muzycznej, dał koncert w warszawskiej Sali Kongresowej. Od 1990 roku jest korespondentem amerykańskich stacji radiowych. Zaangażowany w działalność charytatywną, jest m.in. założycielem fundacji Dzieci Ulicy. W 2013 roku został odznaczony Srebrny Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Mieszka w Falentach.
more...
less
[00:00:07] Autoprezentacja boh. urodzonego w 1951 r. w Lublinie.
[00:00:16] Rodzice przeprowadzili się do Warszawy, gdy boh. miał kilka tygodni. Ojciec, z zawodu ekonomista, podczas okupacji działał w AK, matka była nauczycielką, więźniarką obozu na Majdanku. Rodzina zamieszkała na warszawskiej Ochocie – awanse zawodowe rodziców. Dzieciństwo boh.
[00:03:00] W połowie lat 60. boh. był uczniem liceum im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego – akowska przeszłość ojca, reakcja sąsiadki, gdy boh. pojawił się na balkonie z biało-czerwoną opaską na ręku. Zainteresowanie muzyką, wydawanie gazetki. Boh. słuchał audycji muzycznej radia Wolna Europa – listy do Monachium.
[00:06:10] Boh. zaangażował się w ruch hipisowski, którego liderem był Ziutek Pyrz „Prorok” – rola trawnika koło hotelu Bristol. Znajomość z Bogdanem Olewiczem – bogactwo kultury alternatywnej. [+]
[00:10:25] Rozważania na temat totalitaryzmu. Zastrzelenie sąsiada, Żyda, w domu przy ul. Kopińskiej – atmosfera lat 50. Boh. jako dziecko zachorował na tyfus – przyjście do domu funkcjonariuszy, którzy chcieli zabrać go do szpitala. Reakcja ojca, gdy boh. wyszedł na balkon z jego akowską opaską. Zakazane piosenki, sąsiedzi z ul. Ogrodowej. Działania milicji wobec hipisów, zachowanie milicjantów podczas koncertu grupy Rolling Stones w 1967 r. – golenie głów. W 1966 r. dyrektor szkoły zmuszał uczniów liceum do podpisania protestu przeciwko „Listowi biskupów polskich do biskupów niemieckich”. Jedynym uczniem w szkole, który nie złożył swojego podpisu, był Antoni Macierewicz. W marcu 1968 boh. uciekł ze szkoły i był świadkiem zajść na Krakowskim Przedmieściu. [+]
[00:21:35] Boh. chodził do Klubu Medyka, gdzie występował Jacek Kleyff i kabaret Salon Niezależnych. W środy chodził do amerykańskiego konsulatu, gdzie w bibliotece wyświetlano filmy dla personelu – zamknięte pokazy dla członków DKF klubu Medyka. Wpływ środowiska artystycznego na kształtowanie się boh.
[00:25:30] W 1975 r. w Teatrze Żydowskim w Warszawie miał się odbyć koncert Ewy Demarczyk. Cenzor odrzucił kilka piosenek do tekstów Cwietajewej i Mandelsztama, które Ewa Demarczyk mogła wykonywać tylko w Piwnicy pod Baranami. Wymagania Ewy Demarczyk co do koloru na scenie. Interwencja córki partyjnego dygnitarza i postawione przez niego warunki. [+]
[00:30:23] Zmiana nazwy zespołu „Dzikie dziecko” przed koncertem w Szczecinie. Dziewczyna boh. została wezwana przez SB, gdzie powiedziano jej, że będzie miała przez niego kłopoty. Boh. był współautorem muzyki, razem z Janem Pileckim, do oratorium pt. „Wyprawa do Atlantydy”. Interwencja cenzora, który dopatrzył się w utworze o Wikingach Żydów wyjeżdżających z Polski – zamknięta próba z udziałem cenzora, sugestie Marka Malaka. Zgoda na jednorazowe wykonanie w klubie Medyka i jednorazowe wykonanie na świnoujskiej FAMIE, gdzie utwór został nagrodzony. Konferansjerka podczas koncertu poświęconego Krzysztofowi Komedzie – powody zakazu wstępu do klubu. [+]
[00:37:00] W latach 70. boh. wyjechał do USA. W Chicago poznał Karin Stanek – okoliczności zaproszenia do polskiego konsulatu, infiltracja środowisk polonijnych.
[00:42:26] Boh. po powrocie do Polski założył zespół Perfect – interwencje ZOMO podczas koncertów, wezwania na SB, prowokacje esbeckie.
[00:43:42] Powody, dla których boh. nie zajrzał do swojej teczki w IPN. Represje wobec działaczy opozycji. Rozmowa z dzielnicowym w latach 80. Kolportowanie bibuły przez barmana z klubu „Akwarium”.
[00:51:42] Wspomnienie koncertów Perfectu. Spotkanie z Lechem Wałęsą. Koncert na Stadionie Dziesięciolecia – technika i milicjanci. [+]
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.